Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pickup for akustisk gitar


Relaxed

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Ibanez AEL 40-SE, som jeg SKAL skifte pickup på. I øyeblikket har jeg en mygg til mikrofon (den som fulgte med), og det gjør at det blir litt smilefjes-eq ut. Ikke særlig pent. Så jeg er rådet til å kjøpe pickup i steden for. Men der stopper det opp for meg. Har ikke peiling i det hele tatt!

Noen som har positiv erfaring med en pickup for akustisk gitar?

En av de største grunnene til at jeg skifter, er at det er så lite signal ut fra gitaren. Dette gjør at det blir svært mye støy, som selvfølgelig ikke er veldig heldig..!

Håper noen vet noe..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Dean Markley Humbucker for montering i lydhullet som jeg synes er riktig så bra. Ulempen med lydhullmik'er er jo at du får en kabel hengende ned fra lydhullet, noe som kan være i veien. Dette plager ikke meg, men jeg er jo ikke som alle andre.

Det er hvertfall eneste tipset jeg har å gi =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har gjort det.. Hvordan er singlecoilen i forhold til humbuckeren? stor forskjell? Helt sånn lydmessig, altså? er jo ikke veldig stor forskjell i pris...

Så hva er egentlig forskjellen?

Bruksområde på de forskjellige?

Osv..

Endret av Relaxed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det.. Hvordan er singlecoilen i forhold til humbuckeren? stor forskjell? Helt sånn lydmessig, altså? er jo ikke veldig stor forskjell i pris...

Så hva er egentlig forskjellen?

Bruksområde på de forskjellige?

Osv..

Den største forskjellen er visstnok omtrent som humbucker og single coil til elgitarer, egentlig. Jeg har SC-versjonen, og den låter spøere og krispere enn buckeren. Men er mer følsom før støy. Det er jo en magnetisk PU, og lider derfor av det samme som mikkene i en Strat. Lysrigg, amp etc.. Alle strømkilder er en potensiell hodepine. Buckeren låter fetere/jukkere, og varmere, og er ikke så følsom for eksterne støykilder, men jeg synes at SC låter finest til cleanlyd, og det er jo som oftest det man spiller med en akustisk :) Det blir på ein måda hva slags lydideal man har, og hva man evt. er villig til å ofre i kvalitet på bekostning av støy, eller motsatt.. :)

Men sjekk også ut LR Baggs. David Gimour og Tom Petty sverger visstnok til dem, og det er jo greie referanser. Man kan få Baggs til grei pris fra amerikanske musikksjapper på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.