Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Steinberger gitarer, noen som har prøvd eller har en?


Lynvingen

Anbefalte innlegg

Klarer vi å unngå et nytt quote-helvete setter jeg pris på det. På forhånd takk! :)

Ja da... ;)

Steinberger har som de aller fleste andre merker sine gode og dårligere tider. Hvilke som var hva skal jeg ikke si noe om, men finner du en Klein gitar er du ikke skikkelig Steinberger-land. Og en Klein finner du neppe. Veldig mange kopier av Steinberger, av bl.a. Hohner har kanskje ikke alltid vært like godt for ryktet. Steinberger er noe av det bedre du finner av kvalitet. Om du ikke liker annet enn treverk, så greit nok - men "bedre" gitar finner du nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg har en steinberger.

En gammel orginal liten modell med transtrem. Jeg gidder ikke å blande meg inn i diskusjonen om hvilken musikk den passer til for det blir for dumt. Tror ikke det er noen her som kan fortelle meg hvilke låter EVH brukte Steinberger'en sin på utifra lyden. Det låter akkurat like EVH som alt annet han spiller. Det er kanskje noen som vet/hører hvor han brukte transtrem'en.

Generellt vi jeg si at de har veldig bra sustain og er super lettspilte. Det er litt tilvenning å spille på karbon, men ikke noen stor sak. Lyden er som nevnt ganske nøytral og hvis noe låter den litt mørkt. Min har HSS, men neck PU låter på ingen måte som en strat for å si det sånn. Å spille headless er helt fuckings merkelig og det er jævlig lett å spille to bånd for lyst uten å tenke på det. Litt som å falle utenfor et stup når man kommer til toppen.

Transtrem'en er superfet og funker som bare faen. Den har hakk begge veier så du kan f.eks. spille i E og så bare dra vibarmen ned og hekte den fast så er du stemt i Eb eller D. Det er også litt uvant at alle strengen holder seg stemt i forhold til hverandre når du bruker vibarmen. Du kan f.eks. holde hele akkorder og dra dem opp eller ned med vibarmen. Nå er vel EMGene en smakssak, men det er ingen spes grunn til at du ikke skal kunne hive i hva du vil. Kan kanskje gi litt feedback problemer for kroppen er hul inni.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Jeg har overhodet ikke forsøkt en Steinberger, men før jeg bygget egen gitar, så var en av tingene jeg irriterte meg en tanke over på den gamle gitaren min at hodet er så tungt at dersom jeg ikke holder i halsen og beveger meg, så siger det litt nedover (har en LP-lignende vintage Ibanez).

Derfor valgte jeg å forsøke å lage en "nesten headless". Jeg må si at selv om det kanskje ser litt rart ut uten hode på gitarhalsen, så synes jeg balansen i instrumentet føles mye mer "riktig". Tyngdepunktet sentreres mye bedre, rett og slett.

Ut over det skal jeg ikke uttale meg, for jeg har aldri forsøkt en Steinberger selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare prøvd Hohners lisens-kopi-padleåre. Uvant, men lett å spille på og lett fysisk. EMG Select pickupene er ikke det grommeste på markedet men de går alltids an å bytte. Eieren foretrakk faktisk Hohneren framfor originalen, siden den var laget av lønn og ikke var så "steril" i lyden. Hadde ikke sagt nei takk til en slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Massiv bump på denne tråden, men here we go :)

Jeg har prøvd en par ulike headless-varianter og det er definitivt ikke så lett å venne seg til at hodet mangler... Dersom attpåtil det meste av kroppen mangler er det ikke så mye igjen, og jeg fikk litt følelsen av at jeg hele tiden holdt på å miste gitaren. Jeg synes kanskje at headless-designet har mer for seg på bass, siden en bass i utgangspunktet er nokså fysisk stor. Jeg har en Cort headless-bass (Steinberger-lisensiert mekanikk), og den er lettspilt og ikke minst svært transportabel. Det at det "mangler" en del treverk skulle tilsi at den blir pinglete i lyden, men den lyder faktisk OK (selv om pickupene som står i ikke er verdens beste). Det hadde sikkert vært en grei reserve-bass siden den er så enkel å ta med seg, men for meg som egentlig ikke spiller bass betyr det mer at jeg lett kan gjemme den bort hvis jeg får besøk av bassister - føler ingen trang til å demonstrere mine manglende ferdigheter som bassist... :blush:

Den største fordelen både med headless-gitarene og -bassene er imidlertid at de holder stemmingen helt fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet, er bruktprisen på kraftig vei oppover. En kamerat (som spiller fusion og har et par steinbergere) viste meg et vib-system som lå på flere tusen dollar på ebay. Så bare å lete på loftet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg egentlig spiller gitar blir det ikke til at jeg bruker den så ofte. Uansett er jo bass for de "mørke" tonene, så jeg spiller kun bass etter å ha slukket alle lamper. Vil helst ikke bli observert, for når jeg henger en slik rundt halsen føler jeg meg litt... naken... :blush: Den dekker ikke så mye av kroppen som en fullsize bass, så det er kanskje et instrument for ekshibisjonister :lol:

Forøvrig ikke så enkelt å få tak i strenger til headless-gitarer, men det henger noen nedstøvede strengesett i hylla hos enkelte sjapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.