Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp Ziggy sette opp ett effektbrett


Gjest Ziggy Stardust

Anbefalte innlegg

Gjest Ziggy Stardust

I det siste har jeg begynt å få mer og mer lyst på et skikkelig effektbrett, men har igrunn hatt det litt på hold.

Etter jeg satt meg ned å hørte på min daglige dose med Pink Floyd fant jeg ut at jeg må begynne å tenkte på

å få satt sammen et skikkelig pedalbrett. Jeg trenger egentlig tips til alle type effekter.

Fra før har jeg: VOX Clyde McCoy Wahwah - Banshee Talkbox - MXR Dist+ - RAT - Boss TU-2

Det jeg iaffal har lyst å bruke videre er: WahWahen, Talkboxen og Tunern. Tror også RATen skal beholdes.

Jeg sliter med å få skikkelig lyd i MXR'en med ampen min.

Jeg trenger også tips til strømforsyning+pedaltrain.

Har alltid likt en ganske simpel og ren gitarlyd uten tilgriset av mye efffekter men har i det siste

fått mer og mer lyst på litt effekter og leke meg med.

Hva bør jeg ha? Chorus, Delay, Flanger osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For chorus er vel Carl Martin eller Tc SCF ganske åpenbare alternativer? Knallpedaler :)

Min favoritt delaypedal er fortsatt DLS EchoTAP, men Tc Vintage Delay/T-Rex Replica er og bra pedal(er). De to siste er kliss like på absolutt alt unntatt malingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ziggy Stardust

Har for tia ikke band, men savner endel effekter når jeg spiller låter av feks Pink Floyd.

Er på tide at jeg endelig skaffer meg et skikkelig pedaltrain med hva jeg trenger på.

Takk for konstruktive svar Gluke!

Endret av Ziggy Stardust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ny dist. pedal vurderer jeg en Tonebone eller Fuzz Factory.

Any thoughts?

Hadde valgt tonebonen, den er mer allsidig i mine ører, Fuzz Factoryen er jæskla kul, men den fungerer til svært lite musikk, tonebonen (Regner med at du tenker på Hot British) funker på det meste, rå pedal med råå lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ziggy Stardust

Som ny dist. pedal vurderer jeg en Tonebone eller Fuzz Factory.

Any thoughts?

Hadde valgt tonebonen, den er mer allsidig i mine ører, Fuzz Factoryen er jæskla kul, men den fungerer til svært lite musikk, tonebonen (Regner med at du tenker på Hot British) funker på det meste, rå pedal med råå lyd.

Samtidig har jeg rimelig rå vreng i ampen, og har blandt anna RAT'en.

FuzzFactoryen hadde jo vært sinsykt morsom, men spørs om den er like morsom når den står på gulvet.

Halve moroa er jo lydene man klarer å produsere med den mens man spiller å skrur samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har for tia ikke band, men savner endel effekter når jeg spiller låter av feks Pink Floyd.

Er på tide at jeg endelig skaffer meg et skikkelig pedaltrain med hva jeg trenger på.

Takk for konstruktive svar Gluke!

Maaan, du stiller jo spørsmål som er så åpent at man kan jo svare hva som helst. Å anbefale en Chorus pedal er jo helt klin kokos. Det kommer jo helt an på hva slags chorus du vil ha. Det er jo det samme med vreng, fins vel snart flere vrengpedaler enn gitarister. Men men...............

Skal du jamme til pink floyd så er vel delay en vesentlig del av lydbilde. Jeg ville prøvd å finne en gammel Boss-DD2 den låter bedre enn de som kom etter. Ellers så er det jævlig mange som bruker DL4 som Leo nevner, men jeg er ikke så jævlig fan av direktelyden gjennom den. Det har vel også kommet endel reissue på gamle analoge delayer. Gilmour brukte selvfølgelig ingen av delene. Hvis du skal ha det riktig skal du ha deg en båndekko som Fulltone TTE. Åhhhhhh, the hassle.................

Ellers så er det vel ikke så jævlig mye spes chorus på Floyd ting. Han brukte endel univibe tidligere. Jeg får av en eller annen grunn akkurat den lyden ut av min Small Clone Phaser, men en vibe er alltid gøy. Sjekk ut Fulltone mini dejavibe og Sweetsound mojovibe. Chorus pedaler låter jo også helt vilt forskjellig. EH Small stone er sjøsyk Nirvana chorus, TC er hifi chorus, mens Boss CE-2 låter well som en CE-2.

Ellers så brukte vel Gilmout mye fuzzface i gamle dager og en god fuzzface må man jo ha uansett, he he......... Den jeg har som låter mest Gilmour er Analogman Sunface NKT275. Det er den første jeg har prøvd som jeg syntes det låter mer Pink Floyd enn Hendrix. Det viktige med fuzzface er å få tak i en med bra transistorer, det er klasseforskjell og dårlige låter bare ikke veldig bra...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.