Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jimi Hendrix pedal


The Clash

Anbefalte innlegg

Alle de jeg har hørt som har prøvd den har levert den tilbake.

Ikke skjønner jeg helt poenget heller. Han hadde hva for noe? 4 pedaler? Er ikke akkurat David Gilmour's rig heller. Det eneste du trenger er:

Fuzzface

Wah

Octafuzz

Vibe

Det er jo pedaler som alle burde ha uansett. Lager verdens beste støy hvis du skur alt på samtidig. Ellers så er det ekstrapeoeng hvis fuzzface'en tar inn radio, he he............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns noen pedaler som Prescription Electronix Experience pedalen som er fuzz og oktave i samme pedal, men det feteste er å ha en skikkelig Octafuzz og en fet Fuzzface. Fulltone Octafuzz og Fulltone '69 for eksempel. Jeg bruker en Analogman Sunface NKT275 og en Addrock Electric Smile for Octave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe lurt å kjøpe de pedalene det står han brukte her, eller har det kommet noen nye og bedre med ca. samme lyd?

nja og tja. Vox og dunlop masseproduserer i dag, det gjorde de ikke på sekstitallet. Så de bruker ikke samme komponenter i dag som de gjorde den gang. Det finns andre som benytter enten mer orginale komponenter eller bedre komponenter enn de der. Skal det der låte ordentlig med de der må du finne orginale pedaler fra sekstitallet og det blir vel neppe billig.

Av det jeg har og har prøvd så liker jeg:

Fuzzface:

Analogman Sunface NKT275

Fulltone '69 og '70

Orginal Diaz Square Face

MJM London Fuzz

Octafuzz:

PE Experience

Fulltone Octafuzz

Addrock E-smile

Vibe:

Sweetsound mojovibe

Fulltone Dejavibe

Fulltone deja mini

PE vibe unit (gammel bob sweet model)

ellers så Foxrox Captain coconut også jævlig fet og har alle tre i en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ziggy Stardust

Noen som har prøvd Jimi Hendrix pedalen fra digitech? Se her.

Klarer den faktisk å gjenskape lyden fra sangene, eller er det bare tull? Har ikke anledning til å prøve den selv skjønner dere.

Å skape gjenskape lyden fra sangene er den nok rimelig langt unna ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Little Wing" er ganske vanlig chorus.

Sikker på det? I tab boka jeg har står det at den spilles med noe kalt "leslie effect". Det får man ved å bruke en leslie speaker.

Leslie effekten får en ved f.eks. Dunlop Uni-Vibe. Ellers så bør du gå for en Vox-wah hvis du vil ha den klassiske 60-talls wah-wah lyden. Dunlop Cry-Baby er ikke det samme og har en helt annen lyd enn de typiske italienske wah-wahene som ble brukt på 60-tallet av bl.a. Clapton og Hendrix.

Når det kommer til Fuzz så er det vel beste å gå for Arbiter Fuzz Face.

Når det kommer til selve gitaren som funker så brukte Hendrix andre gitarer i studio enn live. Live er han mest kjent for den omvendtstrengte Straten, men i studio så brukte han mye Gibson Flying V. Forstrekervalget hans var Marshall Plexi 100 watt kjørt som stack med 2 kabinetter med 4x12"

Men jeg tror at du skal styre unna gitarer med P90 pickuper hvis du er ute etter Hendrix sin lyd.

Mitt råd er å lytte til platene og lære deg spillemåten hans. Skaff deg gjerne noen konsertfilmer med Hendrix og se hvordan han spiller. Dette er også med på å skape hans lyd, det er ikke bare effektriggen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen spesielle konsertfilmer du (eller noen andre) vil anbefale, eller er de fleste bra?

Hvis du kommer over opptaket fra woodstock så har du en skikkelig god godbit. Disse opptakene er og av god kvalitet. Når det gjelder lyden til Jimi så er ikke konsertfilmer den beste kilden, da ville jeg heller ha fordypet meg i det som fins på tape (alså CD).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.