Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Der kom et lille togvrak flyvende...


larseko

Anbefalte innlegg

Å så døde Ken Fisher så who gives a flying fuck.

Jøss, han vandret visst i jula, som så mange andre store personligheter. Ser dog ut til at du gir et flyvende knull. Hvem er mottageren?

Det har med respekt for Ken å gjøre og så har det med litt jus. Det er en ting å markedsføre sin egen "TW" type amp som Fuchs gjør, det er noe helt annet å putte TW navnet på en plate på fronten og merke baksiden akkurat på samme måte som Ken gjorde. Når de gjøre det slik er ampen en fake TW og ikke en clone eller Ceriatone.

Jeg trodde faktisk ikke mine egne øyne når jeg så den frontplaten med TW logoen. Jeg mener akkurat det samme om de som bygger seg en JTM45 eller Plexi fake og setter Marshall logo på fronten. Det virker harmløst og uskyldig, men om 15 år når eier nummer 6 legger ampen ut på musikkweb eller ebay som orginal fordi han ikke vet bedre så er sirkelen sluttet.

Jeg vet ikke med jussen her (om TW er trademark-registrert i Malaysia, for eksempel), men i forhold til det andre: Ceriatone markedsfører ikke kit'ene sine med Trainwreck-faceplaten, men har begynt å slenge med en plexiplate med kontrollene og den provoserende logoen som en placeholder før man får ordnet sin egen. Kundene til Ceriatone er først og fremst DIY-folk som bygger sine egne kabinetter, med egne faceplates. Ser du på bildene på siten, så er den ikke med i det hele tatt. Merkelappene bak var vel så enkle, og DIY, at de ikke kunne dy seg. Det er jo uansett greit med merking der, og lappene lar seg lett fjene om man vil det. Poenget er egentlig bare at Ceriatone ikke leverer et ferdig produkt, men halvbygde eller ubygde kits som folk kan bruke som utgangspunkt for det de vil. Jeg kan være enig i at den logoen var unødvendig, men den gjør det ikke nevneverdig lettere for folk å lage en "fake" Express, som ville måtte kopiere én av Fisher's navngitte amper for å kunne være troverdig for en som kjenner til Trainwreck-forsterkerne. Et av de fremste kjennetegnene er jo det karakteristiske kabinettet, med faceplate i en eller annen rar tresort og med noen kruseduller brent inn. Ingenting som den faceplaten til Ceriatone.

Når det gjelder layouten til Ceriatone så er det en ganske ren kopi, dog. Siden plassering av komponenter er såpass viktig i en krets med så høyt gain-nivå har de prøvd å få den så nær opp til en spesiell Trainwreck som mulig. Var det Lucy? Jeg husker ikke. Mange av de som kjøper disse kit'ene vil vel modifisere dem litt, prøve med forskjellige komponenter etc., litt på samme måte som ble gjort med de opprinnelige forsterkerne, av Fisher.

Hva Fuchs angår, så blir det litt annerledes, siden de markedsfører et sluttprodukt. Om Ceriatone hadde gjort tilsvarende, med en klin lik kopi, så hadde de nok vært ute på dypt vann. Jeg synes likevel det er bra at de viderefører TW-kretsen i kit'ene sine. Om noen så lager en replika som de selger som en ekte TW, får det være deres problem. Jeg har ingen tro på at de plutselig skulle havne på bruktmarkedet som en ekte Lucy av seg selv uten at noen virkelig satte seg ned for å svindle en forsterker-nerd (som er målgruppen for de ekte ampene).

Jeg har heller ikke dømt ampen nord å ned, bare poengtert forskjellen på å kjøpe en fake og en ordentlig trainwreck og prøvd å forklare litt om hvorfor en orginal koster 27000,- og en fake 500,-. Beklager hvis det sårer følelsene til de som har kjøpt en fake.

Nå ja. Du får det til å høres ut som vi er noen småsuspekte folk som har kjøpt et produkt som utgir seg for å være noe annet enn det det er. Jeg er ikke enig i det. Jeg mener at Ceriatone og andre DIY-kit-butikker er med på å bevare forsterker-design som ikke lenger er å få tak i i sin opprinnelige form. I mange tilfeller kan det sikkert også føre til nyutviklinger. Så får jeg heller leve med at faceplaten har TW-logo (merk at det er en ekstra kontroll i forhold til oriiginalen! ;)) til jeg får laget min egen.

Fortsatt god jul.

Edit: Franchesca er det vel Ceriatone har basert expressen på.

Endret av larseko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jøss, han vandret visst i jula, som så mange andre store personligheter. Ser dog ut til at du gir et flyvende knull. Hvem er mottageren?

Jeg vet ikke med jussen her (om TW er trademark-registrert i Malaysia, for eksempel), men i forhold til det andre: Ceriatone markedsfører ikke kit'ene sine med Trainwreck-faceplaten, men har begynt å slenge med en plexiplate med kontrollene og den provoserende logoen som en placeholder før man får ordnet sin egen. Kundene til Ceriatone er først og fremst DIY-folk som bygger sine egne kabinetter, med egne faceplates. Ser du på bildene på siten, så er den ikke med i det hele tatt. Merkelappene bak var vel så enkle, og DIY, at de ikke kunne dy seg. Det er jo uansett greit med merking der, og lappene lar seg lett fjene om man vil det. Poenget er egentlig bare at Ceriatone ikke leverer et ferdig produkt, men halvbygde eller ubygde kits som folk kan bruke som utgangspunkt for det de vil. Jeg kan være enig i at den logoen var unødvendig, men den gjør det ikke nevneverdig lettere for folk å lage en "fake" Express, som ville måtte kopiere én av Fisher's navngitte amper for å kunne være troverdig for en som kjenner til Trainwreck-forsterkerne. Et av de fremste kjennetegnene er jo det karakteristiske kabinettet, med faceplate i en eller annen rar tresort og med noen kruseduller brent inn. Ingenting som den faceplaten til Ceriatone.

Når det gjelder layouten til Ceriatone så er det en ganske ren kopi, dog. Siden plassering av komponenter er såpass viktig i en krets med så høyt gain-nivå har de prøvd å få den så nær opp til en spesiell Trainwreck som mulig. Var det Lucy? Jeg husker ikke. Mange av de som kjøper disse kit'ene vil vel modifisere dem litt, prøve med forskjellige komponenter etc., litt på samme måte som ble gjort med de opprinnelige forsterkerne, av Fisher.

Hva Fuchs angår, så blir det litt annerledes, siden de markedsfører et sluttprodukt. Om Ceriatone hadde gjort tilsvarende, med en klin lik kopi, så hadde de nok vært ute på dypt vann. Jeg synes likevel det er bra at de viderefører TW-kretsen i kit'ene sine. Om noen så lager en replika som de selger som en ekte TW, får det være deres problem. Jeg har ingen tro på at de plutselig skulle havne på bruktmarkedet som en ekte Lucy av seg selv uten at noen virkelig satte seg ned for å svindle en forsterker-nerd (som er målgruppen for de ekte ampene).

Nå ja. Du får det til å høres ut som vi er noen småsuspekte folk som har kjøpt et produkt som utgir seg for å være noe annet enn det det er. Jeg er ikke enig i det. Jeg mener at Ceriatone og andre DIY-kit-butikker er med på å bevare forsterker-design som ikke lenger er å få tak i i sin opprinnelige form. I mange tilfeller kan det sikkert også føre til nyutviklinger. Så får jeg heller leve med at faceplaten har TW-logo (merk at det er en ekstra kontroll i forhold til oriiginalen! ;)) til jeg får laget min egen.

Fortsatt god jul.

Edit: Franchesca er det vel Ceriatone har basert expressen på.

Jeg mente bare at når Ken ikke lever lenger er det vel ingen som bryr seg om gud og hverman faker/kloner ampene hans. Du sitter med en amp som han har konstruert og som bærer hans merkevarenavn og som han eller hans familie ikke får fem flate øre av salget av. Det var en kar på TGP som foreslo at alle som bygde en klon eller amper basert på Ken's krets skullle donerer penger til hans mor som såvidt jeg har forstått er det han etterlater seg av familie. Da begynner det å ligne noe. For meg er logoen en etisk sak. Du putter ikke andres navn på en forsterker du har bygd selv.

ha et glitrende nytt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo bare mer og mer latterlig. Den som ikke har klart for seg at Ceria og andre DIY og klonmakere IKKE lager kopier er fullstendig i tåka. That easy. De vet også at det de får ikke nødvendigvis skal være like bra som ekte vare. Legenden om TRAINWRECK vil heller aldri dø ut, og klonene vil alltid stå fullstendig 350% i skyggen av den. De som skaffer seg en slik klon gjør det fordi de har lest om den ekte TW'en.

Er ikke videre glad i ordtak, men dette er vel å gjøre en fjær til en hel hønsefarm. Det blir rett og slett for dumt å lage mer rabalder av det.

Men larseko får virkelig Gluke til å virke tåpelig her. Er 100% enig. Kjennetegnet til TW ligger først og fremst i trekabinett med gravering. Skal man sammenligne Cerias TW med faceplate og en ekte så blir hele logodiskusjonen fantastisk latterlig.

Endret av JonnyPonny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men larseko får virkelig Gluke til å virke tåpelig her. Er 100% enig. Kjennetegnet til TW ligger først og fremst i trekabinett med gravering. Skal man sammenligne Cerias TW med faceplate og en ekte så blir hele logodiskusjonen fantastisk latterlig.

javel, hvis du ikke skjønner at når "Produsent-A" går til det skritt å kontakte en skiltmaker og får produsert skilt til sine egne produkter med "Produsent-B" sin logo på er et etisk og moralsk problem og særdeles tvilsom foretningsskikk uansett hvilke produsenter og bransje det gjelder.

Det eneste jeg har gjordt i denne tråden er å prøve å forklare de som ikke kjenner til Ken Fisher og Trainwreck hvorfor en orginal er verd 27.000,- dollar og en fake som Ceria knapt er verd frakten hjem til norge. I tillegg har jeg poengtert at jeg syntes det er dårlig av Ceria å fake TW logoen. Å hjelpe å trøste hvor tåpelig går det an å bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten... larseko, hvor lang tid brukte din på å komme frem? Min gikk som vanlig air parcel 22 desember og jeg venter enda.

Tok vel et par uker, nesten. Hvis du fikk et nummer av Nik, så går det an å bruke det på posten.no. Du må bare legge til landkoden til Malaysia på slutten (MY, såvidt jeg husker). Det kan hende den venter på tollbehandling. Det har ikke vært mange arbeidsdager siden 22. desember heller.

Endret av larseko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.