Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bass


Rusty

Anbefalte innlegg

Jazzbasser har som regel litt tynnere hals, og så er det forskjell på pickupene. En P-bass har en split-coil, og en Jazzbass har to singlecoils. Med andre ord er det forskjellig lyd i dem. Kroppen har også en litt annen fasong. Begge to er meget allsidige basser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squire-basser trenger ikke nødvendigvis være av dårligere kvalitet enn Fender Mexico basser. Squier lager utmerket basser til en lav pris.

Jazz-basser har mye flere lyd innstillinger enn en p-bass. Jeg mener en jazz-bass er tildels en mye mer allsidig bass enn en p-bass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt på 2 Squier Jazzbasser, 4 Mex. Fender og 2 Am. Highway1 Fendere. (Har ikke spilt på P-basser)

Amerikanske fendere er jo i særklasse bedre (Begge de jeg har prøvd har vært way over alt annet), men når det kommer til Mex. og Squier har det ikke vært noen merkbar forskjell annet enn teksten på hodet. Lyd og spillbarhet har vært jevngodt, og jeg tror strenger har mer å si enn om det er Squier eller Mex.fender.

Så JEG ser ingen grunn til å legge ekstra penger i en Mex. Fender når man får en Squier standard til halv pris. =)

Vil dog ikke anbefale Squier Affinity. Disse var det noe som ikke stemte på følte jeg, så da ville jeg heller lagt inn noen hundrelapper til og kjøpt Squier Standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kjøpt en squier i dag, fordi de bruker litt billigere treverk.

Men går du for squier, så gå for vintage modified series. Fikk bra kritikk i forige bass player! Absolutt greie nybegynner instrumenter skulle jeg tro.

Hvis jeg skal gi et vennskapelig nyrespark til squier, så er de generelt for overprisede. Mange instrumenter i den prisklassen holder bedre byggekvalitet og har bedre treverk. De skrur opp prisen fordi de kan skrive "by fender"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J

Men går du for squier, så gå for vintage modified series. Fikk bra kritikk i forige bass player! Absolutt greie nybegynner instrumenter skulle jeg tro.

Enig med deg her, De nye modellene i "vintage modified" serien virker veldig bra, og de ser ikke minst veldig bra ut! Spesielt jazzbassen med sin 75' reissue utseende. Nice!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HeavyBassDude

tror jeg skal kjøpe en svart Squire standard og sette på en Status Graphite Fretless Hals.. e faen billiger en å kjøpe en lakkert kropp, og standardene er lagd i or... tror jeg kunne ha brukt Louder sine kropper og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg skal kjøpe en svart Squire standard og sette på en Status Graphite Fretless Hals.. e faen billiger en å kjøpe en lakkert kropp, og standardene er lagd i or... tror jeg kunne ha brukt Louder sine kropper og...

Ja det blir jo rett og slett ein "Fender" uten dødpunkter på halsen det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HeavyBassDude

tror jeg skal kjøpe en svart Squire standard og sette på en Status Graphite Fretless Hals.. e faen billiger en å kjøpe en lakkert kropp, og standardene er lagd i or... tror jeg kunne ha brukt Louder sine kropper og...

Ja det blir jo rett og slett ein "Fender" uten dødpunkter på halsen det!

jupp. men har litt lyst på en P/J kropp, så lurer på om eg skal kjøpe en allparts kropp og lakkere den sjøl, har noe svart bil lakk stående hjemme fra en annen bass som måtte flikkes på...

men akkurat no har eg en listerud bass til 17000 i arbeid, så må nesten vente til sommeren :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om man bør velge Jazz eller Precision bass. Da vil jeg på helt generelt grunnlag si at Jazz-bassen er noe mer fleksibel, på grunn av at du har to micer som nødvendigvis gir deg litt flere lydmuligheter enn du har på Precision-bassen, som bare har en. Når det er sagt, så fungerer nok Precision-bassen veldig bra i de fleste sammenhenger, i hvert fall innenfor den stilarten du nevner.

Jazzbassen har som nevnt litt smalere hals og litt annen fasong på kroppen enn P-bassen.

Nå finnes det selvsagt også P-basser med en ekstra mic ved stolen, og da blir forskjellen mindre. I så fall blir det mest smak og behag, synes jeg. Selv har jeg en forkjærlighet for P-bassen... men det blir individuell smak og behag. :-)

Det finnes også andre alternativer i denne prisklassen, og OLP og Cort har begge aktuelle modeller som du bør vurdere. Alltid lurt å teste flere instrumenter før du tar en endelig beslutning.

Det finnes også Morgan Jazz-basser som er veldig bra, og kan nok ofte konkurrere med Squier når det gjelder kvalitet (i denne prisklassen kan du gjøre veldig gode kjøp, eller du kan gjøre veldig dårlige kjøp, da kvaliteten kan være ganske variabel fra instrument til instrument).

Men av de du nevner ville min anbefaling vært Jazz bassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.