Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Begynne å synge?


Roar

Anbefalte innlegg

Har lenge gått rundt med en liten sanger inni meg. Og har nå lyst til å ta det neste steg. For å få enda mer kontroll over musikken jeg lager. Har seff sunget litt her og der , men aldri øvd noe særlig på det, sett bort i fra de få sangtimene jeg hadde på musikklinja.

Noen som har tips & triks å komme med? Bøker man kan lese(som man finner på Trondheim Bibliotek). Nettsider ? Bring it on.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å synge, enkelt å greit.

Ha en gitar, et piano til å backe deg opp med, slik at du har toner å gå etter, om du skjønner.

Varm opp med "mmm"-ing i skalaer og intervaller, lag skarre-r'er, "syng" 'Hvem kan segla...' med bare "hmm"-ing.

Syng skalaer opp og ned.

Syng intervaller.

Lær deg sanger ved å synge etter en melodistemme på gitar/piano, eller akkordene. IKKE syng med CDen, da kan du legge til deg uvaner som ikke passer stemmen din skikkelig.

Meld deg inn i nermeste kor.

Ha tro på deg selv, alle blir bedre med øvelse.

Endret av Tarin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg sanger ved å synge etter en melodistemme på gitar/piano, eller akkordene. IKKE syng med CDen, da kan du legge til deg uvaner som ikke passer stemmen din skikkelig.

Noen flere som har innspill på akkurat den der?

Takk for råd så langt!

Kan jo hende at den evt. personen på cden synger surt, men det greier man jo å høre. Skal jeg synge til en cd blir det gjerne til at jeg imiterer vedkommende så godt jeg greier. Om det er en bra ting eller ikke bryr meg fint lite om, men jeg tror det Tarin prøver å forklare er at det er en bra øvelse hvis man sikter etter å synge rent.

Jeg har egentlig ikke peiling. :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg sanger ved å synge etter en melodistemme på gitar/piano, eller akkordene. IKKE syng med CDen, da kan du legge til deg uvaner som ikke passer stemmen din skikkelig.

Noen flere som har innspill på akkurat den der?

Takk for råd så langt!

Poenget mitt er om personen på CDen synger på en spesiell måte (meget lyst, etc.), så vil det være selvmord for en utrent stemme å begynne å synge med. Å synge med på krevende sangpartier når du har en dårlig opptrent stemme kan rett og slett skade deg.

Dessuten kan sangteknikken til din store vokalhelt være totalt upassende for din stemme.

Det allerallerbeste er jo selvfølgelig å oppsøke en sanglærer, da de virkelig kan hva de driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg sanger ved å synge etter en melodistemme på gitar/piano, eller akkordene. IKKE syng med CDen, da kan du legge til deg uvaner som ikke passer stemmen din skikkelig.

Noen flere som har innspill på akkurat den der?

Takk for råd så langt!

Poenget mitt er om personen på CDen synger på en spesiell måte (meget lyst, etc.), så vil det være selvmord for en utrent stemme å begynne å synge med. Å synge med på krevende sangpartier når du har en dårlig opptrent stemme kan rett og slett skade deg.

Dessuten kan sangteknikken til din store vokalhelt være totalt upassende for din stemme.

Det allerallerbeste er jo selvfølgelig å oppsøke en sanglærer, da de virkelig kan hva de driver med.

Er vel det. Får se om det kommer noen kurs utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Det allerallerbeste er jo selvfølgelig å oppsøke en sanglærer, da de virkelig kan hva de driver med.

Er vel det. Får se om det kommer noen kurs utover.

Ta kontakt med folkehøyskoler, musikk/dans/drama-vgs, kulturskoler, de burde vite om folk du kan spørre om privatundervisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Det allerallerbeste er jo selvfølgelig å oppsøke en sanglærer, da de virkelig kan hva de driver med.

Er vel det. Får se om det kommer noen kurs utover.

Ta kontakt med folkehøyskoler, musikk/dans/drama-vgs, kulturskoler, de burde vite om folk du kan spørre om privatundervisning.

Privat timer hos sangpedagoger fra vgs skoler pleier som regel å være SINNSYKT DYRT! Siden de sangpedagogene de har på musikk linjene er som regel på et veldig høyt nivå. Kulturskoler er alternativet for de med penger til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn i et kor.

nja.. kommer litt an på. funker nok for mange, men personlig klarer jeg det ikke.. synger egentlig helt greit solo, men når jeg kommer inn i et kor så høres det igrunn bare jævlig ut om jeg ikke hører meg selv VELDIG tydelig, noe som ofte kan være vanskelig i et kor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.