Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spans musikk


Buddz

Anbefalte innlegg

Spansk musikk er då verkeleg eit vidt begrep, men du siktar kanskje til latin-jazz eller klassisk?

I latin-jazz vert det brukt moder, ofte mixolydisk eller dorisk. Det vert også brukt harmonisk og rein moll

Spania hadde mykje å seie for den klassiske musikken i barokken. På denne tida brukte man omtrent berre reine moll og dur skalaer.

Du er vel kanskje litt off topic når du plasserer denne tråden under Gitar. Berre nevnar det ;)

Endret av kazarius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjø. Da må vi inn på noe rart som heter kirketonearter. Jeg liker godt E frygisk, men kanskje den høres mer orientalsk ut, jeg tenker ihvertfall på tullingene som føy rundt og bygde pyramider og spilte fløyter.

Anyway. Tar du en C-dur skala (C - D - E · F · G · A · H · C) og begynner på den tredje noten (E) blir rekka slik: E - F - G - A - H - C - D - E, og den kalles E frygisk.

Nå kommer et lite triks: Hvis du hever tredjetonen i E frygisk med en halvtone (E - F - G# - A - H - C - D - E) får du noe som heter E frygisk dominant - som også er 5te grad av harmonisk moll. Denne høres veldig spansk ut etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spansk musikk er då verkeleg eit vidt begrep, men du siktar kanskje til latin-jazz eller klassisk?

I latin-jazz vert det brukt moder, ofte mixolydisk eller dorisk. Det vert også brukt harmonisk og rein moll

Spania hadde mykje å seie for den klassiske musikken i barokken. På denne tida brukte man omtrent berre reine moll og dur skalaer.

Du er vel kanskje litt off topic når du plasserer denne tråden under Gitar. Berre nevnar det ;)

Takker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var skråsikker på at vi snakket om det nå døde bandet Span, jeg.

Uansett, jeg vil anbefale å lære seg en låt som er slik som du forestiller deg spansk musikk er, for deretter å dissekere den totalt, slik at du får et innblikk i hva alt dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stor fan av spansk musikk, med klassisk gitar soloer osv,.. men hvilken skala bruker jeg???

kan tenke meg at det er en haug med forskjellige skalaer, men hvilken blir mest brukt??

:P

Er det sånn Django Reinhardt type musikk eller? Slik :

jævlig konge.. sjekk ut skala som heter "gypsy jazz scale"

det som er på 01:45 der er jævlig kult !! :wub:

Endret av stratocasterlove
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stor fan av spansk musikk, med klassisk gitar soloer osv,.. men hvilken skala bruker jeg???

kan tenke meg at det er en haug med forskjellige skalaer, men hvilken blir mest brukt??

:P

Er det sånn Django Reinhardt type musikk eller? Slik :

jævlig konge.. sjekk ut skala som heter "gypsy jazz scale"

det som er på 01:45 der er jævlig kult !! :wub:

sånn mafia lignende ;)Den var faen meg kult asså ;D var ikke akkuratt det jeg såg etter, men jeg har funnet ut hvilken det er nå ;) takker for alle svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.