Gå til innhold
oleb

Hjelp til oppsettet mitt!

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg uten å kjefte på meg pga jeg ikke søker :blush:

Siden jeg kun har spilt med et svært enkelt oppsett bestående av to vrengbokser de siste årene, vet jeg alt for lite om effekter, og bruken av dem.

Har nå begynt å spille i et band der jeg har litt mer bruk for effekter som delay, chorus, wah, kompressor osv.

Forsterkeren jeg bruker er en Elmwood M60 Modena. Den har effektsløyfe, men om den er seriell eller parallell, det vet jeg ikke (hva er forskjellen?), produktlink: www.elmwood.se . Effektene jeg har tenkt å bruke er: delay (boss dd3), kompresser (boss), en chorusboks som jeg må kjøpe først, dunlop wah (jimi hendrix) + en boss tuner og en AB-boks for å skifte mellom gitarer. Forsterkeren står for vreng og jeg tenkte at tuneren kunne stå for strømforsyningen ved hjelp av forgreningskontakter.

Hvordan bør jeg koble dette for å få det til å låte bra/enklest mulig? Forsterkeren har en pot som det står "mix" på, den går på effektsløyfen, og bestemmer vel "volumet" på den? Hva bør jeg ha i effektsløyfa, hva bør jeg ha etter gitaren, og hvilken rekkefølge bør jeg koble det til? Ang rekkefølge: når dere snakker om "først og sist", blir jeg veldig usikker, siden jeg alltid har sett på det til venstre som først, altså det som er nærmest forsterkeren. Eller er det det som er nærmest gitaren som er først?

Jeg skjønner meg ikke helt på delaypedalen min (dd3). Før jeg begynte å tenke på dette med effektsløyfe kjørte jeg den etter gitaren, men ble da plaget med at den ga forskjellig volum etter hvilken vreng jeg hadde. Dvs: hvis jeg skrudde pen delay på renlyden, ville delayen bli ALT for høy når jeg slo på vrengen og omvendt.

Kan noen hjelpe meg litt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mix pot'en bestemmer hvor mye wet/dry lyd du skal ha, det er en parallell effektloop btw.

Det med å koble effektene hvordan og hvor må du nesten prøve deg fram med. Jeg er personlig lite fan av pedaler i fx-loopen generellt, spesiellt parallelle, samtidig som delaypedaler foran en amp med vreng kan være litt rart innimellom (ettersom repeatsene ikke er noen kopi av den første tonen)

Derfor kjører jeg selv en Tc Electronics M-One i fx-loopen, og når jeg har delay på, så vil det som kommer ut av den BARE være delayrepeatsen, ikke noe av den orginale tonen. Dette er rimelig kjekt fordi du da bevarer den opprinnelige tonen mest mulig.

Jeg har og pedaler, men de er før ampen, en kompressor og en chorus.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

wet/dry?

Hva vil det si at effektsløyfa er parallell?

Hvorfor er du ikke fan av å ha bokser i effektsløyfa?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Wet/dry, tørt og vått signal. Vått er med effekter, tørt er uten.

Det av sløyfa er parallell vil si at det er en viss del som ikke gjør gjennom loopen, slik at du har en viss fordeling mellom tørt og vått signal.

Det største grunnen er vel kabelstrekkene for å kunne kontrollere dem med føttene. Står du 5 meter unna ampen trenger du plutselig 10 meter kabel til bare for å få pedalene til å funke.

En annen grunn er at når man først har effekter i fx-loopen kan man like greit kjøpe en skikkelig effektprosessor. Sett at to pedaler koster 2000, og en fx prosessor av grei kvalitet koster 2500 eller noe, og gir en mengde nye muligheter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.