Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruk av effektloop?


LTBR

Anbefalte innlegg

Jeg har en marshall rørtopp med effektloop på baksiden. Jeg fant også fram en digitech rp100(effektprosessor av noe slag) som jeg omtrent aldri har brukt. Tenkte jeg skulle forske litt på den. Jeg koblet den mellom gitar og topp og den virket ok, bortsett fra veldig mye støy/susing. Men så fant jeg tilfeldigvis bruksanvisningen :) og der sto det at den fungerer best hvis jeg kobler gitaren inn i boksen og så videre til return på effektloopen, og da ble det noe helt annet :D All støyen ble borte og mye klarere lyd.

Nå er det ingen gitarkabel på inputen på fronten på toppen, kun i return på effektloopen på baksiden, nå styrer jeg volumet kun på effektboksen, ingen forskjell om jeg skrur på volumet på fronten på toppen,

og nå kommer spørsmålet:

Hvis jeg heller kobler gitaren rett i toppen, og så kobler jeg effektboksen mellom send og return på effektloopen, fungerer boksen på samme måte da, og kan jeg bruke bypass knappen enten på toppen eller effektboksen hvis jeg vil kjøre toppen uten noen effekter?

Skjønner at jeg kunne prøvd dette selv, men jeg mangler en gitarledning for å teste det ut selv :( Men hvis det fungerer sånn som jeg tror så kjøper jeg en ledning, var litt moro dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men hva med støyen da? Er det noen fornuftig forklaring på hvorfor den ble borte? Sånn som jeg koblet først så var det veldig mye støy, men når jeg koblet den i effektloopen ble det omtrent den klareste lyden jeg har hørt, null støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men hva med støyen da? Er det noen fornuftig forklaring på hvorfor den ble borte? Sånn som jeg koblet først så var det veldig mye støy, men når jeg koblet den i effektloopen ble det omtrent den klareste lyden jeg har hørt, null støy.

Well, hvis boksen er satt opp som pre amp og du kjører den inn i toppen så kjører du pre amp inn i pre amp og nivået på signalet inn i toppen helt feil så det støyer. Toppen er laget for å ta gitar signal ikke pre amp signal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.