Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar på fly...


Knopfler

Anbefalte innlegg

Heisann!

Skal reise innelands i jula, og tenker i den anledning å ta med meg gitaren. Det er en akustisk gitar til 2000 kroner. Er det noen som har noen erfaring med gitar på fly? Har forstått det sånn at jeg må sende den med resten av bagasjen, og har derfor vurdert å skaffe meg hardcase. De ansatte på flyplassen tar neppe hensyn til at det er en gitar de har i hendene... Men er det trygt nok? Har kikket på en hard/soft case fra TKL:

http://www.riff.no/butikk/product_info.php...e8b28fb9c258d50

Synes denne virker fin da jeg må betale ekstra på flyet hvis vekta blir for stor... Noen som kjenner til denne?

Vil den gjøre nytta?

Takker for svar.

MVH Jarle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde med en akustisk gitar i hardcase når vi dro til portugal i forfjor sommer. den måtte sendes med bagasjen og det gikk helt fint. noen små sprekker og sånt i hardcasen og noen skeptiske blikk fra vakter når en skjeggete langhåret person går rundt med noe som kan inneholde en del kilo heroin. men ellers helt greit.

Endret av ante
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Nei, jeg er enig, men kontaktet Widerø, og de sa at det ikke var mulig å få den ombord... De sa også at jeg burde skaffe meg hard-case. Fikk lyst til å spørre: "Hvorfor det? Kan man ikke bare bruke hue litt når man behandler andre sitt utstyr?" Dette burde ikke være noe problem... Ille at brukerne må koste på ekstra. Flyselskapene burde hatt kofferter til utlån når de ikke har lyst til å behandle en bagasjen med respekt!

MVH Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har flydd med gitarar i hardcase mange gonger, både utanlands og innanlands og aldri hatt noko problem. Sjekka den inn som spesialbaggasje, og då skal den visstnok få litt lettare behandling.

Ditto. Bodde i utlandet i 4 år, og fløy vel rundt 8-10 ganger i året. Sjekket inn gitaren i hardcase hver gang.

Det må sies at SAS Braathens har klart å 'miste' gitaren min ved én anledning, men da var den bare ikke blitt sendt med flyet, og stod igjen på Gardermoen. Jeg fikk den ettersendt dagen derpå uten videre hodepiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Nei, jeg er enig, men kontaktet Widerø, og de sa at det ikke var mulig å få den ombord... De sa også at jeg burde skaffe meg hard-case. Fikk lyst til å spørre: "Hvorfor det? Kan man ikke bare bruke hue litt når man behandler andre sitt utstyr?" Dette burde ikke være noe problem... Ille at brukerne må koste på ekstra. Flyselskapene burde hatt kofferter til utlån når de ikke har lyst til å behandle en bagasjen med respekt!

MVH Jarle

Har flydd widerøe mellom bergen og sandefjord et par ganger nå, og har tenkt til å få med meg gitaren hjem til jul. Men har lagt merke til at det faktisk er ganske vanskelig med plass til en gitar på disse flyene. Skapene til håndbagasje er delt inn med skiller som har for kort avstand i mellom seg i forhold til en gitar.

Sikkert derfor widerøe folka er kjipe med å sende med gitarer på flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å merke seg at det ganske snart vil bli skjerpet inn på hvor stor håndbagasje man kan ha med seg. Gitarer risikerer dermed å bli bannlyst i kabinen, så skaff for all del en hardcase og lever gitaren på spesialbagasje.

Spesialbagasje blir lagt rett på vogn og kjørt ut til flyet, den går altså ikke gjennom flere kilometer med rullebånd, carts og screeningmaskiner før den dumper ned i en binge sånn som resten av bagasjen gjør.

Apropos flyplassen, må stikke dit og jobbe litt nå. Snakkes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ziggy Stardust

Flydde med Norwegian i sommer og hadde med meg en Strat hjem fra London. Funka bra og bare bære den med inn på flyet, hadde kun softcase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en gammel post - men det gjelder stort sett fortsatt:

Viktig: Man har i følge reglene på fly ikke lov til å ha med en gitar, verken i kasse eller gigbag, fordi den rett og slett er for stor i forhold til håndbagasjebegrensningene. Disse reglene har man jo selv godtatt i det øyeblikket billetten ble kjøpt, så den reisende har ingen RETT til å ha med gitaren, samme hvor mye den koster. Men som dere skriver, det går jo an - men egentlig kun på nåde hos flypersonalet.

Framgangsmåten er som følger:

-Sjekk inn på automat, ikke i skranke - da ser ingen at du har gitar. Dette er jo ikke så vanskelig, da man snart ikke får sjekket inn manuelt i dette landet.

-Ikke ha med annen håndbagasje på flyet, f.eks sekk, liten koffert, pose, kameraveske, sminkebag eller noe slikt. KUN gitaren. Du har bare lov til å ha med et kolli håndbagasje, og reglene på dette har blitt skjerpet i det siste pga dårlig økonomi i flybransjen.

-Smil og vær glad hvis noen spør om gitarkassa, si det er en gitar og at den passer fint inn i bagasjehyllene (på engelsk: It fits in the overhead). Det gjør den nemlig på alle 737-maskiner, som er det vi har i Norge.

Widerøes DASH-maskiner har rett og slett ikke plass til en hardcase, så der må den nok sjekkes inn.

-Gå gjennom security som vanlig, hvis noen spør hva som er i kassa, si det er gitar. Ta selvfølgelig ut alle lommekniver, sakser, pistoler, tenger eller hva du nå har i kassa av farlige gjenstander og sjekk dem inn vanlig.

-Når du skal på flyet (og dette er det viktigste) : Vær blant de aller første som går på! Hvordan oppnår man dette? Jo, man sjekker inn med Eurobonus/VISAkort, og kan derfor swipe seg forbi gaten. Ofte står det ingen og passer på hva du har i hånda der man swiper, de er opptatt med passasjerene som har vanlig boardingkort.

-Vel ombord i flyet med gitarkassa i hånda, smiler du pent til flyvertinna, sier at "den passer fint i bagasjehylla", går til setet ditt og legger gitaren galant opp i hylla. Det er her det er viktig å være først om bord - hvis det allerede er fullt av bager, jakker, sprit og bleier i hyllene blir du lite populær hvis du stapper inn en gitarkasse i tillegg..

-Når du går av flyet, vent til de andre har tatt bagasjen sin vekk fra gitarkassa, løft den forsiktig ned, smil til flyvertinnen på vei ut og si gjerne takk for at du fikk ta med gitaren inn.

-Flyr du stort fly er det ofte et frakkeskap foran i flyet, der gitaren kanskje kan få stå. Spør pent, smil penere. Noen ganger er det også plass bak den bakerste seteraden.

Flere og flere selskaper innfører strenge håndbagasjeregler nå, se f.eks bloggen til Steve Morse -

http://www.stevemorse.com/smsays/august11_2006_2.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les steve morse-guiden, og finn ut om flyselskapet ikke liker gitar. Da er det ikke håp. Jeg tok med en gitar fra San Fransisco, den lå i kassa si inni en stor kasse fra musikkbutikken - dobbelembalert. Du kan jo ha med to kolli på 20 kilo, så det burde gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.