Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan en gitar/bass ha en sjel?


Martin

Anbefalte innlegg

Jeg og min kamerat Chal driver nå å diskuterer hvorvidt en gitar/bass kan ha en sjel eller en feeling. Chal mener at nei de kan være fine og sånn men ikke noe sjel i den. Igår spilte jeg på Kim Ljung sin Musicman bass fra 1974 og det var en ikke så digg bass men med masse sjel og endel merker, sprukken lakk, jeg mener den har en sjel. Samme med den bassen jeg har siden jeg begynte å spille bass! Så hva mener dere om dette?

Men spørsmålet er kan en bass ha en sjel?

Kan en mod på få en avstemning?

Endret av Martin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Norsk/Nynorsk-ordlista til UiO er sjel blandt annet "åndfullhet, indre liv".

Så nei, en gitar kan strengt tatt ikke ha sjel.

du skjønenr vel jeg mener ikke som et liv! Men man kjenner at den har noe spesielt ved seg når man spiller på den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjel f1 el. m1 (trol fra glty el. gfris, trol besl med norr sál 'sjel')

1 åndelig kraft hos et menneske som gjør at det kan tenke, føle og ville, menneskets indre, sinn, hug være syk både på kropp og s- / få ro i s-en / han bad i sin s- om at det måtte gå godt / en stemme i s-ens dyp / gå inn for noe med liv og s- / legge hele sin s- i noe

2 den åndelige delen av et menneske sett ut fra et religiøst synspunkt el. i forhold til Gud, og som blir regnet for å være udødelig be for sin s-s frelse / sverge ved sin s-s salighet / selge sin s- / brukt som forsikring: det har du, min s-, rett i

3 drivende kraft være s-en i et foretakende / diktene hans mangler s- åndfullhet, indre liv

4 menneske, individ det var ikke en levende s- der / to s-er og en tanke det at to tenker på det samme

et instrument kan godt være helt unikt og føles spesielt, men per definisjon kan det vel ikke ha sjel. karakter tenker jeg vi sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Ikke mennesker heller, for den saks skyld. :)

Eh...neivel? Kommer kanskje litt ann på hvordan man definerer det, men sjel regnes vel av de fleste som hvem du er i tillegg til kroppen din.

Ja, men så var det spørsmålet om en egentlig er noe utenom kroppen, da... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.