Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

har endelig bestemt meg!


kenzky

Anbefalte innlegg

Jeg kommer til og gå for og kjøpe en distortion pedal til vox ad50vt forsterkeren min siden det er vrengen jeg er mest misfornøyd med...

Den må koste under 2000 kroner..

Har sett på Krank max distortion pedalen, den ser jo veldig bra ut! og lurer litt på om jeg går til innkjøp av den. Men det er vel ikke slikt at den nesten bare passer til skikkelig heavy metal, men det går vel an og få spilt litt rolig rock med den også?

Eller burde jeg kansje gå for noe annet siden jeg ikke er innom den mest heavye metalen.. kansje boss od-20? noen fler forslag?

Endret av kenzky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke selv noen erfaringer med nevnte pedaler, men Boss OD-20 har jeg hvertfall hørt mange lovord om både her på forumet og andre steder, og den dekker jo garantert alle behov du har, med alt fra Bluesdriver og OD-1/2 til Metal Zone MT-2, så det er nok ikke noe dumt kjøp, uten at jeg med det sier at Krank'en er dårlig =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok heller satset på BOSS OD-20 enn Krank-pedalen. Hvis du er ute etter en allsidig vrengpedal så er nok OD-20 mer det du leter etter. Er nok litt redd for at Krankpedalen kan bli litt i det meste laget hvis du ikke ønsker å begi deg inn i metalsjangeren. Bruker BOSS OD-20 som min hovedvreng og må si det at den dekker hovedsaklig mine behov. Minuset med den er nok når det kommer til MT-2 Metal Zone, da den ikke har samme EQ-mulighetene som orginalen og p.g.a. dette gjør at den ikke er like enkel å stille inn som orginalen. Men siden at du ikke har tenkt å begi deg ut i metalen, så er det ikke så stort problem. For rock så har du både DS-1, OD-1, OD-2, BD-2, Tube Screamer, Klon Centaur, Big Muff, Fuzz Face og OctaFuzz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite nybegynnerspørsmål :P

Visst jeg kjøper denne od-20, så kan jeg vel bruke reverben og delayen som er på forsterkeren?

Bare ved og kobler fra gitar til od-20 så til forsterker? Det vil vel funke greit det? Jeg må vel ikke ha reverb og delay bokser utenom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite nybegynnerspørsmål :P

Visst jeg kjøper denne od-20, så kan jeg vel bruke reverben og delayen som er på forsterkeren?

Bare ved og kobler fra gitar til od-20 så til forsterker? Det vil vel funke greit det? Jeg må vel ikke ha reverb og delay bokser utenom?

Går fint å bruke reverb og delay fra forsterkeren ja. Du kan bruke alle muligheter på forsterkeren, selv om du har en boks koblet mellom den og gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så OD-20 passer bra til AD-VT forsterkerene altså..Skjønner ikke helt hva de på diskjusjon.no mente med at man trenger fullblodsrørforsterker for å noe særlig ut av pedaler...Kanskje jeg ønsker meg en sånn en til jul...

Hva med en pedal som kan få litt metal lyd, som ikke er dyr, har fått en anbefaling av Carl Martin Crush Zone, er den bra?

MVH

Martin :)

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, liksom! «…det er vrengen jeg er mest misfornøyd med…» Hvis ikke lyden i ampen din er som du vil, hvorfor ikke spare pengene og jakte på en annen amp? Når vrengen er det du er mest misfornøyd med, hvor fornøyd er du med det andre?

Nå har ikke jeg lest tråder på diskusjon.no, så jeg vet ikke hvordan den omtalte diskusjonen der foregikk, men det virker på meg som at det er en forskjell i måten pedalene brukes på når det gjelder røramper og andre amper. De fleste som dytter en pedal foran en røramp gjør det for å endre nyansene, eller øke mengden av, forvrengningen ampen skaper selv. Pedalen blir med andre ord et tillegg til den lyden som allerede eksisterer. Jeg kan ikke trekke noen konklusjoner om folk med andre amper, men det er kanskje slik at de forsøker å erstatte vrengen i ampen med en pedal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, liksom! «…det er vrengen jeg er mest misfornøyd med…» Hvis ikke lyden i ampen din er som du vil, hvorfor ikke spare pengene og jakte på en annen amp? Når vrengen er det du er mest misfornøyd med, hvor fornøyd er du med det andre?

Nå har ikke jeg lest tråder på diskusjon.no, så jeg vet ikke hvordan den omtalte diskusjonen der foregikk, men det virker på meg som at det er en forskjell i måten pedalene brukes på når det gjelder røramper og andre amper. De fleste som dytter en pedal foran en røramp gjør det for å endre nyansene, eller øke mengden av, forvrengningen ampen skaper selv. Pedalen blir med andre ord et tillegg til den lyden som allerede eksisterer. Jeg kan ikke trekke noen konklusjoner om folk med andre amper, men det er kanskje slik at de forsøker å erstatte vrengen i ampen med en pedal?

Kjøpe nytt er ikke alltid løsningen på problemet. Hvorfor ikke bare la være å kjøpe noe i det hele tatt? Eller spare til man har råd til et PA annlegg i million klassen? Alt annet er vel bare dritt? Vitsen med bokser er vel for å gjøre det litt enklere å få den lyden man vil ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv boss mt-2 metalzone. da får du metall lyd:)

black metal lyd:)

Tenkte ikke så heavy, litt mer Metallica-aktig!

Bare sjekk avataren, så skjønner dere hvilken gitarist som rulerer i dette huset. <---------------- ;)

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe nytt er ikke alltid løsningen på problemet. Hvorfor ikke bare la være å kjøpe noe i det hele tatt? Eller spare til man har råd til et PA annlegg i million klassen? Alt annet er vel bare dritt? Vitsen med bokser er vel for å gjøre det litt enklere å få den lyden man vil ha?

Noe sier meg at du ikke helt ferska poenget til Nettrom her. Hvorfor kjøpe en amp man er misfornøyd med?

Jeg er fullstendig enig, er han misfornøyd med vrengen i ampen sin, så må han kjøpe en ny amp. En pedal på en transistoramp som det der vil sansynligvis ikke hjelpe noe særlig, kjøp noe som låter bra i første omgang.

Og jeg snakker ikke om å kjøpe en Skrydstrup OD50, jeg snakker om kansje å kjøpe ett_eller_annet_annet som han synes låter bedre. Hva med en POD eller en Adrenalinn f.eks? Kanskje en Line6 Spider vil gjøre susen?

Og hva faen skal en gitarist med et PA-anlegg i millionklassen? Selv med Meyer M3D kan du jo fylle spektrum to ganger før du har nådd høytalere for en million...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke alle som har så mye penger at de kan kjøpe ny amp. Har man først kjøpt en amp så må man gjøre det beste med det. Eller seff. Det spørs jo hva man skal bruke det til. Skal man spille live så er det viktigere med en knall forsterker enn om man spiller på soverommet. Men det er ikke alle som har jobb etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke alle som har så mye penger at de kan kjøpe ny amp. Har man først kjøpt en amp så må man gjøre det beste med det. Eller seff. Det spørs jo hva man skal bruke det til. Skal man spille live så er det viktigere med en knall forsterker enn om man spiller på soverommet. Men det er ikke alle som har jobb etc.

Slik Gnome også nevner så var intensjonen min ikke å påstå at alle må legge masse penger i en dyr amp. Det kan godt være jeg kunne formulert meg bedre, men poenget mitt er det samme som har vært oppe i andre tråder her på GN også; dersom å plugge gitaren rett i ampen ikke er den lyden du vil ha er det verdt å spørre seg om det er på tide å bytte ut en av delene, eller begge.

I denne tråden er det snakk om en budsjettgrense på 2000,-. Nå vet jeg ikke hvor mye han kan få for ampen sin, men la oss si 1500,- (den koster 3500,- ny hos Sound1 akkurat nå, så det er et rimelig anslag?). Si han sparer 1500,- til, og vi er oppe i 5000,-. Du burde kunne få en hel del bra brukt for de pengene.

Dette er en kost/nytte-analyse, som alltid ellers. Slik jeg leser svaret ditt, Vampyro, kommer du med mange spørsmål som jeg oppfatter som forsøk på å unnskylde seg fra å ta det skrittet det er å bytte ut omtrent alt og begynne på nytt. Det eneste spørsmålet jeg syns er særlig relevant er «Vitsen med bokser er vel for å gjøre det litt enklere å få den lyden man vil ha?», men jeg syns spørsmålet kunne vært formulert bedre. Vitsen med en boks er at den, sammen med alle de andre delene av signalkjeden, skal forsøke å gi et sluttresultat som er den lyden han som spiller hører i hodet sitt. Her syns jeg også det er viktig å huske at signalkjeden i gitarsammenheng er lang og komplisert, og dermed vil ikke nødvendigvis en liten boks være svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden er det snakk om en budsjettgrense på 2000,-. Nå vet jeg ikke hvor mye han kan få for ampen sin, men la oss si 1500,- (den koster 3500,- ny hos Sound1 akkurat nå, så det er et rimelig anslag?). Si han sparer 1500,- til, og vi er oppe i 5000,-. Du burde kunne få en hel del bra brukt for de pengene.

I en annen (av hans mange) tråder, var budsjettgrensen for noe effektopplegg satt til 4000,-. Da begynner det å monne til et bra bruktkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.