Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spille venstrehendt på høyrehendt el-gitar


se.schei

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

På en fløyte, trombone, sax, whatever, kan du posisjonere hendene dine som du vil, noe som blir litt vanskeligere på en gitar. Men dette regner jeg jo med at du tenkte på før du postet innlegget ditt.

Du kan det ja. Da har du sett andre instrumenter enn de jeg har sett. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke det? I så fall trekker jeg jo tilbake det ovenfor. :) Nå er kanskje ikke mine kunnskaper om den typen instrumenter akkurat størst men, jeg mener fortsatt det blir lettere.

Jeg er venstrehendt gitarist. Kan du forresten forklare hvorfor det føltes mye mer naturlig for meg å spille på venstrehendt gitar enn høyrehendt gitar? (jeg prøvde begge deler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det kan jeg ikke forklare. Men jeg husker godt at da jeg begynte å spille på kassegitar så var det ikke særlig behagelig for min høyre arm.

Jeg skriver med høyre, sparker best med høyre, og man skulle da også tro at det var hånda med best fingerferdighet. Og hvilken hånd har størst nytte av fingerferdigheter når man spiller gitar?

Jeg har brukt mange timer på å knote med koordinasjonsøvelser på venstre hånd, slike øvelser som jeg lett kunne med høyre.

Så, slik jeg ser det spiller de aller fleste i utgangspunktet "venstrehendt" på gitar. Veldig mange gitarsjapper vil også anbefale å begynne med normalen, uansett hvordan man er hendt.

Men, gjort er gjort. Kan være litt kjipt å snu etter noen år. :) Det er bare utvalget og stort sett dyrere gitarer som er forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mange gode poenger, det skal jeg innrømme. Faktisk såpass gode at jeg er enig i dem. Men det er ikke alltid "teori" kan overføres til praksis, selv om man skulle tro det, når jeg tenker meg om.

Å snu etter noen år er temmelig kjipt. Hvis du først har spilt venstrehendt i noen år er det vanskelig å snu, og tenke omvendt. Det blir nesten som å starte igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke det? I så fall trekker jeg jo tilbake det ovenfor. :) Nå er kanskje ikke mine kunnskaper om den typen instrumenter akkurat størst men, jeg mener fortsatt det blir lettere.

Jeg er venstrehendt gitarist. Kan du forresten forklare hvorfor det føltes mye mer naturlig for meg å spille på venstrehendt gitar enn høyrehendt gitar? (jeg prøvde begge deler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å snu etter noen år er temmelig kjipt. Hvis du først har spilt venstrehendt i noen år er det vanskelig å snu, og tenke omvendt. Det blir nesten som å starte igjen.

Det kan jeg skjønne. Jeg prøver som regel å spille på en leftie hvis jeg finner en. Men det er rimelig håpløst. På samme måte prøver jeg å spille opp ned på en "normal" gitar. Morsomt, men svært hensiktsmessig er det ikke. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv ventrehendt, men heldigvis fikk gitarlæreren meg til å begynne å spille på høyrevendt etter et par uker=) I etterkant er jeg sjeleglad for det, det er ikke bare bare å finne venstregitarer :/ Har også meget god kontroll over venstrehånda, legato ftw =D, eneste minuset er at det kan være litt tungt å få høyrehanda up-to-speed, og jeg har ikke sjanse i hælvette på å få til muskelspasme-tremolopicking:P

Men hvorfor skal man bruke godhånda til kun å holde ett plekter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gitarer med like symmetrisk oppsett av stemmeskruene kan du vel bare snu "nut'en", men på alle gitarer med stemmeskruene på samme side så får du endel rare bieffekter. Veldig slapp Tykk E og stram tynn E. Husk også at utskjæringer til magan osv havner på feil side av gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gitarer med like symmetrisk oppsett av stemmeskruene kan du vel bare snu "nut'en", men på alle gitarer med stemmeskruene på samme side så får du endel rare bieffekter. Veldig slapp Tykk E og stram tynn E. Husk også at utskjæringer til magan osv havner på feil side av gitaren.

Går det legg ann å bytte disse om? Er det dyrt? Kan man gjøre det selv?

EDIT:

Det med at det er laget fordypninger der strengene skal ligge. Dype E strengen har f.eks mye bredere fordypning en den lyse E. Går det ann å snu, bytte disse? er det dyrt? kan man gjøre det selv=

Endret av se.schei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gitarer med like symmetrisk oppsett av stemmeskruene kan du vel bare snu "nut'en", men på alle gitarer med stemmeskruene på samme side så får du endel rare bieffekter. Veldig slapp Tykk E og stram tynn E. Husk også at utskjæringer til magan osv havner på feil side av gitaren.

Går det legg ann å bytte disse om? Er det dyrt? Kan man gjøre det selv?

? skjønner ikke helt spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.