Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Framus kabinett


Jøgge

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen som har erfaringer med Vox V212BN, Vox Custom GSH12-30-element.

V212BN.jpg

Vox Custom GSH12-30 elementene er det Celestion?

Skal brukes med Matchless Spitfire 15Watt for clean lyd,

og Marshall 18 Watt for rock'n roll.

Er dette et bra kabinett?, tenkte å muligens oppgradere til AlNiCo elementer på et senere tidspunkt

hvis ikke jeg er fornøyd med Vox Custom GSH12-30 høytalerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare påpeke at AlNiCo elementer ikke låter annerledes fordi det er AlNiCo ;) AlNiCo er bare en magnettype som er litt mer effektiv, som derfor gjør magnetstrukturen på elementet lettere, som selvsagt er kjekt hvis du skal slepe rundt på kabinettet. Men det er altså ikke snakk om "bedre magnetisme", hvis noen skulle tro det, bare snakk om mer magnetisme per vektenhet i alnico sammenlignet med keramisk.

Og jada, kan fikse kabinetter til de som måtte ønske det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, samme gjelder forresten neodymium. Det er svindyrt fordi det er sjeldnere, og har ca. 18 ganger sterkere magneteffekt enn tilsvarende mengde keramisk. Og for de som skulle lure, så mister neodymium mye av sin magnetiske effekt hvis det varmes over 80 grader, litt avhengig av kvaliteten på den. yay, fun facts :rolleyes:

Endret av Deformed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med 'Deformed' at "AlNiCo elementer ikke låter annerledes fordi det er AlNiCo, de er bare mer

effektive". Sparer ryggen fordi de er lettere :D , Alnico er jo blitt litt 'hype' fortiden, men de koster flesk.

Egentlig låter jo alle elementer forskjellig selv om de er av ett merke ,avhengig produksjons land,

produksjons år og produksjons linje, man kan lese artikler om hvordan de låter, men eneste måten er jo å

koble til sin egen forsterker til høytalerene og finne ut om det er lyden man er på jakt etter.

Det er heller ikke alltid at man ønsker en mer effektiv høytaler, feks, hvis man vil få rørene til å jobbe

like hardt, med ha et lavere volum.

Men jeg må si jeg er imponert over lyden i Celestion Blue bulldog, alnico, høytaleren.

Endret av EHansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe, sparer ryggen ja. Kan skrive under på at et 4x12 med evm12l, peavey black widow, eminence commonwealth e.l. ikke er noe særlig å slepe på med solide 10kg per element. Koster å være kar ;)

Hadde en EVM12L og en 150 watts Black Shadow fra en Mesa-combo i et Soldano 2x12 cab en gang i tiden. Dæven sylte, det var tungt :D Og ETT håndtak, for å være sikker. Men det kabinettet moste ALT, hehehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bøør gå for 4 * 12 når du spiller metal og rock og vil ha litt trøkk i det du holder på med!

Jeg klarer meg fint med 2x12 jeg, skal jo stort sett mikkes opp uansett, og har har det mindre betydning.

Spiller på 2x23 jeg også så ;)

Enda ivertfall, blir straks bytta ut til 4x12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Vurderer et Framus kabinett jeg også. Har muligens tenkt å utvide med en Cobra topp senere, og da er det jo tøft med et Framus kabinett. Liker ikke Cobra-kabinettene (både greenbacks og metallgrillene), så tenkte på et Dragon 4x12 kabinett m v30. Prismessig så ligger det jo under 1960AV. Har heller ikke lyst på Marshall. Men har jo et par andre kabinetter å tenke på også: Bogner, Engl, Krank, Rivera, Randall, H&K.... Får se om jeg går etter pris eller merke (uansett så er jo ingen av de direkte billig).

Grunnen til at jeg skal skifte kabinett nå, er at mitt 4x10" kabinett låter noe vel "boksete" på vrengvreng settinger. Kan jo være Marshallen også, siden i studio nå rett før jul måtte bruke en V-Amp Pro som preamp (inn i fx return) for å få en brukende lyd. Får ta en service på den når jeg kommer hjem etter ferien....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.