Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En myte at tynnere halser er mer lettspilte?


Sorg

Anbefalte innlegg

Til raske ting liker jeg en ganske tynn hals, men ikke for tynn.

Men jeg synes det er mye lettere å kontrollere vibratoen på kassegitaren min, som er mye tykkere, så jeg synes vel egentlig at det er forkjellig på hva som funker best til hva. Også er det jo ganske

vanesak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynn hals = tynn lyd.

Fet hals = fet lyd.

samme filosofi som meg. Men ligger ikke tonen mer i selve kroppen da? Altså mye tre på kroppen, mer tone? Tung kropp/mye tre (gibson) mer tone enn tynn kropp/lite tre (Ibanez)?

Altså nå snakker jeg om tonen i selve gitaren og ikke tonen en får gjennom amp, osv... Jeg sier ikke at en alltid vil kunen få en veldig god tone med en gitar med lite tre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme filosofi som meg. Men ligger ikke tonen mer i selve kroppen da? Altså mye tre på kroppen, mer tone? Tung kropp/mye tre (gibson) mer tone enn tynn kropp/lite tre (Ibanez)?

Altså nå snakker jeg om tonen i selve gitaren og ikke tonen en får gjennom amp, osv... Jeg sier ikke at en alltid vil kunen få en veldig god tone med en gitar med lite tre...

Det trodde jeg også, men etter å ha prøvd endel Tyler'e og Charvel'en til en kompis har jeg kommet til at det også må være noe med at mer treverk i halsen også gir fetere tone. De er ellers helt vanlig utrustet og har helt standard tre i kropp osv. men låter bare skikkelig fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trodde jeg også, men etter å ha prøvd endel Tyler'e og Charvel'en til en kompis har jeg kommet til at det også må være noe med at mer treverk i halsen også gir fetere tone. De er ellers helt vanlig utrustet og har helt standard tre i kropp osv. men låter bare skikkelig fett.

Hva mener du med "helt vanlig tre" i kroppen? Kvaliteten, tettheten på treverket har jo utrolig mye å si når det gjelder lyd. Selv om en type treverk generelt har en viss egenart, så vil det variere innad innenfor hver type. Er ellers enig i at hvis man først skal la treverket bestemme tonen så spiller halsen en rolle. Hvor stor effekt halsen har på den totale tonen er vanskelig å si. Jeg er av den oppfatning av at overgangen fra hals til kropp er vel så viktig. Hva med hodet? Vil større hode føre til bedre lyd? Jeg har også lest om folk som har "forsket" på hvor i kroppen strengens vibrasjoner gjengis best. Og står vel egentlig igjen med at det finnes altfor mange tanker der ute til at man kan forfølge alt. Hvis man vil at noe skal være bra, så er det bra. Personlig tror jeg det psykiske har mye å si. Heldigvis har jeg en gjerrig psyke som ikke vil betale dyrt for ting som kanskje faktisk funker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.