Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skifte sikring på forsterker


phatman

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg har netopp fått meg en Crate RFX65 solid state amp fra USA. Da jeg plugget den inn røk sikringen og jeg fant ut at jeg måtte bytte til en sikring som "slipper igjennom" 230v, da den gamle bare slapp gjennom 120v. Og ja, ampen tåler norges strømnett.

Da har jeg et par spørsmål som forumets eminente småeksperter kanskje kunne tatt seg tid til å svare:

Er dette en operasjon jeg kan gjøre selv?

Evt, hvor mye vil det koste å få en kyndig til å gjøre dette?

Er det en stor prosess å gjennomføre dette?

Er det noen verksteder som utfører slikt arbeid(fint om dere kunne nevne noen i oslo området, evt lillestrøm)?

Jeg har kjøpt nye sikringer og det er en liten knott bak ampen der det står "fuse" som jeg mener det ikke går an å skru på.

Setter veldig stor pris på svar!

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umh, om det er en amerikansk amp, må du sørge for å slå over en knapp bakpå fra 120V til 230V.

At sikringer går er et tegn på FEIL, i dette tilfellet mest sannsynlig at trafoen står på for lav spenning. SÅ før du bytter noen sikring, bytt bryteren til rett spenning.

Om den ikke er der, må du ha enten ny trafo, eller en ekstern stepdowntrafo (230 til 120V).

Edit, og for orden skyld, sikringer slipper gjennom strøm, ikke spenning. Sikringen er kun til beskyttelse for høy strøm, og har ikke noe med driftsspenningen å gjøre.

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har sett bak på ampen og det finnes inngen bryter som velger spenning, eller en trafo som du kaller det.

Skjønner ikke helt. Om trafoen ikke er der så må jeg enten bytte til ny trafo eller ha en ekstern trafo som setter ned spenningen. Men hvis trafoen ikke er der fra før, hvordan kan jeg da bytte til ny trafo?

HUmm...

Det har seg slik at lampene på ampen lyste i samme sekund da jeg plugga i kontakten, men sluknet raskt og ampen "døde" etter dette. Nå vil den ikke skru seg på... Det står klart og tydelig at den skal tåle 230-250v, så jeg lurer på hva som kan være galt.

Jeg bare håper at jeg ikke har drept den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle forsterkere har trafo (transformator). Det er denne som omformer spenningen fra strømnettet til den spenningen forsterkeren trenger. Hvis det ikke er noen bryter til å switche mellom 115V og 230V, er nok trafoen tilpasset kun en av spenningene.

Hvis det står "fuse" bak på ampen, så kan den skrus om og du kan skifte spenningen. Men som hucker sier, så tyder det på at det er noe feil når sikringen går. Ikke no smart å sette i en større sikring. Da ryker fort ting.

Det er heller ikke så rart at den ikke vil skru seg på når sikringen har gått. Går ikke no strøm til kretsen da.

Du bør finne ut om du kan gjøre noe for å bruke den på 230V, ellers må du bytte trafoen. Hvis du har lest at den kan brukes på 230V må det være en bryter et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo tenkes at det er en bryter på innsida, eller i verste fall at man må koble om litt.

Jeg holder til i Oslo, og kan sikkert ta en kjapp titt om du kan stikke innom.

Det som er litt skummelt er at når du kobler en 120V-boks til 220V nett så dobler du nesten forsyningen til kretsene i forsterkeren, trafoen transformerer etter et fast forhold. Det betyr at du kan ha skader på selve kretsløpet inni dersom ikke sikringen røk kjapt nok.

Så mulighetene er nok tilstede for at du ser på mer enn å bare bytte trafo med litt uflaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har netopp fått meg en Crate RFX65 solid state amp fra USA. Da jeg plugget den inn røk sikringen og jeg fant ut at jeg måtte bytte til en sikring som "slipper igjennom" 230v, da den gamle bare slapp gjennom 120v. Og ja, ampen tåler norges strømnett.

Statene har lavere spenning og derfor større sikringer enn i norge. Når du tar hjem ting fra statene må du derfor sette inn en mindre sikring. Hvis den amerikanske sikringen ryker er det noe "galt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye vil dette koste da? en ny transformator? HUff.. så uvettig av meg å bare plugge den inn. Ante ingen fare da det stod den skulle tåle norges strømnett. I tillegg er det ingen bryter bak ampen heller....

Trudde det bare var å kjøre i vei da...

Men det er vel så mangt som kan være "galt" som dere sier eller hva?

Forresten så står det bak at det skal være forskjellige sikringstyper til forskjellige nett.

Følgende står:

FUSE

100VAC: T2.5A~250v

120VAC: T2A~250v

230V/240VAC: T1.25A~250V

pluss en "tegning" av en firkant med en strek igjennom

Alt det andre som står er vel urelevant.

Noen som blir noe klokere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det står:

FUSE

100VAC: T2.5A~250v

120VAC: T2A~250v

230V/240VAC: T1.25A~250V

bak på forsterkeren er sannsynligheten høy for at transformatoren kan bruke 100-120V eller 230V

, men det må kobles om (loddes) om inne i forsterkeren hvis det ikke er en synlig bryter

for dette på utsiden. Du trenger sannsynligvis ikke noen ny trafo hvis ikke den gikk istykker når du skrudde

på forsterkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer helt forferdelig hva som må gjøres fra amp til amp. Var f.eks borti en Eden bassamp hvor det bare var å snu sikringholderen for å kjøre 230V. Kontakt fabrikken ASAP å spør hva som må gjøres er mitt råd før du gjøre noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ringte jeg leverandøren for Crate i Norge. De sa jeg måtte bytte på noen ledninger samt sikringen siden det ikke er en bryter som veksler mellom strømnettene. De sa at ampen var wira for strømnettet i USA og at det bare var å bytte på en ledning elelr to. De sa også at det var mest sannsynlig at det bare er sikringen som har røket, men jeg kunne ha vært uheldig og røket noe mer inni der...

Er dette en jobb for Hucker tro?.. Prøvde å ringe nr på hjemmesia hans, ingen som svarte..

Hvis du ser dette hucker, så send meg en pm om du er interessert.

Tusen takk for alle svarene deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dermed gjør du akkurat det du IKKE skal gjøre med slike ting. Sikringene er der for å beskytte kretsen mot mer skade - å sette inn en større sikring enn det som er anbefalt øker bare sjansen for at kretsen får seg et verre smell.

Om sikringene går kontinuerlig må boksen fikses, ikke sikringen økes.

Det HETER tross alt sikring.... ;) Vel, kan jo tenkes at noen har designet kretsen feil så klart.... men ikke sjans på det.

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dermed gjør du akkurat det du IKKE skal gjøre med slike ting. Sikringene er der for å beskytte kretsen mot mer skade - å sette inn en større sikring enn det som er anbefalt øker bare sjansen for at kretsen får seg et verre smell.

Om sikringene går kontinuerlig må boksen fikses, ikke sikringen økes.

Det HETER tross alt sikring.... ;) Vel, kan jo tenkes at noen har designet kretsen feil så klart.... men ikke sjans på det.

Helt enig. Det finns noen få amper jeg vet om hvor de bommet litt på størrelsen med de europeiske sikringene, men jeg ville aldri endret størrelse uten å ha vært i kontakt med produsenten først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.