Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe blues munnspill


Takstein

Anbefalte innlegg

Halloys!

Nå går vi videre fra banjo til munnspill... B)

Jeg skal begynne å spille blues munnspill, så er saken den at jeg vil ha meg et godt munnspill som fungerer til blues. Dersom noen har noen innspill og anbefalinger så post dem her, takk. ;)

Endret av Takstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør vel kanskje ha diatonisk (vanlig) hvis han skal spille blues?

Kjente/gode merker/modeller er vel:

- Lee Oscar

- Hering 1923

- Aeroreed (dette er vel kanskje hohner?)

- Marineband (hohner dette også?)

Endret av oleb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diatonisk (eller blues munnspill). De kromatiske er mer når du skal gjøre Sigmund Groven sine greier.

De fleste duger, men som nevnt over er Hohner og Lee Oscar meget bra. Hohner har masse forskjellige modeller. Jeg liker godt de sorte, tror det er Marine Harp de heter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes da kromatiske blues-munnspill og? Hohner Slide Harp, eller no? Men skal du bare spille blues, så er det jo helt klart at man bare trenger et diatonisk. Slide Harp er visst kromatiske modellen av Blues Harp. Laga spesiellt for å bende toner, mener jeg å ha lest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes da kromatiske blues-munnspill og? Hohner Slide Harp, eller no? Men skal du bare spille blues, så er det jo helt klart at man bare trenger et diatonisk. Slide Harp er visst kromatiske modellen av Blues Harp. Laga spesiellt for å bende toner, mener jeg å ha lest...

Meningen med å bende toner på et munnspill er vel å kunne spille de tonene som ikke er i grunnskalaen til munnspillet ditt. Hvis du har et kromatisk ett så kan du jo bare spille den på vanlig måte?

Bending har selvsagt en egen effekt som låter kult, men jeg forbinder egentlig bending med bluesmunnspill og ikke kromatiske. (det bør nevnes at jeg ikke kan så veldig mye om kromatiske munnspill...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

du trenger vell også flere munnspill ? Et for hver grunntone ?

det har du rett i!

(selv om jeg ikke har så mye peiling på munnspill)

jeg har sett på finn.no at det er til salgs ett sett med munnspill (blues munnspill, hvis jeg ikke tar feil), 12 stk i en koffert... men om de er der enda, vet jeg ikke! men det var blues munnspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger vell også flere munnspill ? Et for hver grunntone ?

Med mindre du kun vil spille i en toneart.

Riktig.

Og om man spiller blues så spiller man ikke med et munnspill som går i den tonearten som det spilles i.

Man spiller mixolydisk tror jeg...har ikke tenkt så mye over det.

Men uansett: Om kompet går i G så må man ha et C munnspill. Går kompet i H må man ha et E munnspill.

Man skal altså ha et munnspill som går i kvarten over grunntona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.