Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spille venstrehendt på høyrehendt el-gitar


se.schei

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal investere i en skikkelig skikkelig bra el-gitar nå. Jeg søker rundt forbi på ebay for å finne leftys der. men det er også et annet alternativ ifølge Sagevik-musikkforretning.

Jeg kan kjøpe en høyrehendt el-gitar, og bytte om på strengene? Men blir det da samme lyd? Blir det da en bra gitar?

Jeg tenkte hovedsakelig på Les Paul Standard. Men kan også gå for Amerikansk Stratocaster. Idiotiske musikkforretninger her i Norge som ikke legger merke til behovet for venstrehendte gitarer! Det er et enormt marked, men det finner ikke de ut av pga venstrehendt blir tvunget til å spille høyrehendt pga lite tilgjengelig og utvalg av venstrehendte gitarer.

Har noen erfaringer innen dette? Kan jeg bytte om på strengene på en høyrehendtgitar?

Mvh

Sebastian

EDIT:

Okei, offtopic som hele tråden har blitt, og som alle andre tråder på dette forumet blir. Venstrehendte kan ikke for at de er venstrehendte. Når du tok opp din første fargestift når du var liten så tok du den mest sannsynlig med høyre hånden. Vel jeg tok den med venstre. Og alt annet du føler komfertabelt å gjøre med høyrehånden gjør jeg med venstre. Så til alle dere høyrehendte som sier, "bli høyrehendt, eller ivertfall prøv.". Hold kjeft.

Hva hadde dere sagt om noen nå hadde tvinget deg til å skrive med venstrehånden fordi få andre bruker den andre? Ingen som klarer å forklare hvorfor 10%(usikkert tall, men jeg synes jeg hørte det) av verdensbefolkningen er venstrehendte, men en ting er sikkert. Venstrehendte har visse fellestrekk. Og det er at gjennomsnittet av venstrehendte er mer musialske, kunstneriske, matematiske, fingerferdige enn gjennomsnittet på høyrehendte.

Eksempler på mennesker som er / har vert venstrehendte:

Flere store Navn som Er/var venstrehendte(klippet fra sol forumet.:

- Leonardo da-Vinci (Kjent kunstner og oppfinner),

- Galileo Galilei (Han som fant ut at jorda går i bane rundt sola),

- Jimi Hendrix (Meget kjent gitarspiller),

- Benjamin Franklin (Fant opp lyspæren),

- Bill Clinton (Amerikansk president),

- Gerald Ford (Amerikansk President),

- Ronald Reagan (Amerikansk President),

- Joan of Arc (Fransk heltinne),

- Ramses II (Egyptisks farao)

- Alexander den store (Romersk hersker)

- Julius Caesar (Romersk General)

- Napoléon Bonaparte (Fransk hersker)

- Dronning Victoria av England

- Prins Charles av England

- Prins William av England

- Fidel Castro (Cuba’s president)

- Henry Ford (Faren til bilmerket Ford)

- David Letterman

- Paul McCartney (Musiker)

- Ringo Starr (Musiker)

- Michelangelo (Kunstner)

- Pelé (Fotballspiller)

Og flere finner du her

http://www.indiana.edu/~primate/left.html

Endret av se.schei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Tror det skal gå fint. Har en akustisk som jeg har gjort dette på. Eneste ulempen er jo at du kommer borti volum/tone controllene hele tida ;) Jeg tror Marios skaffer både Les Paul Standard og Classic i lefthand, men

det blir nok et par tusen dyrere. Hvor mye er du villig i å betale da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for deres svar. Jeg vil gjerne også høre fra folk som har prøvd det på el-gitarer

Tror det skal gå fint. Har en akustisk som jeg har gjort dette på. Eneste ulempen er jo at du kommer borti volum/tone controllene hele tida ;) Jeg tror Marios skaffer både Les Paul Standard og Classic i lefthand, men

det blir nok et par tusen dyrere. Hvor mye er du villig i å betale da?

Joda. Jeg har snakket med Marios. Men når left-hand er på tilbud til 13 000 så er det litt surt å måtte betale det han skulle ha for en lefthand.

Tilbudet gjelder kun høyrehendt modeller !! Venstre hendt modellen vil

koste 22.490,- ( veil ca 25.000,-)

og kan ta ca 3-4 mnd å skaffe denne.

Hilsen Thomas @ Marios

77 00 10 50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det funker sikkert fint, men du bør kanskje sende den inn til en butikk som stiller inn gitaren for deg slik at mikkene blir stilt slik inn at bass strengen blir på den "andre" siden og litt slike små ting!

Endret av Ibanez90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan du angre på at du valgte feil da du startet! ;)

Ingen spiller gitar med bare én hånd. (Ja, da, noen gjør det, men ingen av den gemene hop.)

Finnes det fløyter, trombone, sax for "venstrehendte"?

Et enormt marked, neppe. Det eneste som finnes er det kunstige markedet som sære lefties har laget selv, og de er de eneste som klager. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.