Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vil ha bassforsterker (min 60W)


surbz00r

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg vurderer/akter å begynne å spille bass siden jeg har innsett at det kan være greit å beherske mer enn ett instrument særlig nå da jeg og noen kompiser planlegger å starte band. Jeg spiller til vanlig gitar men jeg tenker nå å sette meg selv en smule inn i bassverden også, bl.a. ettersom en kamerat av meg som har kjøpt ny bass skal selge sin gamle Cort Action 4-strengers, som han fikk til nedsatt nattåpent-pris for noen år siden og han nå selger til betydelig under tusenlappen (koster 2700 veil. nypris).

Det jeg da lurte på var om folk der ute har noen bra anbefalinger til bassforsterkere med minimum 60W effekt (helst mer), men til en skapelig pris. Det er snart jul og det er høyst aktuelt å plassere noe slikt på listen. Jeg har kikket litt rundt, og foreløpig funnet 3 kandidater:

Den første er Laney HCM-65B som koster 2700 kr. Dette er egentlig litt i overkant av hva jeg mener er rimelig å gi for en enkel bassforsterker på 65W, men er ikke uaktuell.

Nr 2 er Ibanez SW-65U som koster rett i underkant av 2100. Denne er noe rimeligere og passer budsjettet utmerket, og har også 65W. Jeg synes likevel at 65W er litt på grensen: det lager jo bra med lyd men i forhold til trommer trenger du enormt med lyd og dessuten sier min noe snevre erfaring meg at bass krever mer effekt for å komme til uttrykk overfor gitar (nå er det i hovedsak ikke jeg som skal spille bass i bandet vårt uansett, men hvorfor kjøpe en amp som akkurat ikke holder mål? - kan og vil mest sannsynlig bli aktuelt å bruke på øving nå og da).

Det tredje, betydelig dyrere alternativet er Line 6 LowDown 150 som koster 3700, men som likevel er den jeg foreløpig heller mest mot. Enorme 150W frister, samt utvalget av amp-models og effekter, og ikke minst teller det at jeg allerede har en Line 6 FBV Shortboard som passer til denne.

Så, er det noen som har andre anbefalinger og/eller erfaringer til dem og de jeg har nevnt, setter jeg stor pris på om disse kommer fram i god tid før jul ihvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. tja.. av de du har nevnt der ville jeg nok gått for Line6-en. Folk skryter fælt av Line6 sine amper, og den så jo ikke så aller værst ut. Effekter er ofte gøy om man skal øve bass alene, da det ikke blir så tørt og kjedelig.

Personlig sitter jeg med en Roland Cube 100B som jeg er knallfornøyd med, men den koster jo fort en tusenlapp mer enn Line6'en igjen. Et shortboard er jo også fint å ha, så jeg hadde kanskje gått for Line6, uten å ha noen personlig erfaring med den =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en Cube 30 til gitarspill som jeg er rimelig fornøyd med (må vel se å skaffe meg noe kraftigere der også til bandøving), og jeg har også god erfaring med flere av Line 6' gitaramper (har også en Pod xt pro som jeg bruker FBV shortboard til). Jeg tviler ikke på at de også har peil på produksjon av bassforsterkere, og bortsett fra at den er litt i overkant av hva jeg egentlig ønsker å betale for noe slikt, er jeg nå nesten bestemt på at det er den jeg vil ha.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men nå var det det med budsjett og økonomi. Jeg har som sagt i tillegg behov for en ny gitarforsterker som leverer bedre enn 30Weren, men nå søkte vi i går kveld til frifond etter støtte, så får vi se om det drypper litt på oss derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom vi får tilskudd fra frifond tenkte vi å kjøpe 2 stk 100W Fender-gitaramps og den Line 6 bassampen på 150W. Det burde da virkelig holde.

hmm.. hvor lenge har dere spilt sammen? Jeg søkte frifond her i januar, men siden bandet bare hadde spilt sammen i 9 måneder fikk vi ikke støtte, da de i år ville satse på band som hadde spilt i mer enn ett år. Og i fjor fikk bandet mitt 4000kr, selv om vi søkte en del mer og hadde ganske gode grunner for å få tilskudd.

Så dersom dere håper på noe særlig midler fra frifond, hvertfall nok til å kjøpe alt det dere har planer om, bør dere ha spilt sammen ganske så lenge og ha en grusomt god grunn til å få støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.