Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spør meg om cubase


hkh

Anbefalte innlegg

Tiden er kommet for eksamen, så på dette tidspunktet burde jeg kunne alt om cubase.

Jeg har en god følelse, men det kan alltids hende det er noe jeg har glemt, så i denne tråden inviterer jeg forumets studiorotter til å grille meg.

Altså: Still meg spørsmål om cubase. Vanskelige spørsmål.

Det vi ikke har gått igjennom enda er the play order track, surround sound, audio warp, vst system link og reWire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For å gjøre denne tråden nyttig:

1.) Beskriv hvordan du vil lage et tempo-map som følger ei mp3-låt, og forklar hvorfor dette er nyttig.

2.) Hva er den enkleste måten å konvertere ei GM-midi trommefil på et VSTi trommesett som ikke har GM? (Dette vet jeg ikke selv, derfor jeg spør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre denne tråden nyttig:

1.) Beskriv hvordan du vil lage et tempo-map som følger ei mp3-låt, og forklar hvorfor dette er nyttig.

Det er heller ikke pensum så jeg tar meg ikke tid til det nå, sorry.

Er ikke helt sikker på hva du mener anngående general midi, tenker du en midifil hvor de forskjellige trommene ligger på gm-standariserte tangenter og hvor all midi sendes over kanal 10?

Endre hvilken kanal midien sendes over kan du gjøre flere steder, her:

midichannel.jpg

og her:

midichannel2.jpg

En enkel måte å flytte f.eks skarpen fra gm-tangenten til den tangenten trommemaskinen din oppfatter som skarp er rett å slett å markere alle skarpslagene ved å ctrl - klikke på tangenten skarpen ligger på og flytte med piltastene (opp og ned).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å konvertere/lagre et cubase prosjekt som en mp3 fil. Finner ikke ut hvordan. Har cubase sx 3.1.1 hvis det spiller noen rolle

Først må du sette right and left locator der du vil filen din skal begynne og slutte.

Det gjør du ved å ctrl-klikke(left locator) og alt-klikke(right locator) i ruler:

ruleroglocators.jpg

rød firkant - ruler

grønne firkanter - left og right locator

Du kan selvfølgelig dra i locatorene for å flytte de.

Deretter må du velge audio mixdown:

file -> export -> audio mixdown

Du vil da se denne menyen:

export.jpg

Om den ikke er helt lik, må du velge MPEG Layer 3 file (.mp3) inni den rosa firkanten.

Inni den blå firkanten har du kvalitetsinstillingene. 160kBit/s er blant fagfolk sett på som den laveste settingen som gir god nok lyd.

Quality går på kvaliteten på encodingen, velg highest.

Inni den grønne firkanten må du sjekke at det står Master.

Sample rate skal normalt stå på 44.100 khz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Enda en grunn til å holde seg unna lettversjonene...

(En eller annen viktigper vil sansynligvis kommentere dette og si noe sant som "cubase SL/SE er mer enn nok for en amatørbruker", noe jeg er uenig i. Lettversjonene har alt for mange små, irriterende begrensninger som sakker ned arbeidsflyten. Hvem som helst kan lese manualen eller se noen dvder og bli flink i sx)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en midifil fra GitarPro. Jeg vil spille inn over den, og lagre det som en mp3 fil, men når jeg rendrer audio mixdown i cubase, uteblir midi-filen. Hvordan kan jeg få den med!?

Har du sendt midien til en synth? Midi er ikke lyd, du må han en synth som lager lyden.

Får du lyd når du spiller av?

Du kan lese guiden jeg skriver på forum.hardware.no, der får du sikkert svar:

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=651115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du plugge en vilkårlig mp3-encoder inn i Cubase, eller krever det noe mikkmakk?

(Aner ikke om det er pensum, men jeg ble ihvertfall nysgjerrig)

Det ser ikke slik ut, har ikke funnet noe som tilsier det enda.

En mulighet for de som ikke gidder å kjøpe det fra steinberg er å eksportere til wav for så å bruke denne til å encode mp3 etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått sett på HD-guiden din enda.. Men la den til favoritt. Skal lese i jula;)

Men ja, jeg får lyd.. Jeg velger "inport midi", og legger til midifilen min. Som jeg har laget ved å velge "Export midi" i GP.. Den legger seg i Cubase, og jeg kan spille av, og ta opp ved siden av det og alt mulig.. Hører den når jeg spiller av. Så markerer jeg prosjektet mitt, skal rendre audio, og da blir midi-lyden spilt av i megatempo.. Det står ikke noe spesielt, men når jeg går for å høre på det ferdige produktet, er det ikke noe midilyd..

Jeg har testet både med bass og trommemidi's.. Men det fungerer som bare det når jeg lager trommene i Cubase (Battery). Da blir de med..

Noen andre synspunkter da?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.