Web Analytics
Jump to content

Opptak til musikk skole

Lynvingen
 Share

Recommended Posts

Jeg har tenkt å gå musikk skole(vidregående skole) og komme meg inn med hjelp av et opptak der jeg skal vise ferdighetene mine. :huh: Undrer på litt åssn det er og er det noen her som kan svare meg på dette?

Er det noen her som vet hvordan dette fungerer?

Og har dere noen forslag til en sang som kan funke til et opptak?

Her og her kan du sikkert finne en god del svar om du har spørsmål.

Opptaksprøven for Heimdal (ser du bor i trondheim, så da blir det vel heimdal eller katta) er vel... lurer på om det er engang i april, om jeg ikke husker feil. Ca. samme tid for katta.

Du vil få tilsendt papirer fra skolen du har som førstevalg (du blir bare invitert til opptaksprøve om du har en musikklinje på førstevalg, og kun en skole), hvor det står tidspunkt og dato.

I tillegg til de to-tre sangene du velger selv på forhånd, (du vil sansynligvis ikke få tid til å spille alle sammen) får du velge mellom to sanger som er forhåndsvalgt av skolen. Det var Blue Bossa (jazz) og Johnny B. Good av Chuck Berry i fjor. Den sangen du velger, skal kompes av en trommis, bassist og en gitarist fra linja, samt gjerne en improvisert solo. Du vil også bli spurt om du kan synge en sang og spille no på piano, men det er ingen tvang.

Men det med de forhåndsvalgte sangene er veldig viktig! Sønnen til en kollega av fattern dreit helt i dem, og satset fullt på de egenvalgte sangene. Han havnet langt ned på lista, og kom ikke inn.

En annen ting som er viktig, er å faktisk huske på å krysse av for om du vil ha opptaksprøve eller ikke! En som jeg har tysk med, kom ikke inn på musikk. Han glemte å krysse av på søknaden...

• 1 month later...

Det var nettopp en i 2.klassen som fikk 5/6 på tentamen i hovedinstrument. Han spilte Satch Boogie, så om du spiller den rent vil de nok bli ganske så imponert.

Selv spilte jeg Rain av Vinnie Moore. Det er greit at du velger en sang som du vet du kan spille bra nesten hver gang og kan imponere med, i stedet for å spille en sang du kanskje klarer et eller annet løp av og til og slurvespiller hele sangen.