Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips om avslapping o.l.?


YudAmygdala

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har spilt gitar i 13 år og har alltid slitt med noe jeg har trodd var mangel på fysisk styrke. Det siste halvåret har jeg hatt en gitarlærer som tok tak i håndstillinger og sånne ting. Noe jeg har gjort feil hele tiden. Problemet er at jeg liksom ikke vet hva jeg skal gjøre med det. (Jeg går ikke hos han lenger fordi jeg ikke lenger har utøvende som fag på skolen.) Jeg spiller mest metal og det går mye i shugga-shugga-riffing og sånn. Jeg har alltid trodd jeg blir fort sliten fordi jeg er ganske fysisk svak, men synes det var rart det liksom aldri ble noe bedre. Læreren min sa at jeg måtte slappe av og fordele bevegelsen mellom håndledd og arm bedre. Problemet er at jeg ikke føler jeg anstrenger meg. Eller om jeg gjør det så ikke mer enn jeg må for å holde fart og bevegelse. Jeg spiller og tenker over om jeg anstrenger meg, men det er liksom inegnting jeg kan slappe mer av i. Ihvertfal er det sånn at om jeg føler det er en plass (i skuldra, nakken eller armen) jeg kan slappe mer av på så hjelper det ikke når jeg gjør det. Dessuten må jeg jo holde armen oppe når jeg sitter og spiller og det gjør jo sitt. Jeg har prøvd å legge armen mer flatt over broen og sånn men det blir rart blandt annet fordi halsen blir så langt unna og det blir vondt/vanskelig for venstrearmen. Er det egentlig det man skal gjøre?

Jeg har i det siste begynt å lære meg alle låter jeg kan fra før (som jeg har brukt som "styrketrening") med veldig strengt up-/downstroke, men det ser ikke ut til å hjelpe mye.

Jeg kommer til å skrive mer om dette når jeg kommer på hvordan jeg skal ordellegge meg. Det er ikke så lett.

Tips? Linker til sider/forum? Instruksjonsvideoer? Bøker? Osv.....

Takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jo an å forsøke å flytte gitaren opp og ned, for å se om du slapper mer av med gitaren høyere opp, f.eks? Eller er dette et problem når du sitter og spiller også?

edit:

Jeg har gitaren ganske høyt oppe, selv om reima er på det lengste, fordi jeg er ganske lang. For meg funker det ikke å spille med gittarn på balla, selv om det ser tøft ut. Jeg driter i image, vil at det skal høres bra ut når jeg spiller.

Endret av ke2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naken forran speilet, da er det lett å se. Har mye det samme problemet selv, får masse whine fra gitarlærern min om det..

Du går på musikklinja du, gjør du ikke?

Forbanna folk ass. "Du kan ikke ha gitaren så langt ned".

HAHA. "Du kan ikke ha gitaren så langt ned" <-- det nevner Trond på heimdal til meg hver jævla time. pluss masse whine om anstrengelser som holyman sa. yeahh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går jo an å forsøke å flytte gitaren opp og ned, for å se om du slapper mer av med gitaren høyere opp, f.eks? Eller er dette et problem når du sitter og spiller også?

Jeg sitter stort sett når jeg øver for meg selv og om jeg står, har jeg gitare langt oppe. Synes image er laangt nede på viktighetsstigen, men jeg driter ikke fullstendig i det. Men i mye av dagens metal (metalcore) er det jo mange som har den langt oppe og det er tøft nok det. Kan prøve det med lite klær og speil, har prøvd med klær før og det funket ikke. Men jeg vil gjerne ha flere tips!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eg har lært av faren min som er klassisk gitarist og fysioterapaut (du kan tru det er strengt på teknikken her i huset!) meiner at eg bør halda armen i ro so mykje som mogleg. Ideelt sett skal berre handlettet vera i bruk, og det skal vera heilt avslappa. Då får du og betre kontroll, enn om du skulle bruka heile armen.

Ideelt sett skal gitaren og vera ganske høgt oppe, då det gjer deg mindre knekk i handleddet i venstrehanda, og det blir mykje lettare å spela. Trur ikkje det har so mykje å seia for høgrehanda.

Men i sittande stilling, slappar iallfall eg mykje betre av dersom eg har gitaren på venstre lår, med halsen ganske bratt oppover. Blir og mindre knekk i handleddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ha gitaren på venstre lår og spille omtrendt som om man spiller klassisk gitar funker på en måte. Jeg blir ikke sliten i overarmen, slik jeg blir ellers fordi den kan henge nedover og jeg må ikke bruke krefter på å holde den oppe. Men nå blir jeg sliten i håndleddet i stedet. Jeg skjønner da at jeg må legge litt av bevegelsen over på armen, men det virker bare rart i den grad jeg klarer det. Jeg bruker Lamb of God: Remorse is for the Dead som "testlåt". Dette er en låt jeg har teknikken til å spille - den er ganske lett, men jeg klarer ikke fordi jeg blir for fort sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ha gitaren på venstre lår og spille omtrendt som om man spiller klassisk gitar funker på en måte.

Det funker veldig bra, men da venner du deg til det, og hvis du står og spiller da så blir det uvandt og ubehagelig. Jeg mener man burde øve på den måten man skal være når man fremfører det...Jeg står når jeg øver nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt funker det bare ved at overarmen blir avslappet, men jeg er like langt pga venstrearmen. Det er det samme når jeg står og spiller (jeg får gitaren lenger til venstre og kan senke skulderen litt).

Føler at jeg får litt lite tips. Er det ikke noen som har hatt samme problem, men kommet seg ut av det? Gjerne spilt samme musikkstil også. Jeg vil liksom lære meg litt mer metalcore for så og gå over på mer tekniske greier (siKTh, Death og sånn). Jeg føler jeg har teknikken, men ikke utholdenheten og sånn fordi jeg anstrenger meg. Hjelper det at andre ser hva man gjør (gitarlærer) og kan gi konstruktive tips eller er dette noe man på en måte må kjenne på selv på en måte? Hjelper det å spille sakte og så fort? Vil man da kjenne hva som skjer og mer eller mindre skjønne hva man kan gjør med det? (Dette skal prøves når dette innlegget er lagt inn.) Når jeg prøver å slappe av går bare farten ned. Hvordan slappe av uten å miste fart?

De virker som mange her har samme problem, men gidder ikke å gjøre noe med det. Kanskje fordi man spiller en annen musikkstil der det ikke er noe problem eller noe. Har en kamerat som ikke anstrenger seg fra naturens side liksom. Sånne ting irriterer meg! ;)

Kan også si at jeg kjenner at jeg anstrenger meg først når jeg blir sliten og dette gjør det vanskelig å finne ut hva som hjelper siden jeg egentlig må slappe av en god stund mellom hver gang, ellers vil jeg jo bli fortere sliten neste gang jeg skal spille samme riffet. Om jeg gjør det slik (med ganske lang pause mellom hver gang) vil jeg jo bli bedre/varmere etterhvert uansett.

Endret av YudAmygdala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.