Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ohm


BassMan

Anbefalte innlegg

Ja nå skal du høre.

En forsterker leverer i utgangspunktet forskjellig effekt ved forskjellige impedanser, altså ohm. Det vil si at en poweramp som leverer la oss si 1000W i 2 ohm, klarer kanskje ikke mer enn 600w i 4 ohm og 300w i 8 ohm(Disse tallene er bare eksempler tatt ut fra luften). Nåvel. Dette har betydning for ditt valg av høyttaler, ettersom du gjerne vil at forsterkeren skal kunne levere større effekt enn høyttaleren leverer, slik at du unngår "klipping", som kan skade både forsterker og element. Klipping oppstår når forsterkeren rett og slett ikke klarer å levere nok strøm til høyttaleren, og du får uregelmessigheter i sinuskurven, som kan skade utstyret ditt.

Men

Det finnes et men.

Min gitarforsterker leverer 120W i 16ohm. Den leverer også 120W i 8ohm og 4 ohm. Hvordan kan dette ha seg? Jo, gitarampen min har dedikerte utganger for hver impedans(ohm), og det har den fordi man skal kunne drive flere høyttalerkabinetter. Trikset er at de drives i paralell, og dette funker slik at når mine to eksisterende høyttalere til sammen er på 16 ohm, og jeg kobler til et ekstra kabinett som også er 16 ohm, så vil disse to kabinettene tilsammen være på 8 ohm, i paralell. Merkelig, hva? Da må jeg skifte utgang bak på forsterkeren min fra den ene 16ohms-utgangen, til å bruke to 8-ohms utganger. Forsterkeren min leverer nå 120W i to paralelle utganger på 8 ohm.

Jeg vet ikke om dette var en oppklaring eller det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At to 16 omhs høytalere som blir koblet i paralell blir til 8 ohm er i grunnen ikke så rart.

Ohm er elektrisk motstand. En høy ohm-verdi vil prøve å begrense strømmengden. Hvis du ser på ohm-motstanden i en høytaler som en vannkran så kan man tenke seg at stor motstand i krana er en høy ohm-verdi. Hvis man paralellkobler to vannkraner så kan det jo slippe gjennom dobbelt så mye vann. Med andre ord så er ikke motstanden like stor lenger.

Hvis man har to kabinett på 8 ohm hver så vil disse til sammen utgjøre 16 ohm hvis de seriekobles, og kan kobles til en 16-ohms utgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.