Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av gitar og forsterker, 0 peiling!


Sneipen

Anbefalte innlegg

Hei

Har spelt kassegitar i noen år nå, og vil si jeg begynner å bli middels god. Så nå tenkte jeg å investere i en "el-kassegitar" (viss det er det det heter hehe) + en forsterker.

Hva bør jeg egentli se etter når jeg skal kjøpe? Har som sakt null peiling på det her, men vil kaste meg ut i det og kjøpe inn utstyr. :)

Bør jeg bestille på nette?

Hva må jeg rekne med å betale?

Hva merke er å anbefale?

osv...

Har lest gjennom en del innlegg, og det ser ut som her er en del erfarne folk.

Dette er mitt første innlegg her på gitarnorge ;)

Mvh

Sneipen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være greit å få med hva du har tenkt å spille. og bruktmarkedet er et stjernetips, nesten uansett budsjett. for å få en ganske god gitar mener jeg du må opp til 5-6000,- ny, som du lett finner for 2-3000,- brukt. olp er et tips.

edit, oi leste visst ikke godt nok, trudde du hadde spilt kasse og skulle ha elgitar.

støtter opp under takamine og garrison. cort leverer også greit for penga

Endret av Phoncible
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

Skal ta en tur på en musikkforetning ut på nyåret... er vell en del tilbud da.

Har notert meg Garrison, Takamine og Ibanez :)

Spiller for det meste sanger av øystein sunde (fingerspill) + Johnny Cash og den stilen der

Viss noen har flere tips så spytt ut! Hvordan er det med forsterker? er det noe der jeg bør være obsobs på før eventuelt kjøp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten kan du kjøpe en halvakkustisk. Her er det dårlig lyd uten noen forsterker, men det funker. Du kan også kjøpe en akkustisk(kasse) med mikrofon i slik at du kan koble den til en forsterker. Har selv en slik en + en ren elektrisk. Hvis du vil ha en fin en må du nok opp i åtte tusen. Har en slik en, samme som finn kalvik spiller på.

PS. Gitarer faller ikke i pris. Ingen vits i å vente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gyllen regel når du skal kjøpe gitar: ALDRI bestill gitar eller forsterker over nettet.

Det kommer litt ann på om gitaren er god nok til å bare sette inn en mikrofon. Hvis du skal spille bluse trenger du stålstrenger, skal du spille klimpring og litt lettere er nylonstrenger det beste. En gitar med nylonstrenger har en mye dårligere lyd enn en gitar med stålstrenger hvis du skal koble den til en forsterker.

PS. Hvis du prøver å sette stålstrenger på en nylongitar kan det ende med en stort smell og at stolen flyr av. Stålstrenger er mye sterkere enn nylonstrenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gyllen regel når du skal kjøpe gitar: ALDRI bestill gitar eller forsterker over nettet.

Neivel? :huh: Å bestille over nettet funker veldig bra hvis du bare vet hva du vil ha, eller vil jeg nok anbefale å prøve instrumentet først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis. Jeg har en Dean Markley Soundhole-pickup. Som navnet tilsier er det bare å sette den i lydhullet, og du kan ta den ut når du ikke har behov for å ha den der. Jeg synes slike løsninger funker fjell. Hvordan det er med mic'er som monteres fast i gitaren med jack-output og slikt vet jeg ikke. (Soundhole-PU kommer med ledning som du bare putter i forsterker =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur på en musikk shappe, prøv ting og se hva du liker!

Når man har 0 peiling så er det vanskelig å finne ting man liker ;)

Best å gi han noen bedre pekepinner.

Spørr om hjelp i butikken, men bare ikke la de prakke på deg ting som du kanskje ikke trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gyllen regel når du skal kjøpe gitar: ALDRI bestill gitar eller forsterker over nettet.

Det kommer litt ann på om gitaren er god nok til å bare sette inn en mikrofon. Hvis du skal spille bluse trenger du stålstrenger, skal du spille klimpring og litt lettere er nylonstrenger det beste. En gitar med nylonstrenger har en mye dårligere lyd enn en gitar med stålstrenger hvis du skal koble den til en forsterker.

PS. Hvis du prøver å sette stålstrenger på en nylongitar kan det ende med en stort smell og at stolen flyr av. Stålstrenger er mye sterkere enn nylonstrenger.

Eneste smarte du sa her var det siste. Du har rett i at det ikke er så lurt med stålstrenger på en klassisk gitar.

Men det altså ikke dårligere lyd i en klassisk gitar enn i en western om du kobler til forsterker, det er smak og behag. Det er 2 forskjellige lyd karakterer.

Og hvis du vil spille blues på en klassisk så går det fint. Man MÅ ikke ha en western for det. Det er kanskje det beste, men man MÅ ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.