Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge bass forsterker....


Vampyro

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurte på om noen vet om det går ann å modifisere bass forsterkere fra bilstereo forsterker til bass.

Jeg har en 500W "løs" forsterker til Sub´en i bilen. Går det ann å modifisere den til å funke på bass gitar tro? Må jo og få tak i 12V strømforsyning, men det skal vel gå ann å få splittet noen ledninger og ha en jack på andre enden, eller trenger man da aktive miker? For tenkte at det i så fall må være en enkel måte og få en 500W forsterker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville styrt unna. Å konvertere fra 220V til 12V, og så opp igjen til de spenningene den forsterkeren trenger er bare sløsing. Spesielt med 500W effekt. Du må ha en 220V til 12V strømforsyning på 500W. Det koster.

Kjøp en skikkelig forsterker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville styrt unna. Å konvertere fra 220V til 12V, og så opp igjen til de spenningene den forsterkeren trenger er bare sløsing. Spesielt med 500W effekt. Du må ha en 220V til 12V strømforsyning på 500W. Det koster.

Kjøp en skikkelig forsterker :)

Kan vel ikke koste så mye. Den forsterkeren og bassen jeg har sett på koster tilsammenn under 1000 kr. Og da er man langt under prisen på en forsterker. Men går det? For jeg har det allerede i bilen og da kan jeg prøve det. Og se hvis det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er mulig. Det er bare elekronikk. Men jeg har bare sett folk forsøke på dette og oppdage at prisen plutselig nærmer seg nivåer de ikke hadde regnet med på grunn av utlegg de ikke hadde forventet (ofte på grunn av manglende elektronikk-kunnskap).

Men siden du er så bestemt...:

Du trenger en omformer fra 220V til 12V, som må kunne levere *50A*, og helst litt mer om du ønsker å utnytte forsterkerens effekt. og ved 50A må du ha *kraftig* tverrsnitt på kabelen mellom omformer og amp. Og du må ha skikkelig jording. Felles jordpunkt, korte kabler. Og for all del, ikke kortslutt noe i strømforsyningen mens du jobber. Eller seinere ;). Og, bruk sikringer.

Jeg mener fortsatt at du vil få et bedre resultat ved å selge bilampen og kjøpe deg en bassamp :)

Oh, btw, du trenger en preamp til bassen din også.... ;)

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det med korte ledninger og jordinger osv. Har tross alt instalert det i bilen selv. Men kan ikke strømforsyningen være bilbateriet? Bare for å prøve lissom og så bare koble ut signal ledningen fra CD spilleren og koble bassen inn der for å se liksom. Vil en effektboks funke som preamp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt bruke et bilbatteri. Men spesielt lenge vil det jo ikke vare.

Du kan ikke koble bassen rett på (du vil miste mesteparten av signalet), men en effektboks mellom vil nok gi deg litt mer signal. Om det blir nok er jeg sterkt usikker på. Prøv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.