Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips om avslapping o.l.?


YudAmygdala

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner jo at dette er en ting som kan ta tid og tid er noe jeg vil ofre for å få dette på plass. Men jeg liker ikke å bruke tid på noe som ikke vet fører noe sted. Jeg er faktisk livredd for det og det er vel kanskje derfor jeg har fått utrette såpass lite som jeg har. Hehe.. Jeg spør derfor etter metoder som kan brukes og tips om hvordan jeg kan arbeide med dette. Hva har dere gjort? Er alle fremgangsmåter i prinsippet lik min? Jeg har sett litt på youtube og sånn og ser det at gitaristene i f.eks. avenged sevenfold har armene akkurat slik jeg har den. Jeg regner derfor med at man ikke kan se det liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også si at jeg kjenner at jeg anstrenger meg først når jeg blir sliten og dette gjør det vanskelig å finne ut hva som hjelper siden jeg egentlig må slappe av en god stund mellom hver gang, ellers vil jeg jo bli fortere sliten neste gang jeg skal spille samme riffet. Om jeg gjør det slik (med ganske lang pause mellom hver gang) vil jeg jo bli bedre/varmere etterhvert uansett.

Kanskje du bør oppsøke noen som kan noe om treningslære/styrketrening av små muskler? Musklene dine trenger bedre utholdenhet, men det kommer ikke over natten eller av seg selv. Hvis du skal bli bedre/holde ut lenger tror jeg du kan prøve deg frem med øvelser du vet du blir sliten av (f.eks med jevn chugga-chugga) - men først i et tempo du vet du kan spille i timevis. Deretter må du øke tempoet gradvis. Når du begynner å nå grensen - når du blir sliten eller det gjør vondt - bør du allerede ha stoppet, og gått litt ned i tempo igjen.

Det andre som faller meg inn er noe jeg selv prøver å jobbe med - nemlig å ikke slå/bruke stor kraft når jeg spiller, særlig ikke i venstrehånda. Det blir jo ikke "hardere" eller høyere om jeg presser ned fingra på gripebrettet med full kraft - all dynamikk ligger jo i plekteret allikevel. Det er vanskelig å frikoble disse to elementene - gripekraft i venstre og slagkrafta i plekteret i høyrehånda, men det er vel verdt det hvis du driver på med såpass gitarmaraton som moderne rock kan være.

Spill litt funk til minne om James Brown innimellom, det trenger du for å løse opp i muskulaturen etter timevis med palm-muta pumping :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet med styrketrening ved chuggariff sånn som du sier i noen år nå, men kommer liksom ikke av flekken. Forflytter meg jo litt, men må begynne helt på nytt igjen om jeg holder opp litt. Dessuten har gitarlæreren min som sagt sagt at det ikke har noe med min styrke å gjøre, men det at jeg anstrenger meg.

Nå er det kun høyrehånden som er problemet, venstre fikser jeg fint.

Neste gang jeg skal spille, som er etter at jeg har skrevet dette, skal jeg tenke over hvor hardt jeg holder i plekteret. En kamerat av meg mente det kunne ha noe med det å gjøre, men jeg tror egentlig ikke at jeg holder det så fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat spilt testlåten min på 75% fart og jeg er døsliten i armen. Dette kan umulig være riktig, jeg nekter å tro at jeg bare er for svak. Skal prøve flere ganger med litt forskjllig lengde på reima og sånn, men det tar litt tid å hvile armen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det problemet, men etter å ha lest om det på ei nettside greide jeg å løse problemet. Kjente det spesielt i håndleddene, armene og fingrene. Problemet var at jeg spente musklene mye mer enn nødvendig og jeg ble veldig fort sliten av det. Plekter skal ikke tviholdes, men likevel fast nok til at du har kontroll. Jeg har i en lengre periode hatt gitaren litt over livet, men følte jeg ikke kom noen vei. Økte lengden på reima og jeg slappet mer av i armene. Koser meg mye mer med gitarspillet også.

Når du spiller, kjenn etter hvilke muskler du spenner. Fokuser så på å slappe av i den enkelte muskelgruppe når du spiller. Det kreves naturligvis en viss styrke for å kunne spille som en proff, men dette er ikke alltid problemet. Unødvendig spenning av muskler er ofte et problem.

Vil anbefale deg å kjøpe en gripmaster i nærmeste musikkbutikk for å trene opp styrken i fingrene. Håper dette kan være til hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det problemet, men etter å ha lest om det på ei nettside greide jeg å løse problemet. Kjente det spesielt i håndleddene, armene og fingrene. Problemet var at jeg spente musklene mye mer enn nødvendig og jeg ble veldig fort sliten av det. Plekter skal ikke tviholdes, men likevel fast nok til at du har kontroll. Jeg har i en lengre periode hatt gitaren litt over livet, men følte jeg ikke kom noen vei. Økte lengden på reima og jeg slappet mer av i armene. Koser meg mye mer med gitarspillet også.

Når du spiller, kjenn etter hvilke muskler du spenner. Fokuser så på å slappe av i den enkelte muskelgruppe når du spiller. Det kreves naturligvis en viss styrke for å kunne spille som en proff, men dette er ikke alltid problemet. Unødvendig spenning av muskler er ofte et problem.

Vil anbefale deg å kjøpe en gripmaster i nærmeste musikkbutikk for å trene opp styrken i fingrene. Håper dette kan være til hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmh... Du vet ikke hva slags nettside det var??? Eller noe sånn ca. Hva jeg kan søke på o.l. Jeg holder plekteret så løst jeg kan og føler liksom ikke at jeg spenner meg. Følte du at du spente deg eller bare at du ble sliten fort? Hvor jeg har reima virker ikke noe særlig på hvor sliten jeg blir, virker det som. Men for venstre hånden er det best å ha den langt oppe, så det spørs hva slags musikk jeg spiller.

Punkt 1: Jeg føler ikke at jeg spenner meg. Punkt 2: Jeg prøver å slappe av likevel, i håndleddet liksom, men da spiller jeg bare saktere. Et problem er vel at jeg ikke kan lokalisere muskelgruppene på en måte. Vet ikke om folk forstod det men. Klarer ikke å skille mellom musikelgruppene og overføre bevegelse fra en til en annen. Klarer såklart overarmen til underarmen, men ikke innenfor underarmen liksom.

Jeg har egentlig ikke store bevegelser, men når jeg prøver å låse hånden slik at bevegelsene blir mindre, kjenner jeg faktisk at jeg spenner meg. Jeg tror egentlig ikke at bevegelsene blir mindre heller.

Nå er det ikke fingrene som er problemet, men jeg bør uansett finne igjen min gamle gripmaster. Har vel ikke brukt den på 10 år eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.