Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Single eller Dual rectifier?


Great White

Anbefalte innlegg

Jeg har innsett at man får ikke alt i èn amp, derfor planlegger jeg å kjøpe brukt, to forskjellige topper til et 2X12-kabinett. Den ene for vreng, den andre for clean til crunch, i et ABY-oppsett. Jeg har brukt nok research-timer nå, det er på tide å lande på noe konkret.

Jeg har prøvd Marshall TSL, Diezel Herb / Ein, Matchless, Bruno, Matamp, VHT, Victoria m.flere. Mine favoritter for clean / crunch er Matchless DC-30 og Victorilux (AC-30 og Blackface).

Jeg har i tillegg kjøpt en Floor POD for å kunne skru meg frem til en vrengtype jeg ønsker min første forsterker skal oppfylle. Vinneren av de forsterkermodellene PODen tilbyr for vrenglyd er i mine ører en Dual Rectifier Tremoverb -94. :blink: Dermed blir mitt første kjøpsobjekt en Mesa Rectifier-topp. På Musikkweb finner jeg flere Dual-topper (100W) til salgs, men ingen Single (50W). En av dual-toppene selges nettopp grunnet 'overgang til en litt mindre topp'...

Min første tanke er at en Single-topp vil holde i massevis, og at en Dual er altfor kraftig for mitt bruk, som vil være hjemmestudio, øvingslokale og mindre spillesteder. En forsterker som høres bra ut kun gjennom blødende ører er ikke interessant.

Bør jeg vente til jeg finner en brukt Single Rectifier, eller kan saken løses med hotplate på en Dual?

-GW-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 og 100 watt er jo ikke så stor forskjell volummessig, særlig ikke med en amp som SR el DR der all vreng kommer fra preamp. Forskjellen er jo bare at masteren står på 4 isteden for 5. (BTW, tror du må lete litt til, synes jeg så en SR (brukt) en plass for et par dager siden).

Husk at du må ha en ampswitcher (altså som tar både amp og kabinett og setter på en last på den ampen som ikke brukes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kanskje jeg skal se etter en Trem-O-Verb? 90-talls vepsevreng er jo det jeg er ute etter :) Er disse tilgjengelige på det norske bruktmarkedet med jevne mellomrom?

Gode poeng med både headroom og ikke minst ampswitcher, jeg regner med at en Headbone fra Tonebone vil gjøre susen.

Jeg prøvde både Einstein og Herbert på Tre'45 nå nettopp. I mine ører har Diezel god clean, ikke så god crunch og MYE, men ikke min type vreng. Et gain-monster av den mørke sorten.

-GW-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kanskje jeg skal se etter en Trem-O-Verb? 90-talls vepsevreng er jo det jeg er ute etter :)

Så engang Marius Muller live hvor han spilte på en sånn Trem-O-verb combo. Låt skitfett og spilte høyt som bare helvete. Faderen på mixebordet på Marius sto på 0, he he he................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i følge muller, er det for høyt er du for gammal!

Men over til temaet. Du bør prøve Soldano, jepp vi snakker amp uten renlyd og den låter fett. Jeg synes personlig Diezel har den beste clean OG vrenglyden men hvis det ikke er din kopp te så gå for en av Fender ampene. Evt Fender super reverb(hva som selges i topp og combo har jeg ingen oversikt over).

Det finnes lydarkiv der du kan høre forskjellen på de forskjellige fender ampa, det annbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kanskje jeg skal se etter en Trem-O-Verb? 90-talls vepsevreng er jo det jeg er ute etter :)

Så engang Marius Muller live hvor han spilte på en sånn Trem-O-verb combo. Låt skitfett og spilte høyt som bare helvete. Faderen på mixebordet på Marius sto på 0, he he he................

og for alle som har kjørt lyd svir det litt å tenke på :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt single rectifier og syntes den låt helt konge. Men det var helt til jeg fikk prøve en av de aller første dual recifierene som ble produsert. Denne var helt svart og låt noe så innihelvete bra. Har fortsatt litt lyst på en gammel tokanals dual rectifier selv om jeg har en OD100 nå.

Endret av iumentum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OD-100'en kommer i flere versjoner. Bestiller du den fra John Suhr kan han i praksis lage hva du vil ut av en. Jeg testa en SH/SE og den var utrooolig digg.

Jeg testa en Diezel Herbert på Tre45 for et par uker siden, og jeg må si at jeg var utrolig skuffa, spesiellt da jeg så prislappen. Den har en mellomtonegreie jeg virkelig ikke likte, og jeg snakker ikke om midboosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+ 1 angående Herbert. Den var hovedgrunnen til at jeg tok turen til Trondheim og Tre'45, men både den og Einstein skuffet. Det viser jo bare hvor forskjellige preferanser folk har, andre som prøvde Herbie mens jeg var innom så ut til å gjøre i buksa av skrekkblandet fryd :D

-GW-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.