Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Effektpedaler/effektloop


Vampyro

Anbefalte innlegg

Man får vanligvis best resultat hvis du putter alt av modulasjonseffekter; chorus, pitch shift ++ og reverb/delay inn i effektsløyfa. Overdrive/Distortion ville jeg ha satt foran ampen.

Endret av Thomas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt om efx-loopen er bra (om den støyer mye f.eks). Hvis den støyer, kjører du fårran.. Jeg kjører rack-delayen min (som også har chorus og flanger) i efx-loop, men har tidligere har suksess med å kjøre en chorusboks forran amp.

Enig. Når du har en såpass billig forsterker som du har bruker nok ikke effektsløyfa å være den beste.

Har også god erfaring med å kjøre enkeltbokser foran amp, mens rackting liker jeg i sløyfa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ta og prøve meg frem og se hva som gir best lyd. Trenger en ekstra ledning hvis jeg skal kjøre det i effektloop.

Edit:

En annen ting jeg lurer på er hva som gjør at man får feedback på gitaren? Er det at man står for nærmt forsterkeren? Sånn som hvis man tar mikrofonen for nærmt munnen?

Endret av Vampyro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på. Som tidligere nevnt av andre i denne tråden så sier de hvor en skal putte de forskjellige effektene, men hvis du bruker et multi-effektbrett med forsterkersimulator innebygd i brettet så kan det være et tips å kjøre gitaren inn i brettet og brettet inn i returningangen på sløyfa slik at du kobler vekk preampen på forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på. Som tidligere nevnt av andre i denne tråden så sier de hvor en skal putte de forskjellige effektene, men hvis du bruker et multi-effektbrett med forsterkersimulator innebygd i brettet så kan det være et tips å kjøre gitaren inn i brettet og brettet inn i returningangen på sløyfa slik at du kobler vekk preampen på forsterkeren.

Notert.

Skal prøve det. Hvis jeg gjør det kobler jeg ut eq´en og det på forsterkeren da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på. Som tidligere nevnt av andre i denne tråden så sier de hvor en skal putte de forskjellige effektene, men hvis du bruker et multi-effektbrett med forsterkersimulator innebygd i brettet så kan det være et tips å kjøre gitaren inn i brettet og brettet inn i returningangen på sløyfa slik at du kobler vekk preampen på forsterkeren.

Notert.

Skal prøve det. Hvis jeg gjør det kobler jeg ut eq´en og det på forsterkeren da?

Ja, det gjør du hvis du putter jacken inn i poweramp/sluttrinn. Bruk eq på brettet ditt.

Endret av leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på. Som tidligere nevnt av andre i denne tråden så sier de hvor en skal putte de forskjellige effektene, men hvis du bruker et multi-effektbrett med forsterkersimulator innebygd i brettet så kan det være et tips å kjøre gitaren inn i brettet og brettet inn i returningangen på sløyfa slik at du kobler vekk preampen på forsterkeren.

Notert.

Skal prøve det. Hvis jeg gjør det kobler jeg ut eq´en og det på forsterkeren da?

Du kobler ut EQ på preampen, men det er denne som lager krøll når du bruker Forsterkersimuleringer på effektbrettet. Da vil ampen farge settingene dine fra brettet med preamps eq, det er derfor jeg heller ikke nevnte at du skulle bruke send på effektsløyfa. Men kjører du kun modulasjon og klangeffekter så bør du koble gitaren inn i ampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett det at når du står for nærme høyttalerne vibrerer strengene med samme frekvens som høyttalerene, og frekvensen blir høyere og høyere (lysere tone). Med en mikrofon er det slik at membranen i mikrofonen får samme hastighet som høyttalerne.

... Mao kan du bruke feedback for å få masse, masse sustain.

Endret av Pappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på. Som tidligere nevnt av andre i denne tråden så sier de hvor en skal putte de forskjellige effektene, men hvis du bruker et multi-effektbrett med forsterkersimulator innebygd i brettet så kan det være et tips å kjøre gitaren inn i brettet og brettet inn i returningangen på sløyfa slik at du kobler vekk preampen på forsterkeren.

Notert.

Skal prøve det. Hvis jeg gjør det kobler jeg ut eq´en og det på forsterkeren da?

Sant at modulasjonseff., delay og reverb låter best i loopen. Åpenbaring når jeg fant av dette.

Selv kjører jeg:

fulltone dejavibe ->boss RV5 ->Line echopark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.