Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gir tykkere strenger bedre lyd?


Sorg

Anbefalte innlegg

008 for behaglighetens skyld nei. Jeg syns ikke det er behagelig med for tynne strenger. Har spilt 011 de siste ti åra og når jeg tar i en gitar med tynnere strenger har jeg store problemer med å holde tonen ved bending o.l.

joda har spilt på 009 i 25 år hvis det er skryt som er tingen..hvis du ikke klarer å holde tonen på tynnere strenger så har jo poenget mitt om tone og sustain kommet til rette...he he eller feil teknikk/gitar/oppsett osv...husk det er i treverket tonen virkelig lever..

Det er vel på ingen måte feil teknikk. Det handler om hva du faktisk er vant til. Og hva var det jeg skrøyt av? At jeg har spilt på samme strengetykkelse i ti år? Det var vel heller for å understreke at jeg er vant til den tykkelsen og at det i den anledning er uvant og vanskelig for meg å spille på tynnere strenger.

he he hårsår,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

008 ....det er da vell i tynneste laget.tykkere strenger gir definitivt mer sustain og tone ,hvis ikke hadde vel alle spilt på 008 for behaglighetens skyld.

jeg selv bruker standard 009-42..

De bruker uansett .008, og får alle en fantastisk lyd. Selv kunne jeg brukt .008 hvis jeg ville, men jeg liker litt motstand når jeg bender, så det går mest på .010 og .011 for meg. Det blir litt vanskeligere å gjøre mer teknisk kompliserte ting med en slik tykkelse, men noe må man jo ofre for å få riktige feel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er vanskelig å finne ut av dette uten å ha to gitarer foran meg, en med 0.10 og en med 0.11 og testa på likt utstyr. Er det dog en allmenn "enighet" blant gitarister at tykkerer streng gir bedre/mer tone? Veldig mange gitarister bruker jo 0.9 f.eks.

Du kan jo se likheten mellom strengestørrelse og damestørrelse......

(Måtte poste, måtte poste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilte en stund på 0,09, og gikk nå over til 0,11 som jeg brukte i starten av min "karriere". Dette føltes helt feil, selv om det var digg før, men om det er pga tykkere strenger eller at jeg har gått fra Elixir til GHS aner jeg ikke. Frykter at det kan være litt av begge deler, så skal prøve Elixirs 0,11 også.

Liker å ha litt tykkere strenger for å få en litt tyngre lyd når jeg hamrer av powerchordsa mine, men 0,09 gjorde i aller høyeste grad nytta til alt jeg spilte (noe som innebar...alt!), så om 0,11 blir gærent med Elixir også så kommer jeg til å dette ned på 0,09 igjen.

For å svare på topic kan jeg si at i min rigg blir det merkbart "tyngre"/dypere lyd av tykkere strenger, men om dette er bra eller dårlig kommer jo an på hva jeg spiller. Til rock av alle slag som jeg spiller hjemme så er det bedre med tykkere strenger, men når jeg spiller for Ten Sing blir det for grovt med så tjukke strenger. Da gjør 0,09 nytta bedre. 0,10 liker jeg bare ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.