Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Thunderbird


CalmLikeABomb

Anbefalte innlegg

Som kanskje noen forstod vil jeg kjøpe meg en Thunderbird bass.. de er så nydelige!

siden jeg ikke er rik tenkte jeg at det måtte bli en Epiphone. Noen som har erfaring med den øksa eller?

billigste versjonen jeg klarte å finne i Norge på internett var 4000,-

men i USA gikk den for 2700 med shipping til Norge, en litt bedre pris det. Men først og fremst, hvordan er den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de jeg har hørt snakke om den har bare snakket positivt om den. klart, man må jo like T-bird, da de ikke er lettspilte, har en litt rar tyngdefordeling (tungt hode, så det detter en del ned) og egner seg visst best med plekter..

personlig ingen erfaringer, men det jeg har hørt er slik jeg har beskrevet over.. Personlig synes jeg de er stygge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så er det en av bassene jeg hater aller mest her i verden, men hvis du liker den selv er det jo selvfølgelig bare bra. Aldri hør for mye på andres meninger når det gjelder slikt, så lenge du er fornøyd selv.

Når det er sagt, burde du absolutt få prøvd en før du kjøper. Kjøpe ny ville jeg ikke anbefale deg i det hele tatt. Det er mye å spare på å kjøpe brukt. Fant to stykker sånn i farta, denne, (som riktignok selges med masse utstyr, men du kan jo kanskje få kjøpt kun bassen.) og denne.

Jeg har kun prøvd en Gibson Thunderbird, og det var noe av det aller verste jeg noen gang har spilt på. Kan godt hende det var et eller annet galt med den, og/eller at den var skikkelig dårlig satt opp, men uansett var den veldig ubalansert. Jeg likte heller ikke lyden, halsen eller utseendet, så... :unsure:

Selv om det jeg har sagt kanskje er demotiverende for deg, så må jeg bare gjenta at du må få prøvd en, og at det er DIN mening som teller, ikke hva en sær tulling som meg synes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe joda andres synspunkter teller de og.

Selv syns jeg den ser dritfet ut(som jo er meste av poenget), så vet jeg at det er en litt tungrock/metall bass(føler jeg trenger det og)..

Kikka fort på den på FINN tidligere, men jeg kikka bare på prisen og det syns jeg var litt mye, den goth versjonen var jo ganske fin pris på da :)

Men ja ville høre hvordan den er før jeg hadde gått å kjøpt og vært misfornøyd. Takker for svar, flere er velkomne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HeavyBassDude

Hummm..

Jeg er glad i Fenderbirdene jeg! Lønn/lønn hals og Standard Thunderbird kropp, selv om de ser litt "Funky" ut.. særlig den rosa John Entwistle spilte på en stund.. :lol:

Bare hør på the who's Quadrophenia... Vidunderlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Epi Thunderbird for noen år siden, men likte den dårlig.

At den er for tung i hodet ble jeg vant med, men det var ikke min type lyd. Jeg spiller med fingrene og som nevnt lengre opp er dette en bass som låter mye fetere når du bruker plekter.

Kvaliteten og finishen synes jeg ikke var noe særlig.

Sats på en brukt en, så blir det ikke så mye tap hvis du skal selge den videre. jeg kjøpte min for 1500.- kroner med en liten skade i treverket, og byttet den bort mot en femstrenger som var verdt en del mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thunderbirdene er jo dritfete å se på da! Og jeg vet ihvertfall ikke om noen basser som har så gjennkjennelig lyd og like mye bunndrag som disse. Lyden er helt klart veldig heftig, og de høres tøffest ut hvis du spiller med plekter. Men hele greia med at bassen er så ubalansert, gjør den virkelig til et helvete å spille på.

Hvis du har den hengende på skuldrene, og slipper taket i halsen, fyker den fort ned i bakken. En knukket hals på en T-bird er vel ikke et sjeldent syn :P Menmen.. Har halsen knukket én gang, er sjangsene for at den knekker igjen relativt små.. Tung er den også. Og bare det at den er så tung og ubalansert er i hvert fall for min del grunn nok til å ikke kjøpe den.

Jeg har spilt på et par av disse, både Epiphoner og Gibson'er. Epiphone-modellene syns jeg er helt skrekkelige å spille på, for å være helt ærlig. Jeg spilte en halv konsert med en slik en, og når jeg gikk av scena, hadde den venstre underarmen min hovnet opp :P

Gibson'ene fra 90-tallet derimot, er helt kurante. Tynnere kropp og hele pakka. En venn av meg kom over en av disse til 5000 på finn.no, og den gjør virkelig jobben sin som rockebass B)

Som AXL sa, så tror jeg det er mange andre basser du blir mer fornøyd med, men du får prøve ut noen og se om du liker den. Noen elsker den, mens andre hater den. Smak og behag! :D

Endret av NancyRude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kanskje noen forstod vil jeg kjøpe meg en Thunderbird bass.. de er så nydelige!

siden jeg ikke er rik tenkte jeg at det måtte bli en Epiphone. Noen som har erfaring med den øksa eller?

billigste versjonen jeg klarte å finne i Norge på internett var 4000,-

men i USA gikk den for 2700 med shipping til Norge, en litt bedre pris det. Men først og fremst, hvordan er den?

3375 pluss shipping. Må huske på momsen, vet du. :)

....personlig synes jeg T-birden ser tøff ut....spesielt hvis den er helt svart. Har såvidt prøvd å spille på den (Epihone-versjonen) og synes egentlig ikke den var så veldig tung.....men så jeg jeg i årevis spilt på en Ibanez Jazz-bass (Fender-kopi) og da....den var tung.... :D

...men som andre her påpeker...prøv den først. Ikke kjøp noe som helst uprøvd.

kifalc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har en av typen, og jeg er ikke sikker på at det er noe jeg vil anbefale. Den er ganske tungspilt (med tanke på at man somoftest står, og vekt), jeg synes lyden er helt greit (Spiller uten plekter). Går på mujsikklinja nå, fant fort ut at bassen min ikke er så veldig allsidig, så blir sittende mest på frettlessen. Sånn, opp til deg hva du vil gjøre, men prøv bassen på en forretning, anbefaler også å prøve stå å spille med den.

Mvh. Skade

(Ble litt rotete, men <--trøtte damen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spilte på en Epi Thunderbird for et par år siden. Jeg husker den fordi den var elendig. Som tidligere nevnt var den ubalansert - den stuper. Jeg fant ut at jeg kunne balansere den til en viss grad ved å sitte og hvile høyre underarm på den delen av bass-kroppen som stikkerut den veien.

Men det som var like ille var at pickupene (ja, begge) var mikrofoniske. Kom jeg borti en av de, sa det PING i høyttaleren. Meget irriterende. Kanskje ikke så ille om man bare spiller med plekter og ikke kommer borti pickupene, men for meg som spiller med fingrene var det ganske dårlig.

Dette var etter at jeg hadde reparert elektronikken i den: jack kontakten var blitt løs.

Konklusjon: hvis alle Epi TBer er som den jeg prøvde, vil jeg ikke anbefale den til noen.

Men de ser litt tøffe ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.