Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjellen mellom amerikansk og meksikansk Stratocaster?


PerA

Anbefalte innlegg

Legg for all del merke til at det ikke er min personlige mening! Jeg for min del kunne like gjerne kjøpt en mex-strat som en amerikansk, men det er uaktuelt for meg å kjøpe strat uansett produksjonsland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at amerikansk strat er bedre enn tacocaster, er at meksikanske arbeidere ofte ikke har så stor ærefølelse for hva de lager som amerikanere er kjent for å ha, har jeg hørt.

Dette her er store "flottte" ord, som jeg ikke tror gjenspeiler de virkelige forholdene.. Kompetanse, materialer og fabrikkens retningslinjer tror jeg er det utslagsgivende faktorene på forskjellen mellom Mex. og USA Strat.

Vi må jo huske at Mexico Strat'ene er laget av Fender Musical Instrument for å gi et billigere og dårligere alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med ærefølelse er absolutt et poeng, selv om det er snudd litt på hodet her, det er vel heller slik at amerikanere generelt er så patriotiske og sykelig opptatt av å vise at de er de beste innenfor alt mulig at de ikke kan gjøre annet enn å bombe de de ikke liker og å produsere kvalitetsgitarer.

Personlig merker jeg ikke stor forskjell på gitarene fra mexico og USA etter at Fender pusset opp fabrikken der nede, og i enkelte tilfeller synes jeg faktisk pickupene fra Mexico er BEDRE, og jeg vet tilogmed hvorfor: Det er, eller var ihvertfall, en gammel dame der borte i Mexico som hadde laget pickuper i 30 år eller noe, for hånd, og det driver hun med ennå. Nå vikler hun sikkert bare til de dyre spesialmodellene, men dette var visstnok ikke tilfelle tidligere. Uansett, disse pickupene er jævla bra, ettersom jeg mistenker min Fender for å ha en av disse, og jeg må bare si at sammenlignet med en SRV-Strat, så er min mikk bedre,rett&slett.

Det beste med en fender er allikevel at den tåler mishandling som ingen annen gitar. Det er en solid arbeidshest, ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at amerikansk strat er bedre enn tacocaster, er at meksikanske arbeidere ofte ikke har så stor ærefølelse for hva de lager som amerikanere er kjent for å ha, har jeg hørt.

Tipper at den setningen har kommet fra en amerikaner-patriot-fjott.

Så selvgod at det blir nesten sykt...

Uansett, har pratet med noen av gamlegutta i byen (når det gjelder gitar), og de sier masse forskjellig. Men det som går litt igjen er at kvalitets-kontrollen er større i USA enn i Mexico... Noe som kanskje stemmer. Ikke vet jeg. Det finnes vel egentlig bare en løsning? Kjøpe begge deler, og spille masse på begge. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok heller bakgrunnen kommer fra Corporate Strategy. Fender så et det var etterspørsel etter billigere utgaver av deres "rusty trusty" modeller å bestemte seg for gå inn i dette markedet. Og hvordan gjør man det? Jo, man trenger:

1. Billig arbeidskraft --> flytt sjappa til Mexico.

2. Billige råvarer/elektronic --> bruk annensortering (drøyt kansje men dere sjønner).

3. Enklere/raskere produksjon --> automatiser og standardiser, ferre mennesklige processer og kontroller.

Og dette fører til et billigere produkt men kvaliteten blir deretter. Jeg tipper Mexicanerene har fint lite de kan si eller gjøre når det gjelder en slik strategi. Det blir nok bestemt i USA, og den dagen en MIM Strat ramler ned fra samlebåndet i en bedre kvalitet enn en fra USA, står det Made in USA på den istedenfor... garantert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsket som en gal på forskjellen mellom amerikansk og meksikansk... Noen sier at forskjellen er lakken, andre at det ikke er forskjell. Jeg for min del synes at tremolo-systemet er bedre på en amerikansk enn på en meksikansk... Ellers finner jeg ikke større forskjeller...

Hva mener dere?

Det kommer an på hvilke modeller du sammenligner mot hverandre. En viktig forskjell var imidlertid at de aller fleste mexicanske Stratene (bortsett fra sunburst-lakkerte) hadde kropp av poppel fram til ca. 2002, men senere fikk de kropp av or (alder) slik som USA gitarene har. En del av de tidligste Mexico Stratene hadde visstnok også en annen konstruksjon i pickupene: Magneten i bunn, og stålstaver opp gjennom coilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.