Web Analytics
Jump to content

Anbefaling av basskabinett?

kifalc
 Share

Recommended Posts

Hei

Har kjøpt en "gammal" Peavey Mark III bass 300 CHS, av fatter'n (se egen tråd), men trenger å få tak i et kabinett....

Lurte i første omgang på et 4x10 kab, og har funnet noen som kan være aktuelle i "min" prisklasse, som vil si mellom 3000-4000 kr:

Ashdown Mag-410

Behringer BA410

Hartke 410 TP (med elementer i alu)

Hartke VX410 (vanlige elementer)

....regner med å "bygge" ut etterhvert med evt en 15" kasse etterhvert, men i første omgang blir det vel en 4x10".....

Noen som har noen meninger om disse? Eller evt. har noe annet å anbefale i denne prisklassen? Basslyden jeg er ute etter er vanskelig å forklare, men musikken som spilles er vel stort sett hard rock og metall av ymse genre (ikke BM). Bassen som skal "produsere" lyden, er en 5 str. Ibanez Ergodyne ('06).

mvh

kifalc

Det første kabinettet jeg ville lagt bort er Behringer sitt.

Det kabinettet som falt i smak i mine øyne etter første øyekast her var Ashdown sitt kabinett.

Jeg spiller selv på ett Hartke VX410 kabinettet, og synes det taper seg i bunnregisteret, spiller jeg på middels høyt volum så spiller det som bare det, men på større scener hvor man er nødt til å dra på litt så taper det seg noe innmari.

Det andre Hartke kabinettet har jeg ikke testet men jeg ville heller gått for det istedet for VX410 kabinettet.

Men, her er det uten tvil Ashdown sitt kabinett som topper listen.

Løp og kjøp.

Sjekk og www.musikkweb.no for brukte kabinetter, du kan få mange gode dealer der.

Mvh MortyD

Guest HeavyBassDude

Meh...

jeg ville ungått 4x10 kabinett, jeg var absolutt ikke fornøyd med det jeg hadde... og det hadde skikkelige EVM elementer.

nei, men trenger bunn, 12'ere er veldig bra, perfekte midt tingen, er temmlig digg.

Hvis du gigger litt, bør du gå for 2x10;)

Har aldri prøvd Ashdown, faktisk, men papirkabinettene til Hartke er helt greie. Digger ikke alu-tingen. Ashdown går jo for å være greit, men det får du kanskje ikke prøvd?

Behringer liker jeg ikke. De fleste produktene deres dreper diskant og bråker...

Og 4x10 funker bra for de aller fleste..men du kommer til å ødelegge ryggen;)

Vel, da skal jeg ihvertfall prøve å få testa en Ashdown.

Foreløpig, så det det vel mest spilling hjemme, + øving med band....men etterhvert tenker jeg å supplere med en 15" kasse.....evt en ny og kraftigere forsterker.

Fikk forøvrig et tilbud på en SWR WorkingPro 410, til "bare" 5800 kr, men dette var på Gjøvik, så det blir et stykke å kjøre, for å få testa....

kifalc

Vel, da skal jeg ihvertfall prøve å få testa en Ashdown.

Foreløpig, så det det vel mest spilling hjemme, + øving med band....men etterhvert tenker jeg å supplere med en 15" kasse.....evt en ny og kraftigere forsterker.

Fikk forøvrig et tilbud på en SWR WorkingPro 410, til "bare" 5800 kr, men dette var på Gjøvik, så det blir et stykke å kjøre, for å få testa....

kifalc

Hvis du planlegger å kjøpe 1x15, bør du seriøst vurderer å kjøpe 2x10 - eventuelt 1x12. 1x15 og 2x10 bør holde med mindre du gjør mye stadiongigger uten monitor og PA;)

Hvis du planlegger å kjøpe 1x15, bør du seriøst vurderer å kjøpe 2x10 - eventuelt 1x12. 1x15 og 2x10 bør holde med mindre du gjør mye stadiongigger uten monitor og PA;)

Jo, kanskje en Ashdown MAG-115 hadde vært tingen til å begynne med.....Sparer faktisk litt penger også. Også kanskje supplere med en 2x10 eller 4x10 etterhvert.....

Men hvordan er dette med watt på forsterker og watt på høytalere? Forsterkeren jeg "sikler" litt på, er en Ashdown MAG-600, som yter 575 watt.

Men når jeg ser på dette Ashdown 410-kabinettet, som står oppført med 450 watt, vil det da si at kabinettet blir "for lite" for forsterkeren? Må man i så fall ha flere kabinetter?

Siden jeg stort sett bare har hatt comboer tidligere, så har det liksom aldri satt meg inn i denn teknologien... :D ....så hvis noen har noen tips rundt dette, så er jeg takknemlig for det....

kifalc

den yter 575W i 4ohm. Kabinettet tåler 450w i 8ohm.. uten at jeg heller er veldig inni de elektriske benevnelser og slikt, så mener jeg og huske at 575W i 4ohm, blir ca. halvert ved 8ohm's motstand..

Så det bør gå fint.. Men fint om noen av dere med elektrisk innsikt kan bekrefte dette.