Web Analytics
Jump to content

Bygge bass forsterker....


Vampyro
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg lurte på om noen vet om det går ann å modifisere bass forsterkere fra bilstereo forsterker til bass.

Jeg har en 500W "løs" forsterker til Sub´en i bilen. Går det ann å modifisere den til å funke på bass gitar tro? Må jo og få tak i 12V strømforsyning, men det skal vel gå ann å få splittet noen ledninger og ha en jack på andre enden, eller trenger man da aktive miker? For tenkte at det i så fall må være en enkel måte og få en 500W forsterker på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville styrt unna. Å konvertere fra 220V til 12V, og så opp igjen til de spenningene den forsterkeren trenger er bare sløsing. Spesielt med 500W effekt. Du må ha en 220V til 12V strømforsyning på 500W. Det koster.

Kjøp en skikkelig forsterker :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville styrt unna. Å konvertere fra 220V til 12V, og så opp igjen til de spenningene den forsterkeren trenger er bare sløsing. Spesielt med 500W effekt. Du må ha en 220V til 12V strømforsyning på 500W. Det koster.

Kjøp en skikkelig forsterker :)

Kan vel ikke koste så mye. Den forsterkeren og bassen jeg har sett på koster tilsammenn under 1000 kr. Og da er man langt under prisen på en forsterker. Men går det? For jeg har det allerede i bilen og da kan jeg prøve det. Og se hvis det er mulig.

Link to comment
Share on other sites

Klart det er mulig. Det er bare elekronikk. Men jeg har bare sett folk forsøke på dette og oppdage at prisen plutselig nærmer seg nivåer de ikke hadde regnet med på grunn av utlegg de ikke hadde forventet (ofte på grunn av manglende elektronikk-kunnskap).

Men siden du er så bestemt...:

Du trenger en omformer fra 220V til 12V, som må kunne levere *50A*, og helst litt mer om du ønsker å utnytte forsterkerens effekt. og ved 50A må du ha *kraftig* tverrsnitt på kabelen mellom omformer og amp. Og du må ha skikkelig jording. Felles jordpunkt, korte kabler. Og for all del, ikke kortslutt noe i strømforsyningen mens du jobber. Eller seinere ;). Og, bruk sikringer.

Jeg mener fortsatt at du vil få et bedre resultat ved å selge bilampen og kjøpe deg en bassamp :)

Oh, btw, du trenger en preamp til bassen din også.... ;)

Edited by hucker
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet det med korte ledninger og jordinger osv. Har tross alt instalert det i bilen selv. Men kan ikke strømforsyningen være bilbateriet? Bare for å prøve lissom og så bare koble ut signal ledningen fra CD spilleren og koble bassen inn der for å se liksom. Vil en effektboks funke som preamp?

Link to comment
Share on other sites

Du kan godt bruke et bilbatteri. Men spesielt lenge vil det jo ikke vare.

Du kan ikke koble bassen rett på (du vil miste mesteparten av signalet), men en effektboks mellom vil nok gi deg litt mer signal. Om det blir nok er jeg sterkt usikker på. Prøv ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Har ikke oppgradert elektronikken, her er alt originalt. Husker det er fullsize pots inni der, men ikke så rent lite rotete satt sammen. Mer som et kråkereir i forhold til Gibson`en du deler bilde av. Kan ta et bilde senere og poste, så har du fasiten. Burde sikkert gjort noe, for det er et eller annet funky med måten volum/tonekontroller fungerer sammen. Bare ikke kommet så langt, de siste par dagene har den gamle DBZ`en fått tafsefingrene på seg. Kjøpt i i 2010 hos Powerguitar i Kristiansund. Kinaversjon, men mye å like. Grover tunere, ekte rosewood, en anstendig lønnetopp, perfekt kuttet oversaden (men sikkert plast?), jumbobånd, fullsize pots, coilsplit osv. Pickuper som er til å leve med. Tyngre enn den nevnte HB`en som har masse weight relief. Lav action uten buzzing, noe som er utrolig siden jeg finner fler bånd som er uenige med de andre....blir vel å tape den ned og planslipe i morgen Ville ikke vært redd for å kjøpe HB som et eksperiment, for halsene er som regel veldig bra men trenger ofte båndjobb for å bli skikkelig gode. Geniale moddeplattformer, men for min del er det mest for å få litt "feel" med ulike gitartyper uten å bruke 10-20K for hver en. Og ikke minst øve meg på diverse ting som involverer verktøy.  Har siktet meg inn på 1-2 litt mer "premium" gitarer som skal i samlingen etterhvert  
    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
    • Må innrømme at det har blitt noen flere Harley Benton siden åpningsinnlegget i denne tråden. Geniale gitarer å lære seg båndsliping og oppsett på, ikke så veldig stor risiko om noe skulle gå galt. Og man kan faktisk ha flaks å ende opp med et knallbra instrument etter litt jobb -  de fleste er ikke klare for bruk ut av esken. Paradoksalt nok er de dyreste jeg har kjøpt også de som kom mest uferdige. En Fusion II var ikke mulig å justere opp pga flere veldig ujevne bånd. Fikk tilbake en femhundrelapp og la ned litt arbeid på hals/bånd, og nå har den  veldig lav action uten noen problemer. Holder på med en SC550 II nå og her var første stopp å ta ut oversadelen, renske opp og montere den skikkelig. Noen fryktelig høye bånd, og har prøvd å justere halsen rett for å planslipe båndene men den er rett og slett litt s-formet når den rettes ut. Får bare slipe i vei og se hvor det bærer, kan vel kompensere mye med høyden på båndene tenker jeg. Målet er lav action og bittelitt relief, og jeg tror S-formen forsvinner da. Den låter ihvertfall overraskende bra, disse Tesla-pickup`ene er ikke til å kimse av. Med 5 HB-gitarer og en bass i samlingen tenker jeg det holder med det merket. Nå tør jeg ta for meg dyrere instrumenter om det skulle bli nødvendig   Sikler  på Solar, spesielt  A1.6FRC. Har ikke noe med floyd og aktiv elektronikk i samlingen, så det må bli neste. Kommer til å prøve å unngå å kjøpe gitarer uten rustfri bånd i fremtiden og Solar kommer med det. Alternativt må jeg lære meg å skifte bånd. Har jo noen HB med nikkelbånd jeg kan øve meg på  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.