Web Analytics
Jump to content

Skalaer og greier - hvordan BRUKER man dem?


koffek
 Share

Recommended Posts

Jeg satt og kikket i noen gamle tråder (for å unngå reposting :P ), og kom innom denne, hvor det blir diskutert litt rundt bruk av pentatone skalaer, og hvordan de kan virke som en "sovepute", og nærmest være til hinder for videre utvikling (for å sette det på spissen)..

Jeg kjente meg GANSKE mye igjen, så jeg har nå gjort litt for å sette meg inn i teorien.

Jeg har lært hvordan man lager forskjellige skaler, "modes" (ionisk, eolisk, osv, hvor disse kommer fra), akkorder, osv osv.. Jeg har en viss 'oversikt'. Problemet er.. Hvordan i svarte skal jeg bruke det?

Hvis noen sier.. "NÅH, lille Kristoffer.. Kan du skrive opp alle notene i en.. tja.. vanlig E dur-skala? Kanskje ta en harmonisk e-moll samtidig? Kan du ikke også skrive opp de akkordene og tonene til akkordene i nevnte dur-skala mens du er i gang? Så vil kompisen min gjerne ha notene og intervallene i den korresponderende frygiske 'modus*'.", vil jeg svare "Sure.. Det vil ta meg en time, men jeg kan "regne" meg frem til det."

Jeg har det altså ikke på tunga, men jeg har lært meg 'stegene' for å komme frem til det.

Som spørsmålet lød: hva skal jeg med det? Hvordan bruker jeg det til improvisasjon?

For å stille spm litt mer praktisk: hvordan vet jeg hva som passer sammen og når?

Når skal jeg bruke ditt og når skal jeg bruke datt? Hvilke noter passer til hvilke akkorder? Hvilke 'modi' passer til hvilke akkorder og tonearter, osv osv..

pfht,

-Lazy-Eye

*kaller man det en modus? ("mode")

Link to comment
Share on other sites

Modes = Kirketonearter..

Den kirketonearten som passer til en akkord er den som inneholder alle tonene i akkorden. Kan hende det er fler. Og det heter tone, ikke note. De tonene som passer til en akkord er de som er i kirketonearten som passer til akkorden ;D hehe

Bare leke litt?

Link to comment
Share on other sites

Det gjør det meste av improvisasjon 50% lettere.

La oss si at du spiller en solo over en sang i C-dur. Du kan selvsagt spille kromatisk og bruke alle 12 toner, men når kun 7 toner hører hjemme i tonearten, hvorfor ikke ta utgangspunkt i disse?

Link to comment
Share on other sites

Det gjør det meste av improvisasjon 50% lettere.

La oss si at du spiller en solo over en sang i C-dur. Du kan selvsagt spille kromatisk og bruke alle 12 toner, men når kun 7 toner hører hjemme i tonearten, hvorfor ikke ta utgangspunkt i disse?

Helt enig, du kan legge til kromatiske toner i selve C-dur skalaen, og det er drit fett! Egentlig er det ikke mere en basic som skal til, resten kommer av seg selv!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan man "bruker" skalaer og slikt?

På samme måte som man "bruker" verb og substantiv og slikt når man snakker (eller skriver).

Det er fullt mulig å snakke bra uten å vite hva adjektiv, substantiv, verb etc. er for noe, men om man vet dette, kan man bruke språket på en mye mer kreativ måte.

Samme med musikk.

Det er fullt mulig å spille bra musikk uten å vite hva teori er, men man kan gjøre så enormt mye mer når man har teorien godt forankret i bakhodet.

I bakhodet - fordi man tenker vel egentlig ikke "frygisk - blues-pentatonisk - ledetone - kromatisk nedgang" når man improviserer. Dvs. jeg som nybegynner må tenke slik, men etter hvert så kommer tingene uten at jeg må tenke på det.

;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, men jeg tror jeg må spesifisere litt.

Jeg er fullt klar over hva skalaer osv er til for, det jeg lurer på er hva som passer sammen, og når.

Eks: man har en C-skala (for enkelhets skyld). En frygisk skala basert på denne, vil følge C-durskalaen, bare begynne på en E (am I right?). Kalles den da en C frygisk? Skal den spilles over en C-toneart eller E-toneart, eller kanskje noe helt annet? Hvordan vet jeg hvilke akkorder som passer til hvilke toner?

Annet eksempel:

Jeg prøvde å improvisere litt over Gary Moores "Parisienne walkways", ved bruk av samme skala han bruker i "Still got the blues" (bruker 1, 2, b3, 4, 5, b6, b7 - er det da en eolisk skala?). Det er nok veldig logisk, men alle tonene passet ikke over alle akkordene.. Hvordan vet jeg hvilke toner som passer over hvilke akkorder i en gitt skala?

Link to comment
Share on other sites

Eks: man har en C-skala (for enkelhets skyld). En frygisk skala basert på denne, vil følge C-durskalaen, bare begynne på en E (am I right?). Kalles den da en C frygisk? Skal den spilles over en C-toneart eller E-toneart, eller kanskje noe helt annet? Hvordan vet jeg hvilke akkorder som passer til hvilke toner?

Såvidt jeg har forstått vil en C-frygisk begynne og slutte på C, ellers er det ingen C-skala. At E frygisk inneholder samme tonene som C jonisk (dur) gjør den ikke til en C-skala.

Akkorder bygges opp av toner fra skalaene. Dermed kan du gå fra en akkord til en passende skala ved å se hvilke toner som er i akkorden, eller du kan gå andre veien ved å velge toner fra skalaen og dermed få en akkord.

Annet eksempel:

Jeg prøvde å improvisere litt over Gary Moores "Parisienne walkways", ved bruk av samme skala han bruker i "Still got the blues" (bruker 1, 2, b3, 4, 5, b6, b7 - er det da en eolisk skala?). Det er nok veldig logisk, men alle tonene passet ikke over alle akkordene.. Hvordan vet jeg hvilke toner som passer over hvilke akkorder i en gitt skala?

Moll-blues-skalaene som du beskriver vil jeg anse som eolisk, ja, om du tar grunntonen som utgangspunkt. Og nei, du vil stadig kunne oppleve at sanger ikke er diatoniske, dvs holder seg innenfor en enkelt skala. Det er da du må finne ut, enten hører du det direkte eller du setter deg ned og plukker låta, hvilken akkord det er og hvilke toner den inneholder.

Såvidt jeg husker er vel «Parisienne walkways» som «Still got the blues», «While my guitar gently weeps», «Sultans of swing» og en hel del andre låter; utgangspunktet en moll, med innslag av harmonisk moll, hvor din b7 da blir interessant i forhold til akkordenes 7.

Link to comment
Share on other sites

Men, vil du virkelig at alle tonene du spiller skal passe inn i akkordene?

Jeg opplever at det som låter mest interessant involverer en del toner som ikke er i den opprinnelige tonearten. F.eks. b9, 9, #9, b11, 11, #11 etc. eller dim-skalaen eller forskjellige kromatiske ledetoner / innringing o.l.

En enkel bruk av skalaer for solo improv er jo å velge en skala og basere seg på den gjennom hele soloen. F.eks. er det greit å bruke A blues-pentatonisk skala over Autumn Leaves (som går i Em), men man kan jo velge andre skalaer også, avhengig av hvor mye (og hva slags) spenning man vil ha i forhold til akkordene.

Bass-læreren min holder på å drille meg i dette for tiden, og jeg synest det er meget interessant (og vanskelig).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Jo,jo.Som du sier,det er moro å prøve seg fram. Tips:Ta vare på originale pickuper og annet stash fra gitaren,slik at du kan sette den i original stand når du eventuelt selger den.Folk vil helst ha gitarer i original stand,og er ikke villig til å betale det ekstra som du har kostet på den.
    • Tenker litt av poenget er stor forskjell egentlig. Bør bli interessante muligheter for å diale inn diverse toner i midtstilling, spesielt om jeg legger på en coilsplit av humbuckeren og. Risikoen er vel heller ikke superstor siden det går an å kjøpe til en som matcher bedre og ta den som blir til overs i en annen gitar. Eller selge. Får vel alltids igjen noen kroner for sånt. Har jækla lyst til å prøve altså. Titte på videoen nå EDIT: Må vel innrømme at jeg EGENTLIG tenkte å prøve med noe fra Guitar Fetish, men stadig utsolgt det jeg skal ha og da eser budsjettet fort ut....
    • Har prøvd dette selv,Lollar Novel 90 i neck og Seymour Duncan JB i bridge.Det ble for stor forskjell mellom pickupene.Spørs også hva du hovedsakelig spiller (clean/dirty/full distortion).Egentlig trenger du to gitarer,hehe:  
    • Fylle på litt før forumet slettes Siden sist har jeg lært meg å planslipe bånd, og får det ganske greit til etterhvert. Gamle gitarer tas til nye høyder samtidig som action går motsatt vei...siste prosjekt var rustfri og det ble definitivt mer jobb men håndterbart. Har satt sammen et kit (bilde) som fikk full tlc på bånd og hals, og den ble faktisk utrolig fin å spille på. Grapthech oversadel og Gotoh låsbare stemmeskruer, og jeg begynner å like denne gitaren mer enn jeg hadde tenkt. Gitt at halsen ble så bra vurderer jeg sterkt å hive ut de (ok til å være billige) originale humbuckerene, og sette inn en Seymour Duncan SPH90 Phat Cat (P90 i humbuckerformat) i halsposisjon, og en Bare Knuckle Boot Camp True Grit ved broa. Vet, mye penger og galskap på en el cheapo gitar men siden den er i ferd med å bli elsket er det kanskje ikke så dumt? Pickupene er jo også flyttbare om det skulle bli aktuelt senere.. Hva tenker folket om å kombinere en singelcoil av denne typen i neck og sånn humbucker i bridge?
    • Øvet solist, dame 64 år søker gitarist. Ulike stilarter 😊
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.