Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Presenter eit album


kazarius

Anbefalte innlegg

Vinylversjonen er heilt fantastisk designa, men lyden på plata er dessverre ikkje så bra. Eg kunne godt tenkt med litt meir hi-fi innspeling for å fram dei mange detaljane i Boris sitt lydbilete. Men det er jo himla kult at dei covrar "Flower sun rain" da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden er ganske skitten og grumsete ja, men jeg synes at det kler denne plata utrolig bra.

Men det hadde vært artig å hørt en studio/hifi-versjon av plata også.

Jeg sliter med å få taket på Boris. Noen av platene some er mer "dronete" enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg kunne si noe om en av de viktigste platene for meg personlig og for rock sjangeren i sin helhet på 90 tallet.

I 1989 var album listene i Norge preget av artister som Wasp, Accept, Mötley Crüe og Bon Jovi (i alle fall hvis vi snakker om rock) Singelisten tør jeg ikke tenke på engang. MTV spilte hårmetall og artistene brukte flere skjønnhetsprodukter enn søsteren din som gikk i åttende klasse.. Samme år kom det en ny plate utgitt på en liten europeisk label (4AD) :

Pixies - Doolittle

pix1.jpg

Booom ! Der var hårmetall epoken over enten man ville det eller ikke.. Selvsagt solgte ikke Pixies sin (fjerde) plate så mye at de rev alt annet ned fra listene, faktisk ble de knapt spilt på radio eller vist på MTV, men påvirkningskraften bandet hadde på blandt annet en del slackere fra byen Seattle førte til at en hel sjanger ble "reformert" på bare noen år.

"Alle" har egentlig hørt pixies, men forundelig få har platene i cd-hylla. Dette er litt synd da et par av utgivelsene er å regne som udødelige og rimelig tidløse klassikere.

pixies.jpg

Å beskrive Pixies er egentlig litt vanskelig og kanskje litt meningsløst.. Det må høres.. La oss bare si at 4 (tilsynelatende) über streitinger fra Boston med litt for høyt hårfeste (Herrene i alle fall) frigjorde meg fra en uendelighet av tenåringsmoods og dårlige dager. Det er ikke spesielt aggresivt, (anti)religiøst, politisk eller "downer" orientert. Det er hva du gjør det til og hva du eventuelt klarer å tolke ut av de til tider ganske merkelige tekstene til Hr. Black/Francis

Korte poplåter, start/stopp DYNAMIKK !, ekstremt melodiøst og fengende med en perfekt støy/atonal faktor. Jeg vet ikke.. Men et par av Pixies platene var og er fortsatt å regne som "songwriting for dummies" for mange. Det hele er så enkelt, men likevel utrolig komplisert. Kanskje er det noe Ramones og clash her.. det er i alle fall definitivt mye Lennon/Mcartney. Powerchords og barregrep, soloer på to strenger som ofte (for min del) er mer minneverdige enn 3-4 minutter med gitarheltmasturbasjon eller lengre føleri fra ymse flinkisser. Det er enkle saker, men det er fremført/arrangert og produsert på en slik måte at det låter helt ubegripelig bra.

Hør f.eks spor 13 og 15 to eller tre ganger og du klarer ikke å legge fra deg albumet, jeg garanterer.. Plukk opp en gitar og spill med på noen låter.. Energi !

15 geniale låter på ett enkelt album :

Hele Doolittle på spotify :

1 - Debaser

http://www.youtube.com/watch?v=2mCoOlUjhlc

2 - Tame

3 - Wave of Mutilation

4 - I Bleed

5 - Here Comes Your Man

6 - Dead

7 - Monkey Gone to Heaven

8 - Mr. Grieves

9 - Crackity Jones

10 - La La Love You

11 - No. 13 Baby

url=http://www.youtube.com/watch?v=UDt42Vs-teI

12 - There Goes My Gun

13 - Hey

14 - Silver

15 - Gouge Away

Andre Pixies album

Pixies har selvsagt gitt ut flere gode album, selv om Doolittle er det mest anerkjente og bestselgende. Jeg anbefaler spesielt "Surfer Rosa" fra '88 som er litt mer rølpete enn doolittle og "Bossanova" fra '90 som er rimelig "surfy" :)

Where is My Mind ? (fra Surfer Rosa)

Hele Surferosa + Come on Pilgrim på spotify :

Cecilia Ann (fra Bossanova)

Hele Bossanova på spotify :

------------------------------------

Dette var vel min først egentlige plateomtale på dette forumet - kan eventuelle lesere av tråden (jeg er sikker på at det gjelder de andre skribentene også) gi litt tilbakemelding på om innlegget faktisk fikk deg til å sjekke ut platen som omtales ? Det er alltid artig å høre hvis man har inspirert noen til å høre på noe nytt eller at folk faktisk leser det du skriver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å få taket på Boris. Noen av platene some er mer "dronete" enn andre?

Sleit litt med det selv, men det kom seg etter hvert.

Her er noen tips:

Dronete:

Amplifier Worship

Feedbacker

Altar(sammen med Sunn O)))

Rock Dream (med Merzbow. Ikke alt er like dronete, men noe er det)

Flood (ganske rolig, men er til tider også ganske mørk og dronete)

Ikke dronete:

Heavy Rocks (badass stonerrock)

Pink (åpnings og avslutningslåtene, som forøvreig jeg har som favoritter, er ganske dronete. Men resten er mer skitten garage-punk)

Rainbow (med Michio Kurihara. "Rolig" og psychedelisk).

Håper dette hjalp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kayo Dot "Blue Lambency Downward"

2789.jpg

Tredje fullengder fra multi-instrumentalisten Toby Drivers tumleplass Kayo Dot (ex-Maudlin of the Well) er ute nå på Hydra Head.

Toby Driver har aldri gjort det enkelt for en gammel anmelder. Å prøve å forklare denne skiven er som å beskrive en drøm, et sanseinntrykk, en stemning eller et minne. Det er akkurat som om Toby Driver komponerer musikk som fungerer i flere dimensjoner. Å få kokt alt dette ned på noen små setninger så leserne skjønner hva det handler om er dødfødt.

Ikke er det rock, ikke er det metal, ikke er det jazz, ikke er det klassisk, men allikevel alt dette. Det er som å høre en bok, se en sang og lese en film. Klokere? Neppe.

Se for dere soundtracket til en syretripp som låter som en blanding av filmene til David Lynch, diktene til Edgar Allan Poe, Zappa-jazz og King Crimson på sitt mest utilgjengelige.

Kan også nevne at sjefen selv trår til på 'acoustic, electric, 12-string, baritone, and bass guitars, soprano clarinet, voice, piano, organ, gamelan, analog synth, laptop mellotron'.

Jeg har så langt ikke nevnt noe om hva jeg synes om skiva, men resultatet har rett og slett blitt fantastisk. En skive jeg blir mer og mer glad i, og som jeg har hørt mer på enn de to forrige skivene til sammen. Dette er rett og slett en skive som kommer til å komme høyt oppe på lista mi over beste skiver dette året. Det er rett og slett slik progrock anno 2008 skal låte.

Musikk for alle? Neppe, men jeg tror denne har potensial til å nå ut til ganske mange. Når The Mars Volta greide å komme inn på VG-lista, så er jeg ganske sikker på at det eksisterer mange der ute som vil falle for denne også. Kan ikke annet en å anbefale denne sterkt for de som vil ha litt friskt blod inn i platesamlingen sin.

Tracklist:

"Blue Lambency Downward" – 10:00

"Clelia Walking" – 5:29

"Right Hand Is The One I Want" – 6:54

"The Sow Submits" – 4:02

"The Awkward Windwheel" – 3:30

"The Useless Ladder" - 2:40

"Symmetrical Arizona" -10:50

9/10 Skrevet av Welhaven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden er ganske skitten og grumsete ja, men jeg synes at det kler denne plata utrolig bra.

Men det hadde vært artig å hørt en studio/hifi-versjon av plata også.

De er jo vintage-freaks, så de insisterer på å spille inn alt på bånd og mixe analogt. Det er jo en del av greia. Forøvrig må jeg vel si jeg holder Pink eller Akuma no Uta høyest av Boris-platene. Men så har jeg ikke hørt intensivt på alt ennå. Får bare håpe og be om at de dukker opp et eller annet sted i sommer (de var vel på roskilde i 07?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo vintage-freaks, så de insisterer på å spille inn alt på bånd og mixe analogt. Det er jo en del av greia. Forøvrig må jeg vel si jeg holder Pink eller Akuma no Uta høyest av Boris-platene. Men så har jeg ikke hørt intensivt på alt ennå. Får bare håpe og be om at de dukker opp et eller annet sted i sommer (de var vel på roskilde i 07?)

De spilte på Roskilde i 07 ja, jeg var der ;)

De spilte også i Bergen i fjor, jeg var ikke der :(

Håper de tar turen innom igjen snart. De bør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Where is My Mind ? (fra Surfer Rosa)

En gang i gode gammle dager var jeg vokalist når vi covra denne (vi var tre gitarister, så jeg og en av de andre bytta på rollen som vokalist). I den (lille) grad vi dro damer så var det denne låta som gjorde det B) - det var definitift denne låta vi ble husket for etter konserter.

Husker ikke helt hvilken tekst jeg sang, men at vi hadde noen bommerter når vi plukka tekst er jeg helt sikker på. Var før internett hvor alle tekster i verden er et tastetrykk unna...

Endret av rocktrond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sly & The Family Stone - Greatest Hits

Slyfam-ghits-1970.jpg

Sjanger: Psykedelisk soul/funk

Slippdato: 21. november 1970

Plateselskap: Epic

Lengde: 39:56

Tracklist:

1 - "I Want to Take You Higher" – 5:22

2 - "Everybody is a Star" – 3:00

3 - "Stand!" – 3:08

4 - "Life" – 2:58

5 - "Fun" – 2:20

6 - "You Can Make It If You Try" – 3:39

7 - "Dance To The Music" – 2:58

8 - "Everyday People" – 2:20

9 - "Hot Fun in the Summertime" – 2:37

10 - "M'Lady" – 2:44

11 - "Sing a Simple Song" – 3:55

12 - "Thank You (Falettinme Be Mice Elf Agin)" – 4:47

Fantastisk plate, som inneholder singlene fra albumene Dance To The Music (1968), Life (1968) og Stand (1969) samt ytterligere tre singler fra 1969. Stand! har kanskje tidenes kuleste midtparti-break, og Thank You (Falletinme Be Mice Elf Agin) er vel den første låta som er innspilt med slapbass (40 år siden i år!). Ellers må det sies at alle låtene er gode, og albumet er kåra til det 60. beste albumet gjennom alle tider. Anbefaler selvsagt å ta en titt på resten av katalogen til bandet også, men om man skal ha én og bare én plate med bandet, så er det denne!

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i gode gammle dager var jeg vokalist når vi covra denne (vi var tre gitarister, så jeg og en av de andre bytta på rollen som vokalist). I den (lille) grad vi dro damer så var det denne låta som gjorde det B) - det var definitift denne låta vi ble husket for etter konserter.

Husker ikke helt hvilken tekst jeg sang, men at vi hadde noen bommerter når vi plukka tekst er jeg helt sikker på. Var før internett hvor alle tekster i verden er et tastetrykk unna...

He-he jeg hører for meg en noe alternativ tekst :D Hr Black er ikke alltid like lett å tyde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Buzzov*en - ...At a Loss

15420.jpg

Fakta:

Utgitt: 5 Mai 1998

Label: Off teh Records

Tid: 01:17:59

Sjangre: Sludge

Stilarter: Metal, Blues, Doom, Hardcore,

Anbefalte låter: ...At a Loss. A Lack Of, Kakkila, Don't Bring me Down, Red/Green

Tracklist:

1. ...At a Loss

2. A Lack Of

3. Kakkila

4. Loracei

5. Flow

6. Crawl Away

7. Whiskey Fit

8. Don't Bring me Down

9. Dirtkickers

10. Red/Green

11. Useless

12. Heal

13. Left Behind

Hva kan jeg si? Et av de beste platene innen sludge sjangeren. Hvis du liker Eyehategod, Iron Monkey, Grief, Electric Wizard,

Black Sabbath etc. kommer du til å sette stor pris på denne plata. Musikken er enkel men fengende og plata har et dystert preg over seg.

LÃ¥tene variere fra raske til seige og utforsker det meste innen underground sludge.

Endret av causeofdeath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.