Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan få bedre G-hør?


Lynvingen

Anbefalte innlegg

Prøv deg frem ved å lære deg vanskelige og vanskeligere låter via CD.

Funket bra for meg

Som han sier er riktig framgangsmåte.

Velg ut sanger du vill lære deg som er nogen lunde enkle å t apå øret, og finn ut hele sangen. Akorder, melodi osv. Good luck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også trene deg opp til å høre forskjellen på dur- og mollakkorder. Spill en durakkord, senk tersen og hør forskjellen.

I tillegg kan du øve på å kjenne igjen intervaller.

Men det aller mest givende er jo som nevnt over, å plukke ned låter.

Det er morsomst og lærerikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg opp i godstolen foran TV'n sammen med gitaren din. Se på en film med mye musikk, eller gjerne en kanal med fordømt mye reklame (reklamer har som regel mye musikk). Prøv å spille ved siden av. Etter hvert går det bedre og bedre. Gjør detta støtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også trene deg opp til å høre forskjellen på dur- og mollakkorder. Spill en durakkord, senk tersen og hør forskjellen.

Ah, den glemte jeg. Det er genialt og trene slik. Man kan også spille arpegioer og prøve å høre om det er dur eller moll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høre på musikk og plukke det selv, om og om igjen.

Kan ikke se noe annet. Noen har det og noen har det ikke, er enkelte som rett og slett ikke skjønner det uansett.

Endret av luzi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man må vel kunne spille gitar litt ok før man begynner med å plukke sanger? Jeg klarte å plukke bjørnen sover!!!! *STOLT*

Det er en god begynnelse! Selv om det nok vil være lettere å plukke låter når du kan noe om skalaer og akkorder ser jeg ikke på det som noe krav. De første tingene jeg plukket selv var Marillions «Kayleigh» og «You and your friend» med Dire Straits, og selv om jeg senere oppdaget at det var masse ting jeg gjorde feil der, og detaljer jeg manglet, så spiller jo ikke det noen særlig rolle. Jeg hadde fått til noe, og det er snakk om læringsprosess, så å få alt riktig (for visse verdier av «riktig») på første forsøk er ikke poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et godt hjelpemiddel som kalles EarTrainer...(pc-program)...Innholder forskjellige øvelser,bla intervall analyse, akkord-analyse, rytmisk analyse mm...

Skjekk det ut=)

Good luck.

Det er ikke EarMaster du mener da? Vi har i allefall en gehør-program på skolen som heter det.

Mener det er EarMaster i allefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et godt hjelpemiddel som kalles EarTrainer...(pc-program)...Innholder forskjellige øvelser,bla intervall analyse, akkord-analyse, rytmisk analyse mm...

Skjekk det ut=)

Good luck.

Det er ikke EarMaster du mener da? Vi har i allefall en gehør-program på skolen som heter det.

Mener det er EarMaster i allefall...

Du har så rett:)

Ear Master School 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.