Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Et lite spørsmål om tremolosystem


Sorg

Anbefalte innlegg

Med en non locking tremolo system (som på f.eks fender strat) kan en der f.eks droppe E til D uten at alle strenger blir ustemt? Er det dette som er ulempen med locking system at en ikke kan dette? Men fordelen blir at strengene generelt holder stemingen bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på om det er flytende eller ikke. Et som er flytende vil alltid ha det problemet, et som ikke er det, kan få problemer når du stemmer lysere (og mister hvilepunktet).

Fordelen med lockingsystem er at du kan herje mye mer med strengene uten at de blir ustemt ja. Ulempen er å vite hvor du skal stoppe siden det er et helvete å skifte strenger. :)

Videre så har du jo forskjellige locking system, alt fra låsbare stemmeskruer til floyd rose (som kan være både enkelt og dobbelt låsesystem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på om det er flytende eller ikke. Et som er flytende vil alltid ha det problemet, et som ikke er det, kan få problemer når du stemmer lysere (og mister hvilepunktet).

Fordelen med lockingsystem er at du kan herje mye mer med strengene uten at de blir ustemt ja. Ulempen er å vite hvor du skal stoppe siden det er et helvete å skifte strenger. :)

Videre så har du jo forskjellige locking system, alt fra låsbare stemmeskruer til floyd rose (som kan være både enkelt og dobbelt låsesystem).

Ok. Hva med de tremolosystemene på f.eks PRS. Er dette da floating siden den ikke har låsing ved nuten? ?(Jeg antar at double lockin er låsing ved bridge og nut). Jeg ser den har locking tuners og vil det på en slik gitar gå an å droppe til D uten store problemer tror du?

Jeg har lyst på vibsystem på gitaren, men kommer mest til å bruke det til vibrato på akkorder og solospill. Ikke masse divebombs og kaos tror jeg... Men jeg er også avhengig av at jeg kan stemme ned i blant til f.eks drop d. Hvilket system bør jeg gå for og kan du gi eks på gitarer som har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Hva med de tremolosystemene på f.eks PRS. Er dette da floating siden den ikke har låsing ved nuten? ?(Jeg antar at double lockin er låsing ved bridge og nut). Jeg ser den har locking tuners og vil det på en slik gitar gå an å droppe til D uten store problemer tror du?

Flytingen har ingenting med låsingen å gjøre. Såvidt jeg husker har EVH-gitaren vanlig floyd og låsing, men i og med at vib.settet normalt ligger plant med kroppen, og lener seg på den, er den ikke lenger flytende. Problemstillingen med å droppe strenger relaterer seg til at endringen i belastning endrer nullstillingen til vib.settet, dvs at bakkant går mot kroppen, og derfor øker de andre strengene i tonehøyde.

Et flytende vib.sett kan med andre ord både heve og senke tonehøyden.

En løsning på problemet er å installere en Tremol-No, en annen er å legge vib.settet plant med kroppen, som nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får ikke dratt'n tilbake om du ikke har flytende trem.

er egentlig veldig logisk, om du stemmer ned en streng blir det mindre spenn på tremoloen, så den går tilbake litt, og de andre strengene blir strammere, altså høyere pitch.

om tremoloen ikke er flytende, og er stilt plant med kroppen så vil den jo ikke gå tilbake, men heller lene seg på kroppen, så du ikke merker noen forskjell på de strengene du ikke stemmer ned, men du kan naturlig nok ikke dra tremoloen bakover heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Altså med fast vibsystem kan du ikke dra vibarmen opp, men kun ned.

Har en altså to typer vibsystem: Fast og flytende.

Og på alle disse kan en velge om en vil ha låsende stemmeskruer eller lås i nut. I tillegg kan en også velge om strengene låses i bridge eller ikke? Er dette riktig oppsummert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.