Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rekkefølge på effekter


Anbefalte innlegg

Skal komple sammen:

Stemmeboks, Boss TU-2

Kompressor, Barber Tone Press

Wah-wah, MSD Silver Machine MKII

Volum, Ernie Ball 6168

EQ, Ibanez GE10

Inn i Koch Powertone, med TC G-major i effektsløyfa til reverb og delay.

Er dette en OK rekkefølge å ta utgangspunkt i, eller andre ting jeg bør prøve først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville koblet det (tuner ->) wah -> (tuner ->) kompressor -> volum -> eq.

Det er mye mulig du kan sette opp tuneren foran wah-pedalen, men jeg vet ikke hvordan silvermachinen reagerer på å ha en buffer foran seg, prøv og hør. men det er vel uansett lite sannsynlig at du skal bruke wah-wahen når du stemmer, så det har jo ikke noe å si om du har den foran tuneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orkdaling på forumet, hurra! Hva med å legge ut tab på noen Fuzz og Vræng låter? :D Og den gamle Ibanezen du hadde, har du den enda?

Orkdaling du og, eller bare generelt begeistret for den slags?

Fuzz & Vræng tror jeg får hvile i fred, hvis vi ikke skal arrangere en 15-års gjenforeningskonsert da :lol:

Ibanez`en blir det nok ikke så jeg kvitter meg med nei! Veldig god gitar, men jeg bruker den nesten aldri. Henger på veggen, påmontert MIDI-mikrofon for moro skyld. Oppdaterte gitarparken kraftig i august, og bruker hovedsaklig Duesenberg nå + ESP Ltd HB-300 bariton for tyngre saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik ville jeg gjort det ;)

git > volum > wah > tuner > amp input > eff loop send > eq > Comp > G-major > eff loop return.

Det kjekkeste er egentlig å ha tuneren etter vreng. P.g.a da blir du kvitt støyen fra ampen din(hvis den støyer), når du tuner gitaren ;)

Men det har ikke noe å si på selve tuningen, så lenge du ikke tuner med vreng på da :P

Grunnen til å plasere kompressoren så langt bak er enkelt og greit for å få med dynamikken i vrengen, d.v.s at du kan høre forskjellen på når du spiller hardt eller svakt på gitaren.

Feit Wah du har btw ;)

Godlyd sin versjon:

* Filtereffekter

* Kompressor

* Vrengpedaler (hvis du har flere, plasser mildest vreng først, stigende styrke)

* Pitch-effekter

* Modulasjon (flanger, chorus)

* Nivåregulering (noise reduction, volumpedal, tremolo)

* Ekko/delay

Du spiller jo i lumsk..

Har et kult bilde av deg, som en venninde tok.

http://miaregine.com/bildegalleri/Lumsk/x_lumsk3.jpg

Jeg er faktisk teknisk sjef på den scenen. Sinus, Bodø.

Endret av Blirp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinus er jo en fet scene! Håper vi kommer oss nordover igjen i løpet av neste år.

Har tenkt å prøve å putte kompressoren i effektsløyfa ja, men vil helst ha alle komponentene samlet på brettet siden jeg har kjøpt en Flatliner strømforsyning. Er fordelene med å ha ting i effektsløyfa større enn ulempene med å ha et ekstra sett kabler fram (og tilbake) til brettet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinus er jo en fet scene! Håper vi kommer oss nordover igjen i løpet av neste år.

Har tenkt å prøve å putte kompressoren i effektsløyfa ja, men vil helst ha alle komponentene samlet på brettet siden jeg har kjøpt en Flatliner strømforsyning. Er fordelene med å ha ting i effektsløyfa større enn ulempene med å ha et ekstra sett kabler fram (og tilbake) til brettet...?

Det kommer helt an på hva du vil oppnå med kompressoren. Hvis tanken er å bruke den til å koprimere vrenglyden din gjør den seg best i effektsløyfa, men hvis du skal bruke den på cleanlyd kan du like gjerne har den foran ampen. Nå har jo g-major også en kompressor som fungerer helt fint i effektsløyfe, vurdert å bruke den?

Det samme gjelder for eq, det er det jo også mulighet for å bruke på g-majoren. Igjen, det kommer helt an på hva du vil oppnå. Det er ganske stor forskjell på å putte eq før og etter distortion, hvis du har den foran vil den påvirke hvordan preampen din oppfører seg, og hvis du har den i loopen vil den ganske enkelt forme den lyden som kommer ut fra preampen, noe som i stor grad er det samme som tonekontrollene på ampen din gjør (selvfølgelig med et litt større utvalg av frekvenser å fikle med, og samtidig en god mulighet til å ende opp med udefinert og grumsete lyd).

Personlig liker jeg best å ha den foran, siden det gir mulighet til å booste enkelte frekvenser før signalet går inn i ampen.

Hvis du likevel bestemmer deg For å ha noen pedaler i sløyfa ville jeg slengt på volumpedalen også, faktisk den eneste jeg synes det har noe for seg å putte i loopen. Da kan du justere volumet ditt uten at dette går utover vrenglyden. Å ha volumpedalen først, slik Blirp foreslår blir som å be om degradering av gitarsignalet.

Så, enten i loopen eller mellom to buffrede pedaler (f.eks boss).

Dette er bare min mening og det finnes tusen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med en volumpedal før vreng er jo at du kan endre gain med foten. Det bruker jeg den til, men mest til swells, og da liker jeg den godt før ampen, også når jeg sweller med vreng-toner.

Boss er forresten ikke bufrede pedaler ;)

Hvorvidt en volumpedal degraderer tonen er jo helt opp til invididet. Gitartonen vil endres når du bruker den, ja, men hvorvidt det er dårligere er subjektivt, også hvis du plasserer et buffer foran, er det jo ikke noe problem lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. takker Eystein.. :D

Det med volumpedal i sløyfa er ikke dumt.... spørs bare hvilken lyd du vil oppnå når du bruker den...

Er ikke så kult å fade inn på ei låt med vreng, og med volumpedalen forran.. men til swells syns jeg det er kult.. smak og behag :P

Du kan jo prøve begge deler å se hva du liker best.

Kompressor forran ampen din vil nokk hindre gain. Det vil man rask merke om man prøver...

Og det vil vel du ha mest av...? hehe..

Når du snakker om å trekke kabler frem og tilbake så er det litt teit ja.

Derfor har jeg bygget meg et lite multisystem. D.v.s en liten boks på pedalbrattet og en liten boks baki racket mitt. Så går det bare en litt feit kabel mellom boksene. For de som ikke vet... ;)

Så ser det proffere ut også :P hehe...

Det hadde vært råkult og hadd dere her oppe igjen.

Møtte lydteknikern deres ute på jobb for litt siden. Han sa jeg bare skulle glede meg.... :D

Endret av Blirp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo g-major også en kompressor som fungerer helt fint i effektsløyfe, vurdert å bruke den?

Det samme gjelder for eq, det er det jo også mulighet for å bruke på g-majoren.

Synes EQ i g-majoren er utrolig tungvint å bruke, så det utgår. Ser jo ikke engang om den er aktivert...

Hvis du likevel bestemmer deg For å ha noen pedaler i sløyfa ville jeg slengt på volumpedalen også, faktisk den eneste jeg synes det har noe for seg å putte i loopen. Da kan du justere volumet ditt uten at dette går utover vrenglyden. Å ha volumpedalen først, slik Blirp foreslår blir som å be om degradering av gitarsignalet.

Dette skjønner jeg ingenting av. Prøvde ut i dag... Lyden ble jo helt ødelagt da jeg plasserte volumpedalen i sløyfa! Bare jeg tok volumet på litt mindre enn max kom det støy/svak pipelyd i forsterkeren. Funket forsåvidt greit med vreng, men med reinlyd fungerte ikke dette i hele tatt.

Kompressor forran ampen din vil nokk hindre gain. Det vil man rask merke om man prøver...

Og det vil vel du ha mest av...? hehe..

Har ikke akkurat no problem med manglende gain... Ultragain kanalen går til 30! Nå står den på kl. 11, og det holder i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes EQ i g-majoren er utrolig tungvint å bruke, så det utgår. Ser jo ikke engang om den er aktivert...

Godt poeng. Den er ikke fantastisk brukervenlig. Prøv ge-7 foran ampen og i loopen, både før og etter g-majoren, og stol på ørene dine. Det viktigste er tross alt at DU får den lyden DU er komfortabel med.

Dette skjønner jeg ingenting av. Prøvde ut i dag... Lyden ble jo helt ødelagt da jeg plasserte volumpedalen i sløyfa! Bare jeg tok volumet på litt mindre enn max kom det støy/svak pipelyd i forsterkeren. Funket forsåvidt greit med vreng, men med reinlyd fungerte ikke dette i hele tatt.

Jeg har ikke noe godt svar på hva som kan være årsaken til dette. Om jeg ikke husker helt feil har loopen på Koch-amper et høyst pedalvennlig signalnivå.

Kanskje en ide å slenge avgårde en mail til Koch kundesupport. Det er god mulighet for at de har hørt om problemet før og er i stand til å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eystein! artig å se noen Orkdalinger her inne! Er ikke sånn ekstrem effekt geek, men de som har svart har jo kommet med gode råd. Det er jo til slutt spørsmål om hva en vil oppnå med sin lyd. Selv har jeg den filosofien at enkelt opsett gjør seg best i en live situasjon. Jeg bruker TC. G-Force. I og med at jeg ikke spiller noe mye Metal, bruker jeg vrengkanalene i ampen. Kompressor er jeg ikke så veldig glad i å bruke. Enig i et eq`en er uaktuel å bruke, hvis den er like knotete som i G-Forcen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.