Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye øver du om dagen og hva øver du på?

Anbefalte innlegg

• Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Øvar ein halvtime før frukost, då går det kun i teknikk og notelesing.

Seinare på dagen øvar eg 1-2 timar, då øvar eg inn songar eg skal spele med band, eller soloting, improviserar, meir teknikk og notelesing, og plukking.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

øver som oftest litt hver dag, noen dager hender det at jeg sitter bort i mot 2-3 timer og bare øver mye fart/teknikk og sånt, også litt tull inni mellom. Jeg spiller mye picking, så da varmer jeg opp med Freigh Train! også blir det kromatiskeøvelser og diatoniske, øving til begge hendene spiller jeg ett par ganger gjennom Øystein Sunde - Kulingbarsel!, prøver å bli bedre innen Hybrid picking så det blir en del av det og!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hverdager: 3-5 timer

Helg: 7-12 timer

Øver på virtuosolåter(17th century chicken picking, Freight Train osv...), skalaer, tremolopicking, og litt blues.

Jeg kan dele noen shredprisipper her uten å påstå at jeg kan veldig mye eller er veldig god:

Hold plekteret rett bruk mye håndleddsbevegelse og lite fingerbevegelse, generelt bruk lite bevegelse

Øv på å tremolopicke fra sakte til fort, og vice verca du skal ha samme bevegelsen.

Øv på å starte på både opp og nedslag

spill alltid RENT når du øver sakte

Ikke løft fingrene høyt opp av brettet

Slapp av i håndleddet på pickinghånden

Øv på "paul gilbert licket" tremolopicking(kan så lite om rytmikk at jeg ikke tørr si hva det heter så jeg sier bare paul gilbert licket :P )

Øv på paul gilbert licket

Øv kromatikk med metronom

Tving deg selv til å spille det du synes er vanskeligst, men gjør det SAKTE, RENT og KONTROLLERT(rytmisk korrekt)

Hold frettinghånden så rett som mulig slik at lillefingeren ikke detter utenfor brettet sliker at du må bevege den mye.

Vær nøye når du velger gitar, jeg kjøpte meg nettopp en ny gitar som har forbedret spillingen og spillegleden min med ca. 30%

Endret av lightningboy
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir lite tid til øving gitt..

Har hatt rundt 16 gitarelever i uka i det siste, så det blir jo litt spilling da men.

Ellers går det i studio og låtskriving.

Når jeg var yngre var jeg shredhue og øvde mye.

Merker jeg ikke er så opphengt i de tinga mer.

Hadde en elev som ville lære noe Macalpine sweeps, så da måtte det snikøves igjen :D

Jeg er over 30, så da blir det "feel, flow og groove" istedenfor shredding :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider

øver som oftest litt hver dag, noen dager hender det at jeg sitter bort i mot 2-3 timer og bare øver mye fart/teknikk og sånt, også litt tull inni mellom. Jeg spiller mye picking, så da varmer jeg opp med Freigh Train! også blir det kromatiskeøvelser og diatoniske, øving til begge hendene spiller jeg ett par ganger gjennom Øystein Sunde - Kulingbarsel!, prøver å bli bedre innen Hybrid picking så det blir en del av det og!

Kulingbarsel ja.. Har den på ei liste over låter jeg vil lære. Spiller alltid på noen låter med siden av det generelle programmet mitt og andre ting. Nå er det Master of Puppets (for downstrokes), Girl from Ipanema og The Boxer.

Og hybrid picking er? Litt av alt? Litt economy, alternate, etc..?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke så sykt mye egentlig. Jobber mye med noter for tida, og jazzlicks. Improviserer mye med melodisk moll, jobber også på en del oversiktsgreier, altså hele tiden tenke noten man spiller i forhold til akkorden.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ALtså kun et annet ord for chicken picking?

Nei. Hybrid picking baserer seg på at du bruker fingerene som plekter, dvs slår an strengene på helt vanlig måte.

Chicken picking har jeg sett demonstrert på to måter, enten ved å bare bruke plekter og mute strengen, og en med to fingre. Det er med andre ord snakk om en anslagsteknikk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ALtså kun et annet ord for chicken picking?

Nei. Hybrid picking baserer seg på at du bruker fingerene som plekter, dvs slår an strengene på helt vanlig måte.

Chicken picking har jeg sett demonstrert på to måter, enten ved å bare bruke plekter og mute strengen, og en med to fingre. Det er med andre ord snakk om en anslagsteknikk.

Beklager, men skjønner ikke helt hva du mener her. Noen video hvor en kan se forskjellen på dette?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager, men skjønner ikke helt hva du mener her. Noen video hvor en kan se forskjellen på dette?

Instruksjonsvideoen til Jerry Donahue, blant annet, men jeg husker ikke om han spiller med tommelplekter eller ei.

Et eksempel på hybrid picking er i begynnelsen på «Cliffs of Dover» av Eric Johnson, hvor du slår an 3. streng med plekteret og 1. streng med ringfingeren. Det er lett å lage andre eksempler, for eks riffet i starten av live-versjonen av «Ingen vei tebake» med Bjørn Eidsvåg fra «Hittil og littil», som jeg spiller omtrent slik:

e|----------|---------------|-----------|-----------------------||
H|---5----3-|-0h2-2-------0-|-1-1-----3-|----5s3----------------||
G|---4----2-|-0h3---------0-|-0-0--1s2--|----4s2-2b4r2p0--------||
D|-2----0---|-0h3-----0h2---|-----------|----------------2p0h2--||
A|----------|---------------|-----------|-----------------------||
E|----------|---------------|-----------|-----------------------||

Alle anslag på D-strengen gjøres med plekteret, G og H-strengene betjenes av ringfinger og langfinger.

Chicken picking går ut på å få et dempet strengeanslag. På klinikken til Greg Koch og Roscoe Beck demonstrerte Koch hvordan dette gjøres ved å legge tommel og pekefinger inntil strengen, slå den an med tommelen mens pekefingeren demper, dvs du får et dempet anslag, og så bruke pekefingeren til å slå den an.

Ut fra et søk på «chicken picking» er det åpenbart at dette ikke er den eneste definisjoen av hva det innebærer, og langt mindre hvordan det gjøres.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir lite øving gitt! Prøver å øve to til tre ganger i uka med bandet åsså en time sånn ca hjemme, litt for lite hjemme men må ha litt sosial liv også.

I det siste har jeg øvd en del på standard jazz akkorder, improvisering over eolisk, dorisk og mixolydisk ting og mye arpeggios.

Jeg leser også en del teori ark som jeg får på musikklinja der jeg går!

Sitter også å bare tulle spiller mens jeg sitter foran pcn en del

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Siste aktive tråder

• det hadde vært nyttig om du hadde tatt et skikkelig bilde ned i kassen, med hjelp av et godt lys. baksiden av gitaren kan også ha betydning, da det finnes typer av treverk som er mer verdifullt enn andre. det ser umiddelbart ut som om toppen er av gran, og broen ser ut som en slik "tysk bro" (burde vel egentlig hete "trønderbro", med henvisning til barten) som noen snakker om på gamle parlor-gitarer. tipper den er gammel, men uten en nærmere titt på mekanikken er det ikke enkelt å si. rosetten er veldig enkel, og med mindre den er laget av elfenben fra elefant, vil det nok tilsi at det var en økonomimodell da den ble laget. du burde ta av strengene og rengjøre (ikke med zalo) halsen, så man kan se den bedre også.
    • HEIC er et tullete fotoformat som enkelte telefoner tilbyr. Anbefales ikke å bruke det. Her er bildene; jeg konverterte dem for deg. Når det gjelder verdi så har jeg ikke den fjerneste anelse. Gitaren ser ganske herpet ut, så med mindre det er en eller annen form for samlerobjekt eller sjelden vintage-gitar så tviler jeg på den er verdt stort.
    • Ingen info samt bilder med et filformat som ikke lar seg åpne uten videre for de fleste, er faktorer som gjør det vanskelig å få gode og fornuftige svar på det du spør om.
    • Fant tilsvarende markering her: https://forum.pedalpcb.com/threads/led-polarity.5/  Ble da positiv lang pol til firkantet hull.  Dreit meg litt ut ift. doiden. Hullet i boksen til dioden var drillet opp akkurat over plasseringen på PCB'en, så hadde ikke behøvd å lodde på ledninger fra PCB'en. Jaja.  Ble lyd! Trodde riktig nok at pedalen døde etter ca. 30 sek med test, men tror det bare var ledningen til strømmen jeg klarte å dra ut av strømforsyningen. 
    • Tror bare du må prøve og fortelle hva som fungerte da.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.