Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rocktron Piranha


Jøgge

Anbefalte innlegg

Heisann kjære med gitarister.

har funnet ut at JCM comboen min ikke når helt opp i high-gain metall territorie, derfor vurderer jeg sterkt å kjøpe en god og billig preamp for å kunne skru meg til god lyden jeg vil ha. Det som er er at en kompis har en han vil selge billig, for under 3000 kroner. Men ettersom jeg er litt skeptisk til Rocktron merket i seg selv og til en så billig preamp, så lurer jeg på om noen her på forumet har prøvd eller hørt den? På Harmony Central får den jo bare gode karakterer, men lurer på om noen her kan berette om den? Skulle gjerne kjøpt en Mesas Boogie TriAxis eller lignende, men som 16-åringer flest har jeg ganske dårlig råd. Jeg spiller mye metall ala Pantera, Damageplan, The Haunted og lamb Of God, men også litt trash som slayer og lignende.

dessuten lurer jeg på om jeg faktisk kan bruke en preamp sammen med min JCM 2000 combo. Kan noen svare megg på dette?

Mvh. Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående merket Rocktron, så har de jo både topp kvalitet og billigere og kanskje ikke helt der oppe tinger.

Har aldri prøvd en Piranha, så kan ikke si noe spesielt om den. De har jo hatt noen gode preamper og effekter opp igjennom tidene.

Du kan bruke den sammens med comboen ja. Vaneligste måte å plugge er da: Gitar -> Preamp -> fx return på comboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann kjære med gitarister.

har funnet ut at JCM comboen min ikke når helt opp i high-gain metall territorie, derfor vurderer jeg sterkt å kjøpe en god og billig preamp for å kunne skru meg til god lyden jeg vil ha. Det som er er at en kompis har en han vil selge billig, for under 3000 kroner. Men ettersom jeg er litt skeptisk til Rocktron merket i seg selv og til en så billig preamp, så lurer jeg på om noen her på forumet har prøvd eller hørt den? På Harmony Central får den jo bare gode karakterer, men lurer på om noen her kan berette om den? Skulle gjerne kjøpt en Mesas Boogie TriAxis eller lignende, men som 16-åringer flest har jeg ganske dårlig råd. Jeg spiller mye metall ala Pantera, Damageplan, The Haunted og lamb Of God, men også litt trash som slayer og lignende.

dessuten lurer jeg på om jeg faktisk kan bruke en preamp sammen med min JCM 2000 combo. Kan noen svare megg på dette?

Mvh. Jørgen

Kan vel være like så greit om du går for en Pod, eller et par vrengpedaler. I stedet for å kjøpe en preamp å ha i loopen på comboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte det kunne vært kjekt å ha en preamp hvis budsjettet mitt plutselig gikk bananas og jeg bestemte meg for å bygge rack. Jeg veit man kan bruke POD som preamp, men tror ikke det er dette jeg er ute etter.

Dessuten angående POD'ene så ser jeg en svakhet i dem ved at de ikke inneholder rør, og jeg er nok såpass gammeldags og trangsynt at jeg helst vil ha rør, hvis jeg først skal svi av mye penger på utstyr.

er det noen ulemper ved å kjøre en preamp på combo? i forhold til fullt rack. Jeg er litt fersk på dette, men jeg må basere utsagnene mine på det jeg vet.

Men flere som har erfaringer med Piranha'en? Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en piranha. Den er helt glimrende til mitt bruk, som stort sett er higain. Den er også veldig god på crunch og mer forsitkige ting. Clean gjør den kanskje ikke glimrende dog. En VELDIG bra sak på den er at mellomtonen er parametrisk - du kan skru inn frekvensen den justerer.

Jeg anbefaler den greit med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forstår ikke helt hvor skepsisen til Rocktron kommer fra? Rocktron har levert varene i årevis, og er kjent for å være kvalitet tvers igjennom.

De har riktignok levert fra seg noen forsterkere i lavprissjiktet de siste årene, men det er det ikke særlig mange forsterker- eller effektprodusenter som har greid å unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer, angående rack og slikt. trenger jeg noen spesiell strømforsyning på slike preamp'er, eller er det bare vanlig "ledning-rett-i-veggen" opplegg? trenger jeg noe ved siden av denne preamp'en? Bortsett fra slutttrinn, men inntil videre så kan jeg vel bare bruke JCM'en som sluttrinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer, angående rack og slikt. trenger jeg noen spesiell strømforsyning på slike preamp'er, eller er det bare vanlig "ledning-rett-i-veggen" opplegg? trenger jeg noe ved siden av denne preamp'en? Bortsett fra slutttrinn, men inntil videre så kan jeg vel bare bruke JCM'en som sluttrinn?

Hvis du har tenkt å bygge ut litt (jeg bygger rack nå, foreløbig har jeg en Engl 530 og det kommer en Carvin 100w poweramp i posten snart) bør du seriøst i det minste anskaffe et overspenningsvern, eller helst en power conditioner (overspenningsvern, filtrering av støy, overstrømsvern, spenningstester og gjerne også racklys i en enhet). Er liten pris å betale for å bytte et overspenningsvern kontra bytte hele riggen hvis noe skulle skje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man tak i billige power conditioner'e?Hvor mye burde man gi for en slik? Og hvor mye må jeg forvente å gi for en grei rack-flight? Er dette noe jeg burde kjøpe brukt? Send gjerne linker til annonnser isåfall...

Men ang. midipedal. Duger det å kjøpe Behringer pedal, eller må jeg opp i en CAE pedal forå en grei pedal?

Jeg er som kjent veldig fersk på rack og slikt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann kjære med gitarister.

har funnet ut at JCM comboen min ikke når helt opp i high-gain metall territorie, derfor vurderer jeg sterkt å kjøpe en god og billig preamp for å kunne skru meg til god lyden jeg vil ha. Det som er er at en kompis har en han vil selge billig, for under 3000 kroner. Men ettersom jeg er litt skeptisk til Rocktron merket i seg selv og til en så billig preamp, så lurer jeg på om noen her på forumet har prøvd eller hørt den? På Harmony Central får den jo bare gode karakterer, men lurer på om noen her kan berette om den? Skulle gjerne kjøpt en Mesas Boogie TriAxis eller lignende, men som 16-åringer flest har jeg ganske dårlig råd. Jeg spiller mye metall ala Pantera, Damageplan, The Haunted og lamb Of God, men også litt trash som slayer og lignende.

dessuten lurer jeg på om jeg faktisk kan bruke en preamp sammen med min JCM 2000 combo. Kan noen svare megg på dette?

Mvh. Jørgen

Har du prøvd vrengkanalen med en tube screamer med "level" og "tone" på 8-9-10, og "drive" helt av? Om ikke, gjør det ;) Det kan hende du får deg en overraskelse. JCM 2000 har jo bra med vreng, så tror en clean boost kan gjøre mirakler her :D Det blir en del mer støy, åff kårs, men det er liksom sånn det er med mye vreng. ISP Decimator på www.godlyd.no skal være en snasen noisegate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.