Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En myte at tynnere halser er mer lettspilte?


Sorg

Anbefalte innlegg

Hva er tanken bak dette? Har en små fingre kan jeg skjønne poenget, men det er vel framsiden av gitaren som teller (fretboardet) er jo her strengene trykker inn. Har aldri skjønt helt hvorfor folk sier en bør ha tynn hals for shred og sånt... Har jo sett mange shredde vilt på Gibson, ikke spesielt tynn hals på de. Og du har jo mange klassiske gitarister som spille lynkjapt på stålstrengsgitarer.. (al di meola og gjengen)..

Bør da gå like greit å shredde på begge, alt etter hva du er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig, det bør gå like greit å shredde på begge. Alt etter hva man er vant til.

Årsaken til at flate, tynne halser sees på som mer lettspilte (som betyr hva?) er nok at de legger mer til rette for en håndstilling som passer bedre for å spille hurtig. Med tommelen bak halsen.

Men igjen, det ene utelukker ikke det andre. Tykk eller tynn spiller egentlig ingen rolle. Man kan jo undre litt på hva lettspilt betyr. Det spilles på alle gitarer. Og noen spiller garantert lettest på det du spiller "tyngst" på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som liker typisk Gibson-tykk hals. Er veldig god å spille på, selv om den ikke er så glatt. Når jeg går tilbake for å spille på Morgan Straten min så blir det helt feil med liten hals. Ja, jeg vet det er et digert kvalitetshopp, men det er bare en helt annen sak å spille med tykkere hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig, det bør gå like greit å shredde på begge. Alt etter hva man er vant til.

Årsaken til at flate, tynne halser sees på som mer lettspilte (som betyr hva?) er nok at de legger mer til rette for en håndstilling som passer bedre for å spille hurtig. Med tommelen bak halsen.

Men igjen, det ene utelukker ikke det andre. Tykk eller tynn spiller egentlig ingen rolle. Man kan jo undre litt på hva lettspilt betyr. Det spilles på alle gitarer. Og noen spiller garantert lettest på det du spiller "tyngst" på.

Jepp. "Lettspilt" avhenger av spillestil, egentlig. Det mest "lettspilte" for meg og min spillestil er Strat C-hals med medium høye strenger. Det er da jeg føler jeg får mest kontroll over bends også videre, som er en viktig del av spillestilen min. Om jeg spiller på en ibanez med ultralav strengehøyde og tynn hals, klarer jeg ikke å spille på samme måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.