Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

For the love of god


kbekul

Anbefalte innlegg

noken som har et oppsett til meg ? tips til ka eg kan kjøpe ?

Såvidt jeg husker pleier han å bruke en Boss DS-1 som boost foran ampen. Mulig den han har er moddet av noen, men det trenger den ikke nødvendigvis være. Det kan godt være en annen overdrive/distortion-pedal også, såfremt du finner en som har et toneleie som funker bra med ampen din. For øvrig en helt vanlig ting å gjøre dette, å sette en pedal foran ampen for å feite opp vrengen litt.

Husker ikke hvilke amper han brukte på den skiva, det kan du sikkert finne ut om du søker litt rundt. Et sted å starte er oversikten over live-stæsjet hans (vai.com).

Hvis du virkelig vil ta den helt ut kan du kjøpe for eks en rack-kompressor for å legge i effektsløyfen, for eks en dbx. Eller du kan gjøre det rimelige og bruke en effektprosessor, eller en rimeligere boks. Noen av oss har ikke kompressor i det hele tatt.

Siden riggen min er i stor grad en kopi av riggen til Lukather skal jeg ikke legge meg opp i diskusjonen om hvorvidt det er noe poeng å jakte på andre folks tone eller ei.

Vai bruker BOSS DS-1 Keeley moddet. Så er iallfall det avklart. Hvis en ikke har mer bruk for den pedalen enn kun til en sang så er det sinnsjukt dyr i innkjøp, men hvis du føler det er en knall pedal å ha så kan den kjøpes via Godlyd.no .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er så tåpelig med dere som sier at lyden ligger i fingrene. Joda klart det, men jeg ville heller sagt dynamikken(i mangel på adekvat). Selve "lyden" ligger jo i utstyret. Og det kan være stor forskjell fra utstyr til utstyr. Bare hør forskjell på f.eks Gary Moore og Joe Satriani. HELT forskjellig lyd, og jeg vet at jeg hadde ikke hørt i det samme ut om jeg hadde valgt den "amerikanske souden" som britiske. Dessuten er det ikke noe galt i å ha inspirasjoner, i startfasen driver jo alle å utvikler sin egen sound og feel og da er det viktig at han har en inspirasjonskilde som kan ligne vertfall litt på seg selv.

Jeg kan anbefale følgende effekter for god lead tone:

Ibanez tubescreamer(den originale, dog er den nye også god) sett lyden på 7/10 vreng.

Boss delay billig og greit sett lyden mellom 100 og 200 ms

Boss chorus Sett effekten på 2-3/10

Og en eller annen random compressorboks ville brukt 3-4/10

Reverb 2/10, treble 4/10, Bass 10/10, Middle 5/10 og bruk bakre pickupen på gitarn.

Endret av lightningboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hehe det er jo sant! Var vell det jeg skrev der? Det bør ikke være noe hinder!

Men for all del kjøp Carvin og Ibanez med håndtak

aha, da misforsto jeg. trudde du mente at utstyret ikke var noen hindring, at fingra hadde alt og si. ironisk når det kom fra en fyr som plugger i diezel liksom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://guitargeek.com/rigview/119/

"THE BOSS DS-1 HAS ALWAYS BEEN ONE OF THE KEY ELEMENTS OF MY OVERALL SOUND. IT'S A VERY RESPONSIVE BOX AND REACTS WELL TO MY PLAYING." - STEVE VAI

Det skal vel også sies at den er modda heftig. Keeley mod tror jeg....

Ikke heftig modda. Jeg har en Keeley mod og har hatt en orginal DS-1. Altså Ultra modden(seeing eye og ultra) og man MÅ ikke ha Keeley modden, men det hjelper bedre. Keeley modden høres fortsatt ut som om en vanlig DS-1 bare med noe lille ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://guitargeek.com/rigview/119/

"THE BOSS DS-1 HAS ALWAYS BEEN ONE OF THE KEY ELEMENTS OF MY OVERALL SOUND. IT'S A VERY RESPONSIVE BOX AND REACTS WELL TO MY PLAYING." - STEVE VAI

Det skal vel også sies at den er modda heftig. Keeley mod tror jeg....

Ikke heftig modda. Jeg har en Keeley mod og har hatt en orginal DS-1. Altså Ultra modden(seeing eye og ultra) og man MÅ ikke ha Keeley modden, men det hjelper bedre. Keeley modden høres fortsatt ut som om en vanlig DS-1 bare med noe lille ekstra.

Kan nok stemme mer det. Bare leste en artikkel der noen omtalte DS-1 til Vai som veldig moddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.