Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål til Peterson Strobostomp brukere..


Sorg

Anbefalte innlegg

Hei! Har akkurat fått med en Peterson Strobostomp og leste en review på harmonycentral om en kar som hadde vært veldig uheldig.. (Vil du ikke lese alt han skrev prøver jeg å forklare det nederst):

"I picked one up at the Guitar Center. It Died on my second gig with it..no sound going into pedal unless I wiggled the jack..then completely dead. I was babying it to.

Cheap jacks mounted directly to the circuit board. Come on...for $200 I expect reliability. ( I have some experience fixing electronics, this method is the worst.)

Took it back, they replaced it with a another.

I was at first not to psyched upon opening the box,because the front panel (the read out screen of the pedal)was sticking up as if it came unglued.

I pushed it back into place and it kinda stayed. I figured down the road a tiny drop of superglue would do the trick....

THEN... I noticed the new one tracked wierd, went from all the little bars drifting down to up in a tiny tweak of the key. The first Pedal I had.. hung out in the "in tune Zone" resulting in a guitar that rang like a tuned up Steinway.

I ended up taking 4 times longer to tune my guitars, and I STILL had to make a tweak or two by ear.

THEN....The NEW ones screen completely froze at the first rehersal. All the bars stuck in one spot. Changed the battery, flipped the switches... D. E. A .D . ......Dead.

I LOVE the concept of this pedal, so I figured one more shot.

The new one had the same issue with the screen sticking up, but performed flawlessly, like the first.

Take a piece of advice. The logical place for this pedal in your pedal chain is first, BUT>>>>> BE SMART... put a pedal in FRONT of it, so it is NOT what connects your pedal board and guitar. Put something there more robust, which seems to be about any other pedal on the planet. Or.. you can disregard what I say, and remember me when you bump your cord at the gig, and your sound vanishes.

When I picked up my 3rd pedal (!)I opted to dish out another $20 for the GC extended warranty. I believe they have the option to fix or replace, but being this is my 3rd one if this F%$ks up I want a new one on the spot, or they better call security, and he better be a badass UFC slingin Mofo to deal with me when I'm pissed."

Så i følge det han sier bør jeg ikke plugge jacken rett fra gitaren og inn i Strobostompen, men gå via noe annet først, f.eks en annen effektpedal? Har denne fyren rett og slett bare vært veldig uheldig eller gjort noe veldig feil? Har akkurat fått Peterson Strobostompen min og vil ikke messe den opp unødvendig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel hatt min i to år omtrent også, og aldri hatt noen problemer. Foreløpig har den fått ligge i en eller annen gigbag, og plugget inn/ut når jeg trenger å stemme gitaren.

Planlagt signalgang er gitar->buffer->Strobostomp, sannsynligvis via iso-out i bufferet, så signalet splittes inn i Strobostompen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en bildeserie en gang som viste hva en Strobostomp tåler. De slepte den etter en bil rundt fabrikklokalet et par ganger, slo den et lite stykke med balltre og slapp den fra ganske heftige høyder. De er laget for å tåle mye, veldig robust aluminium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel hatt min i to år omtrent også, og aldri hatt noen problemer. Foreløpig har den fått ligge i en eller annen gigbag, og plugget inn/ut når jeg trenger å stemme gitaren.

Planlagt signalgang er gitar->buffer->Strobostomp, sannsynligvis via iso-out i bufferet, så signalet splittes inn i Strobostompen.

Dette merket jeg bla for avansert for meg. Først hva er buffer? Planen min var gitar-->strobostomp-->effekter-->amp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette merket jeg bla for avansert for meg. Først hva er buffer? Planen min var gitar-->strobostomp-->effekter-->amp

Et buffer vil jeg si er en krets som tilpasser impedans mellom to enheter, uten å endre styrken på signalet som går mellom dem. Hucker kan kanskje gi en mer faglig korrekt beskrivelse. I dette tilfellet er det snakk om en tilpasning fordi gitaren er en høyohmig signalgenerator, og det passer dårlig. Derfor setter jeg et buffer først i signalkjeden for å få signalet lavohmig, og dermed minske tapet i lydkvalitet på vei fra gitar til amp.

Jeg bruker en Axess Electronics BS2, men det finnes mange andre buffere på markedet også. Det kjekke med en BS2 er selvfølgelig at den har flere utganger, så jeg kan viderekoble meg til tuneren uten at det medfører noe belastningsproblem i forhold til gitaren.

Den signalkjeden som du skisserer opp kan også fint fungere, det er bare å teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette merket jeg bla for avansert for meg. Først hva er buffer? Planen min var gitar-->strobostomp-->effekter-->amp

Et buffer vil jeg si er en krets som tilpasser impedans mellom to enheter, uten å endre styrken på signalet som går mellom dem. Hucker kan kanskje gi en mer faglig korrekt beskrivelse. I dette tilfellet er det snakk om en tilpasning fordi gitaren er en høyohmig signalgenerator, og det passer dårlig. Derfor setter jeg et buffer først i signalkjeden for å få signalet lavohmig, og dermed minske tapet i lydkvalitet på vei fra gitar til amp.

Jeg bruker en Axess Electronics BS2, men det finnes mange andre buffere på markedet også. Det kjekke med en BS2 er selvfølgelig at den har flere utganger, så jeg kan viderekoble meg til tuneren uten at det medfører noe belastningsproblem i forhold til gitaren.

Den signalkjeden som du skisserer opp kan også fint fungere, det er bare å teste.

Ok. Er dette noe en virkelig merkelig forskjell i lyd ved å bruke? Her vil antakelig du si ja siden du har kjøpt selv, men det er da mange gitarer med veldig bra tone som ikke bruker dette? Ellers så kan jegtil opplysning si at en visstnok ikke mister noe signal når lyden går gjennom Strobostompen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Er dette noe en virkelig merkelig forskjell i lyd ved å bruke? Her vil antakelig du si ja siden du har kjøpt selv, men det er da mange gitarer med veldig bra tone som ikke bruker dette?

Jeg har testet riggen min uten buffer, med et buffer først etter gitaren, og i tillegg med ett rett etter volumpedalen. Lydforskjellen mellom uten buffer og med buffer er ganske stor, men det er delte meninger ute og går hvorvidt den forskjellen er «bedre» eller ei. Ja, en hel del folk spiller uten, men det kan godt være de spiller med effektpedaler som bufrer i stedet, uten egentlig å være klar over det. Og noen tester et buffer og velger det bort, som alltid er det mange veier til målet.

Ellers så kan jegtil opplysning si at en visstnok ikke mister noe signal når lyden går gjennom Strobostompen.

Stemmer, den er true bypass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du deg Nettrom? Og hvordan kan jeg høre om jeg trenger buffer?

Jeg er fortsatt meg, og som acron nevner, problemet med dårlig matchet impedans er tap av diskant i gitarsignalet. Du kan plugge gitaren rett i ampen og høre hvordan det låter, og så sammenligne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pod'en vil nok fikse problemet. Om du skal ha wahen foran ampen, kanskje ikke. Men er dette egentlig være et problem i det heletatt?

Hvordan høre? Tap av signal (helst topp om jeg ikke tar feil). Uansett så bruker ikke jeg buffer. :)

Ok. Hvis jeg da kjører gitar-->Strobostomp-->Wahwah-->Pod xt-->amp

Altså poden sist før amp, vil dette være det "optimale"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.