Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal kjøpe ny gitar.


Vampyro

Anbefalte innlegg

Hei hei folkens. Jeg lurte på om dere kunne ha hjulpet meg litt. Skal kjøpe meg en ny gitar til aaaaabsolutt max 4500,- helst mindre. Lurte på om dere kunne hjelpe meg litt med noen forslag på hvilke jeg bør prøve når jeg tar en runde i butikkene.

Jeg spiller vel så og si kun heavy metall. Drømmen er en fender stratcoaster men siden jeg ikke har råd til 30000 versjonen så kjøper jeg ikke den enda.

Jeg har stive fingre (som blir mykere), men sliter litt med enkelte powercords på min strat kopi. Har helst lyst på en ibanez. Elsker Jackson sine V gitarer og BC Rich men vil helst ha mer praktiske former pga hjemmespilling.

Og i tillegg så klarer jeg ikke å få stilt gitaren min. Får stemt alle bortsett fra lys og mørk E, Den lyse ryker og den mørke vil bare ikke. Noen tips? Har tatt den med til gitarbutikk, men han stemte den bare så den var stemt, men ikke i E-A-D-G-H-E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Istedet for å bruke 4500 på ny gitar, bruk dem på en brukt.

Når det gjelder stemming av den du har nå, det kan hjelpe med en intonering. Har du ikke gjort det før er det greit å få en annen til å gjøre det.

Du sier at den lyse E-strengen ryker fort, regner med den ryker i feste på stolen. Det er nok litt slitasje der som har forårsaket skarpe kanter. Du kan prøve å file forsiktig med en streng.

Btw, Velkommen til gitarnorge ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei. Takk for velkomsten:). Har sett på brukt på finn. Men jeg syns det er vanskelig med tanke på at jeg ikke får prøvd gitaren. Og så liker jeg å kjøpe nytt i butikk, siden jeg da kan ta den med tilbake til de og få den justert, osv.

E strenger ryker ikke til vanlig. Er jeg som ryker den når jeg stemmer den. Finner ikke E en på stemmeren og strammer for mye og så. Pjoing. Streng i trynet.

Jeg kan også garantere at intonasjonen er feil. Har justert den selv. "dumt gjort" og nå får jeg den ikke fin igjen. Når skal jeg heve strengene og når skal jeg senke de? Og når skal jeg dra greiene ned mot (broen?)

Har i tillegg veldig lyst på Floyd Rose på gitaren. (Vet at det kan være et helvette) Men hvis jeg først klarer å bruke det må det være digg. Derfor vil jeg og kjøpe i butikk slik at hvis jeg ikke klarer det så kan jeg ta gitaren med tilbake dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får en brukt japansk eller meksikansk Fender Strat til den prisen. De er ikke dårlige gitarer, spesielt ikke de japanske. Du får så utrolig mye mer for pengene når du kjøper brukt.

Har en brukt mexico strat til salgs for 4000,- faktisk. Nylig intonert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vet at mexico strats er gode gitarer. Men syns fender er litt hard å spille på. Må trykke så hardt på båndene. Er ikke så glad i halsen. Har veldig lyst på en ibanez.

Hva med denne da?

http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=86...=121&page=2

eller denne? (Den røde)

http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=85...=121&page=4

På den røde gitaren så sitter det 2 mikrofoner sammen nede, er det humbucker?

Endret av Vampyro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha en Ibanez, så trur jeg du også kan skaffe deg en Ibanez. De er i alle fall ikke dårlige i forhold til prisklassen sin. Det er i alle fall min erfaring, sjøl om dem ikke er helt min greie.

Drømmen er en fender stratcoaster

Er stratocaster egentlig egna så godt for heavy metal??? I allefall synes jeg at de med SSS-oppsett låter rimelig "tynt" med heavyvreng..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men syns fender er litt hard å spille på. Må trykke så hardt på båndene. Er ikke så glad i halsen.

Jeg opplever ikke Fender-gitarer som harde å spille på, faktisk er Straten min svært lettspilt. Det er ikke noe poeng å trykke strengene ned hardere enn nødvendig, og det er sjelden nødvendig å være hardhendt. På samme tid er det klart at halsen på de Stratene jeg har testet er vesentlig forskjellig fra de fleste Ibanezer jeg har testet, generelt vil jeg beskrive Ibanez-halsene som mindre buet, litt bredere og tynnere. Dermed vil halsen oppleves som annerledes, og for andre enn meg vil den være den riktige halsen for dem.

Jeg forsøker ikke å si at du ikke skal kjøpe deg en Ibanez, for det er åpenbart at du helst vil ha en, så om du finner en som funker for deg er det bare å kjøpe den og nyte den for alt den er verdt.

På den røde gitaren så sitter det 2 mikrofoner sammen nede, er det humbucker?

Jepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stratocaster egentlig egna så godt for heavy metal??? I allefall synes jeg at de med SSS-oppsett låter rimelig "tynt" med heavyvreng..

Lyden med tre single-coiler funker heller ikke for meg med mye vreng, men for andre kan det kanskje være greia. Skulle jeg spilt noe tungt, men også hatt behov for det jeg syns er god cleanlyd hadde jeg brukt en super-strat, men jeg er ingen mettallgittarrist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder prismessig så har jeg hørt at man får mer for pengene spesielt på billige gitarer med Ibanez.

Fender er den ultimate drømmen. Jeg har drømmer om å bli millionær som sikker veldig mange andre. Og da skal jeg ha en fender på veggen. (verdens peneste bilde) hehe.

Men som jeg spurte om opprinnelig.

Er det noen gitarer dere vil anbefalle meg å prøve. Siden jeg ikke har peil egentlig på hva jeg vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder prismessig så har jeg hørt at man får mer for pengene spesielt på billige gitarer med Ibanez.

Fender er den ultimate drømmen. Jeg har drømmer om å bli millionær som sikker veldig mange andre. Og da skal jeg ha en fender på veggen. (verdens peneste bilde) hehe.

Men som jeg spurte om opprinnelig.

Er det noen gitarer dere vil anbefalle meg å prøve. Siden jeg ikke har peil egentlig på hva jeg vil ha.

kjøpte akkurat en Ibanez RG-370 Dx til 2 lapper brukt (koster vel ca 4000 ++ ny)

denne ble eg meget fornøyd med knall gitar til den prisen..

floyden er til å med meget bra... ikke verst på en sånn billig gitar..

mikkene er vel ikke enormt bra men disse kan du jo bytte seinere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vel egentlig sånn ca sett meg ut den 370 en eller 350en. Er 350en bedre? Hvis jeg kjøper ny går jeg nok for 350 men hvis jeg kjøper brukt kjøper jeg den jeg får tak i.

Takk for svar

trodde dette gikk på nummeret på rg eg..

høyere = bedre.. also 560 mye bedre en 370..

andre får vel svare på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde og det. Men 350 er ca 500 dyrere enn 370 og da har 370 edge 2 mens 350 har edge 3. Men kan vel ha noe å si med elektronikken inni.

350 og 370 er dønn like, bortsett ifra at 350 har plekterbrett, mens 370 ikke har det... Begge har Edge III, Infinity p'ups og wizard II hals....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.