Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips om oppegående nybegynnerbass (og forsterker) ønskes


Thomas

Anbefalte innlegg

Lillebror ønsker seg en bassgitar – han har ikke spilt bass før, og trenger noe som er fungerer godt, uten at det trenger å være en fantastisk sofistikert innretning. I den anledning håper jeg på å få noen tips til bass og forsterker. Pris er ikke kritisk, men det er ikke noe poeng i å skulle kaste bort penger, så det aktuelle blir nok typiske nybegynnervarianter.

Har sett litt på OLP MM2, er denne like bra som gitarene av samme merke tilsier? Jeg aner ikke hva jeg skal se på av forsterkere, en hvilken som helst combo man kan ha det gøy med er sikkert godt nok. Noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HeavyBassDude

Roland Cube forsterkerene e kanon forsterkere, bruker sjøl 100B forsterkeren deres, og de høres absolutt ikke dårlig ut.

av nybegynner basser var jeg absolutt fornøyd med min, en Louder Jazz bass, det er mulig jeg bare var heldig og da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med dere ovenfor.

OLP MM2 er en bass med ganske høy kvalitet. Har selv hatt en og var veldig godt fornøyd med den, prisen tatt i betraktning. Særlig fornøyd var jeg med halsen (som ofte er det svakeste punktet på billige basser).

Cort har også gode instrumenter i denne prisklassen (og høyere). Definitivt verdt en kikk.

Helt generelt vil jeg si at det finnes mange billige merker (Harley Benton, Stagg, Career, Morgan, Louder, Squier, SX, Johnson, Samick, osv.) som kan være utmerkede instrumenter for en nybegynner (og for den saks skyld for viderekommende, også). Disse er masseprodusert i Asia, gjerne på de samme fabrikkene, og kvalitetsnivået er relativt variabelt. Alle disse bassene må testes grundig før du evt. handler. Men er du heldig kan du få et veldig godt instrument som gjør jobben helt greit. Men test dem grundig! :)

Min erfaring er at OLP og Cort jevnt over holder et hakk bedre kvalitet, selv om de også er asiatiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgans Jazzbasser ligger på ca 2200kr nypris...

Har aldri prøvd Morgan, men har prøvd en del andre gitarer i prisklassen rundt 2-3000, og ingen klarer å måle seg med en Squier. Ellers har jeg også fantastisk dårlig erfaring med de billige strat-kopiene til Morgan..

Men jazzbassen til Morgan vet jeg som sagt ikke noe om, men man får jo en Squier (affinity) til samme prisen, og jeg har ennå ikke testa en "dårlig" Squier, hverken standard eller Affinity. Såklart ikke like god som noe til veldig mange mere penger, men veldig god i forhold til alt annet jeg har prøvd i det prissjiktet.

Ellers skal vel standardserien være noe bedre, og disse koster 2700. Samme prisene både for P-bass og Jazzbass. Personlig liker jeg Jazzbassen best på alle måter, både lyd, utseende og spillbarhet, men det varierer jo fra person til person.

Prisene er hentet fra www.kickmusic.no/ehandel

Rotete post sikkert, jeg beklager, men jeg er trøtt. Håper den var til hjelp for noen uansett =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en veldig lite brukt Samick Jazz Bass jeg kan selge, om det skulle være aktuelt. Overtok den fra mitt søskenbarn for noen år siden som hadde betalt 3000 for den. Han brukte den i et par timer for fant ut at bass ikke var noe for han. Jeg kjøpte den av han for en 1000lapp, og har omtrent aldri brukt den. Kan selges for kostpris om det skulle bli aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.