Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Framus kabinett


Jøgge

Anbefalte innlegg

God kveld strenge brødre.

jeg var idag innom Ingemann på Agder Musikk idag og sjekka ut 2x12 kabinetter. Han viste meg et Framus CS-212 kabinett til 3500,- Har noen her inne prøvd eller hørt dette kabinettet? 3500 er vel ikke noen gal pris for et kabinett med Vintage 30 elementer? SKal brukes hovedsaklig til metall og rock.

Takker på forhånd for alle svar. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd framus sitt 4x12 med greenbacks (det som hører til cobra toppen), og det låter åpent og fint på lavt/moderat volum, men (etter min mening) fælt når man guffer på skikkelig. Ironisk nok låter Cobra toppen kjipt på lavt volum men bra når man spiller høyere, så definitivt ingen god match ^_^

Men kurant pris det, hvis du liker vintage 30 så er det ikke noe å nøle for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for praktiske årsaker så hadde jeg nok valgt 4x12, for de trøkker som bare fela, men for en vanlig student så kan det raskt bli ganske upraktisk. :\

Har folk her noen generell formening om Vintage 30 elementene?

Enda et raskt spørsmål: Har noen her noen forslag til god metall topp(forsterker) til 4-5-6000?

Spiller mye death-metall og heavy metal som Damageplan, Lamb Of God og lignende. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portet 2x12 fliser 4x12. Genz-benz g-flex? Topp: peavey 5150. Får du for 6000 og oppover tror jeg. Peavey 5150 eier ikke cleanlyd da. Prøvd jcm800 med boost? Feit lyd.

Racket mitt som fliser alt kosta i underkant av 5500 spenn.. Fikk gulldeal på sluttrinn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portet 2x12 fliser 4x12. Genz-benz g-flex? Topp: peavey 5150. Får du for 6000 og oppover tror jeg. Peavey 5150 eier ikke cleanlyd da. Prøvd jcm800 med boost? Feit lyd.

Racket mitt som fliser alt kosta i underkant av 5500 spenn.. Fikk gulldeal på sluttrinn :-)

Et bra portet 2x12 fliser et vanlig 4x12, men et bra 4x12... vel, det finnes knapt ord! Spørs litt på elementene, ikke alle som liker seg i ventilerte kasser. Vintage 30 funker til begge deler, men hva som låter best vil jeg ikke spekulere i, siden det kommer mye an på behov og denslags.

V30 er litt nasale i mellomtonen etter min mening. Har prøvd dem i mesa og fender 4x12 kasser, aldri vært særlig begeistret for dem. Stor bunn, og ikke den skjærende diskanten som g12t-75 har, bare ikke helt det jeg ser etter i et element. V12-60 derimot, kongegreier til tight metall.

Men for all del - prøv kabinettet, prøv flere andre, og prøv det igjen (helst med samme amp, gitar og innstillinger) så får du deg en mening rimelig kjapt. Forskjellene er STORE mellom kabinettypene og elementene. Er også mulig at ENGL med vintage 30 låter fett fordi de er litt for stramme i bunnen i utgangspunktet, mens mesa funker bedre med v12-60 fordi bunnen der er ganske løs. Mye å tenke på, hva? Skal ikke være lett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes generelt 2x12 har bedre bassrepsons og generelt tightere, mer definert tone enn 4x12 cabs.

Det kommer svært mye an på kabinettet og elementene som puttes inni det. Hvis du A/B tester like kabinett med forskjellige elementer vil du i mange tilfeller bli overrasket over hvor stor forskjellen er. Ja, det kan faktisk være vanskelig å tro at du spiller på samme forsterker! Et 2x12 med v30, legend v12, swamp thang e.l. vil låte langt mer buldrete og åpent enn hva et 4x12 med v12-60, black powder eller texas heat. Altfor mye å tenke på :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men syns dere det er dumt å gå for Vintage 30 elementer, eller Framus kabinettet i det hele tatt? I terorien burde det vel funke ganske greit til metall, Alice-In-Chains-grunge og rock? Men hvis dere ikke syns noe om det, har dere andre forslag til kabinetter man kan få billig? Forsterkeren som skal brukes inntil videre er en Marshall JCM 2000 TSL 60 watter. ( Dette er bare midlertidig)

http://www.framus.de/modules/frameset/frameset.php

Tror ikke det blir mulig å teste kabinettet før bestilling, ettersom det er svært få av dem i Norge, etter hva jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men syns dere det er dumt å gå for Vintage 30 elementer, eller Framus kabinettet i det hele tatt? I terorien burde det vel funke ganske greit til metall, Alice-In-Chains-grunge og rock?

I mine ører er kanskje ikke mellomtone-greia i Vintage 30-elementene noe jeg ville valgt om jeg skulle spille metall, hvis ikke det da er slik at jeg spiller i et band med en annen gitarist og derfor vil ligge i et høyere toneleie og ønske å trøkke mer gjennom der. Jeg asssosierer metall mer med lavere mellomtone og basstrøkk. For meg funker V30 fett nok til rock'n'roll, men så er jeg en gitarist som lar bassisten spille bass. Mesteparten av tiden, ihvertfall.

Dessverre har jeg ikke testet nok elementer til å kunne komme med noen forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintage 30 brukes jo av uendelig mange metallgitarister, så at det fungerer er det vel strengt tatt ingen tvil om. Men hvilken topp skal du bruke kabinettet med? V30 + ENGL, VHT, Bogner vil nok funke bra, siden de er supertighte og kompakte i lyden (ikke helt sikker på vht forresten, men fra hva jeg har hørt av erfaringer og lydklipp), som sammen med det løsere v30-elementet bør bli en god blanding. Skal du derimot kjøre på med en rectifier, randall av noe slag, marshall (akk und ve) eller en tilsvarende løs forsterker ville jeg vurdert et annet kabinett. Marshall har i tillegg en mellomtonegreie som jeg synes funker dårlig til metall i utgangspunktet, og da hjelper jo ikke et mellomtonekraftig element.

Det beste er jo selvsagt å ta med seg forsterkeren til ei musikksjappe og teste litt forskjellige kabinetter. De aller fleste har en eller annen kasse med v30 på lur, og pleier å være tilbøyelige med å la folk prøvespille dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintage 30 brukes jo av uendelig mange metallgitarister, så at det fungerer er det vel strengt tatt ingen tvil om.

Nei, men med så mange andre faktorer som skal spille inn er det jo ikke dermed sagt at det fungerer i følge ørene til Jøgge. I og med at Marshall DSL'en hans ikke skal brukes lenge er vel det viktigste spørsmålet her hva han har tenkt til å bytte den ut med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med hva jeg skal bytte ut med, så spørs jo det litt hva som ligger ute på markedet i kjøpstida, men jeg er nok mest hypp på noe i gata som Engl eller Peavey 5150 eller noe sånn. Blir neppe noe Mesa eller Diezel dessverre. Blir nok noe i 5-6-7000 kroners klassen... Metall-amp blir det nok ihvertfall.

Ampen'en jeg har nå er forresten en TSL, og mikkene som brukes er Seymour Duncan SH-4, hvis det spiller noen rolle. Blir vel nødt til å bruke den TSL'en til utpå våren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke kombinert v30 og 5150, siden 5150ene har en ganske "brun" mellomtone, i mangel på bedre beskrivelse :P Tror jeg ville kombinert den med noe som er litt mer scooped, f.eks. texas heat. ENGL låter bra med alt ^_^ Ok da, g12t-75 i åpen kasse låt faktisk jall, og samme element i lukket kasse er litt kvass i toppen, men det meste annet jeg har prøvd med min har vært knallgreier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.