Web Analytics
Jump to content

Rekkefølge på effekter


Lumsk_Eystein
 Share

Recommended Posts

Skal komple sammen:

Stemmeboks, Boss TU-2

Kompressor, Barber Tone Press

Wah-wah, MSD Silver Machine MKII

Volum, Ernie Ball 6168

EQ, Ibanez GE10

Inn i Koch Powertone, med TC G-major i effektsløyfa til reverb og delay.

Er dette en OK rekkefølge å ta utgangspunkt i, eller andre ting jeg bør prøve først?

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville koblet det (tuner ->) wah -> (tuner ->) kompressor -> volum -> eq.

Det er mye mulig du kan sette opp tuneren foran wah-pedalen, men jeg vet ikke hvordan silvermachinen reagerer på å ha en buffer foran seg, prøv og hør. men det er vel uansett lite sannsynlig at du skal bruke wah-wahen når du stemmer, så det har jo ikke noe å si om du har den foran tuneren.

Link to comment
Share on other sites

Orkdaling på forumet, hurra! Hva med å legge ut tab på noen Fuzz og Vræng låter? :D Og den gamle Ibanezen du hadde, har du den enda?

Orkdaling du og, eller bare generelt begeistret for den slags?

Fuzz & Vræng tror jeg får hvile i fred, hvis vi ikke skal arrangere en 15-års gjenforeningskonsert da :lol:

Ibanez`en blir det nok ikke så jeg kvitter meg med nei! Veldig god gitar, men jeg bruker den nesten aldri. Henger på veggen, påmontert MIDI-mikrofon for moro skyld. Oppdaterte gitarparken kraftig i august, og bruker hovedsaklig Duesenberg nå + ESP Ltd HB-300 bariton for tyngre saker.

Link to comment
Share on other sites

slik ville jeg gjort det ;)

git > volum > wah > tuner > amp input > eff loop send > eq > Comp > G-major > eff loop return.

Det kjekkeste er egentlig å ha tuneren etter vreng. P.g.a da blir du kvitt støyen fra ampen din(hvis den støyer), når du tuner gitaren ;)

Men det har ikke noe å si på selve tuningen, så lenge du ikke tuner med vreng på da :P

Grunnen til å plasere kompressoren så langt bak er enkelt og greit for å få med dynamikken i vrengen, d.v.s at du kan høre forskjellen på når du spiller hardt eller svakt på gitaren.

Feit Wah du har btw ;)

Godlyd sin versjon:

* Filtereffekter

* Kompressor

* Vrengpedaler (hvis du har flere, plasser mildest vreng først, stigende styrke)

* Pitch-effekter

* Modulasjon (flanger, chorus)

* Nivåregulering (noise reduction, volumpedal, tremolo)

* Ekko/delay

Du spiller jo i lumsk..

Har et kult bilde av deg, som en venninde tok.

http://miaregine.com/bildegalleri/Lumsk/x_lumsk3.jpg

Jeg er faktisk teknisk sjef på den scenen. Sinus, Bodø.

Edited by Blirp
Link to comment
Share on other sites

Sinus er jo en fet scene! Håper vi kommer oss nordover igjen i løpet av neste år.

Har tenkt å prøve å putte kompressoren i effektsløyfa ja, men vil helst ha alle komponentene samlet på brettet siden jeg har kjøpt en Flatliner strømforsyning. Er fordelene med å ha ting i effektsløyfa større enn ulempene med å ha et ekstra sett kabler fram (og tilbake) til brettet...?

Link to comment
Share on other sites

Sinus er jo en fet scene! Håper vi kommer oss nordover igjen i løpet av neste år.

Har tenkt å prøve å putte kompressoren i effektsløyfa ja, men vil helst ha alle komponentene samlet på brettet siden jeg har kjøpt en Flatliner strømforsyning. Er fordelene med å ha ting i effektsløyfa større enn ulempene med å ha et ekstra sett kabler fram (og tilbake) til brettet...?

Det kommer helt an på hva du vil oppnå med kompressoren. Hvis tanken er å bruke den til å koprimere vrenglyden din gjør den seg best i effektsløyfa, men hvis du skal bruke den på cleanlyd kan du like gjerne har den foran ampen. Nå har jo g-major også en kompressor som fungerer helt fint i effektsløyfe, vurdert å bruke den?

Det samme gjelder for eq, det er det jo også mulighet for å bruke på g-majoren. Igjen, det kommer helt an på hva du vil oppnå. Det er ganske stor forskjell på å putte eq før og etter distortion, hvis du har den foran vil den påvirke hvordan preampen din oppfører seg, og hvis du har den i loopen vil den ganske enkelt forme den lyden som kommer ut fra preampen, noe som i stor grad er det samme som tonekontrollene på ampen din gjør (selvfølgelig med et litt større utvalg av frekvenser å fikle med, og samtidig en god mulighet til å ende opp med udefinert og grumsete lyd).

Personlig liker jeg best å ha den foran, siden det gir mulighet til å booste enkelte frekvenser før signalet går inn i ampen.

Hvis du likevel bestemmer deg For å ha noen pedaler i sløyfa ville jeg slengt på volumpedalen også, faktisk den eneste jeg synes det har noe for seg å putte i loopen. Da kan du justere volumet ditt uten at dette går utover vrenglyden. Å ha volumpedalen først, slik Blirp foreslår blir som å be om degradering av gitarsignalet.

Så, enten i loopen eller mellom to buffrede pedaler (f.eks boss).

Dette er bare min mening og det finnes tusen...

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med en volumpedal før vreng er jo at du kan endre gain med foten. Det bruker jeg den til, men mest til swells, og da liker jeg den godt før ampen, også når jeg sweller med vreng-toner.

Boss er forresten ikke bufrede pedaler ;)

Hvorvidt en volumpedal degraderer tonen er jo helt opp til invididet. Gitartonen vil endres når du bruker den, ja, men hvorvidt det er dårligere er subjektivt, også hvis du plasserer et buffer foran, er det jo ikke noe problem lenger.

Link to comment
Share on other sites

hehe.. takker Eystein.. :D

Det med volumpedal i sløyfa er ikke dumt.... spørs bare hvilken lyd du vil oppnå når du bruker den...

Er ikke så kult å fade inn på ei låt med vreng, og med volumpedalen forran.. men til swells syns jeg det er kult.. smak og behag :P

Du kan jo prøve begge deler å se hva du liker best.

Kompressor forran ampen din vil nokk hindre gain. Det vil man rask merke om man prøver...

Og det vil vel du ha mest av...? hehe..

Når du snakker om å trekke kabler frem og tilbake så er det litt teit ja.

Derfor har jeg bygget meg et lite multisystem. D.v.s en liten boks på pedalbrattet og en liten boks baki racket mitt. Så går det bare en litt feit kabel mellom boksene. For de som ikke vet... ;)

Så ser det proffere ut også :P hehe...

Det hadde vært råkult og hadd dere her oppe igjen.

Møtte lydteknikern deres ute på jobb for litt siden. Han sa jeg bare skulle glede meg.... :D

Edited by Blirp
Link to comment
Share on other sites

Nå har jo g-major også en kompressor som fungerer helt fint i effektsløyfe, vurdert å bruke den?

Det samme gjelder for eq, det er det jo også mulighet for å bruke på g-majoren.

Synes EQ i g-majoren er utrolig tungvint å bruke, så det utgår. Ser jo ikke engang om den er aktivert...

Hvis du likevel bestemmer deg For å ha noen pedaler i sløyfa ville jeg slengt på volumpedalen også, faktisk den eneste jeg synes det har noe for seg å putte i loopen. Da kan du justere volumet ditt uten at dette går utover vrenglyden. Å ha volumpedalen først, slik Blirp foreslår blir som å be om degradering av gitarsignalet.

Dette skjønner jeg ingenting av. Prøvde ut i dag... Lyden ble jo helt ødelagt da jeg plasserte volumpedalen i sløyfa! Bare jeg tok volumet på litt mindre enn max kom det støy/svak pipelyd i forsterkeren. Funket forsåvidt greit med vreng, men med reinlyd fungerte ikke dette i hele tatt.

Kompressor forran ampen din vil nokk hindre gain. Det vil man rask merke om man prøver...

Og det vil vel du ha mest av...? hehe..

Har ikke akkurat no problem med manglende gain... Ultragain kanalen går til 30! Nå står den på kl. 11, og det holder i massevis.

Link to comment
Share on other sites

Synes EQ i g-majoren er utrolig tungvint å bruke, så det utgår. Ser jo ikke engang om den er aktivert...

Godt poeng. Den er ikke fantastisk brukervenlig. Prøv ge-7 foran ampen og i loopen, både før og etter g-majoren, og stol på ørene dine. Det viktigste er tross alt at DU får den lyden DU er komfortabel med.

Dette skjønner jeg ingenting av. Prøvde ut i dag... Lyden ble jo helt ødelagt da jeg plasserte volumpedalen i sløyfa! Bare jeg tok volumet på litt mindre enn max kom det støy/svak pipelyd i forsterkeren. Funket forsåvidt greit med vreng, men med reinlyd fungerte ikke dette i hele tatt.

Jeg har ikke noe godt svar på hva som kan være årsaken til dette. Om jeg ikke husker helt feil har loopen på Koch-amper et høyst pedalvennlig signalnivå.

Kanskje en ide å slenge avgårde en mail til Koch kundesupport. Det er god mulighet for at de har hørt om problemet før og er i stand til å hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

Hei Eystein! artig å se noen Orkdalinger her inne! Er ikke sånn ekstrem effekt geek, men de som har svart har jo kommet med gode råd. Det er jo til slutt spørsmål om hva en vil oppnå med sin lyd. Selv har jeg den filosofien at enkelt opsett gjør seg best i en live situasjon. Jeg bruker TC. G-Force. I og med at jeg ikke spiller noe mye Metal, bruker jeg vrengkanalene i ampen. Kompressor er jeg ikke så veldig glad i å bruke. Enig i et eq`en er uaktuel å bruke, hvis den er like knotete som i G-Forcen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Hør med Roy Bang,( rbguitars) https://www.facebook.com/rbguitars2/  
    • Har ikke oppgradert elektronikken, her er alt originalt. Husker det er fullsize pots inni der, men ikke så rent lite rotete satt sammen. Mer som et kråkereir i forhold til Gibson`en du deler bilde av. Kan ta et bilde senere og poste, så har du fasiten. Burde sikkert gjort noe, for det er et eller annet funky med måten volum/tonekontroller fungerer sammen. Bare ikke kommet så langt, de siste par dagene har den gamle DBZ`en fått tafsefingrene på seg. Kjøpt i i 2010 hos Powerguitar i Kristiansund. Kinaversjon, men mye å like. Grover tunere, ekte rosewood, en anstendig lønnetopp, perfekt kuttet oversaden (men sikkert plast?), jumbobånd, fullsize pots, coilsplit osv. Pickuper som er til å leve med. Tyngre enn den nevnte HB`en som har masse weight relief. Lav action uten buzzing, noe som er utrolig siden jeg finner fler bånd som er uenige med de andre....blir vel å tape den ned og planslipe i morgen Ville ikke vært redd for å kjøpe HB som et eksperiment, for halsene er som regel veldig bra men trenger ofte båndjobb for å bli skikkelig gode. Geniale moddeplattformer, men for min del er det mest for å få litt "feel" med ulike gitartyper uten å bruke 10-20K for hver en. Og ikke minst øve meg på diverse ting som involverer verktøy.  Har siktet meg inn på 1-2 litt mer "premium" gitarer som skal i samlingen etterhvert  
    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.