Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Litt spekulativ


Uber Adrian

Anbefalte innlegg

Som dere sikkert vet så har jeg en Music Man JP gitar, på denne er det låseskruer.

På meg virker som låseskruene overhodet ikke har effekt i det hele tatt, blir like fort ustemt som min gamle les paul custom. Begynner å bli litt frustrert og lurer på om dette er normalt?

Har gitaren nedstemt i D, har det egentlig noe å si på det?

:angry:

Endret av _Uber-pea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er friksjon. Ett eller annet sted mellom låseskrue og stolen er det friksjon, slik at en eller flere av strengene blir hengende fast. Vanlige steder dette kan oppstå er:

1) I låseskruen - defekt?

2) strengetreet - "nut" - her er det ofte friksjon

3) strengestolen - strengene kan henge igjen i sadelen. kan ofte fikses med litt grafitt e.l. som smøring.

4) gamle strenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er friksjon. Ett eller annet sted mellom låseskrue og stolen er det friksjon, slik at en eller flere av strengene blir hengende fast. Vanlige steder dette kan oppstå er:

1) I låseskruen - defekt?

2) strengetreet - "nut" - her er det ofte friksjon

3) strengestolen - strengene kan henge igjen i sadelen. kan ofte fikses med litt grafitt e.l. som smøring.

4) gamle strenger?

1) I låseskruen - defekt?

Lite sannsynelig siden gitaren er ett og et halvt år gammel.

2) strengetreet - "nut" - her er det ofte friksjon.

Ja, jeg tar regelmessig en blyant å ordner på nuten for å fjerne friksjon.

3) strengestolen - strengene kan henge igjen i sadelen. kan ofte fikses med litt grafitt e.l. som smøring.

Det er piezo på den, kanskje den som kan til det siden strengene hviler over peizo mikrofonene?

4) gamle strenger?

Ikke så gamle :) Men jeg hadde en periode der jeg slet 2 0.10 strenger på to dager :S

Endret av _Uber-pea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er friksjon. Ett eller annet sted mellom låseskrue og stolen er det friksjon, slik at en eller flere av strengene blir hengende fast. Vanlige steder dette kan oppstå er:

1) I låseskruen - defekt?

2) strengetreet - "nut" - her er det ofte friksjon

3) strengestolen - strengene kan henge igjen i sadelen. kan ofte fikses med litt grafitt e.l. som smøring.

4) gamle strenger?

1) I låseskruen - defekt?

Lite sannsynelig siden gitaren er ett og et halvt år gammel.

2) strengetreet - "nut" - her er det ofte friksjon.

Ja, jeg tar regelmessig en blyant å ordner på nuten for å fjerne friksjon.

3) strengestolen - strengene kan henge igjen i sadelen. kan ofte fikses med litt grafitt e.l. som smøring.

Det er piezo på den, kanskje den som kan til det siden strengene hviler over peizo mikrofonene?

4) gamle strenger?

Ikke så gamle :) Men jeg hadde en periode der jeg slet 2 0.10 strenger på to dager :S

har hatt mange gitarer med strenglås, både billige og dyre. En ting jeg oppdaget er at på noen systemer må du ha gjort en ordentlig jobb når du setter på strengene, ellers kan strengene "skli" litt gjennom låsene. Også må du huske at ny strenger strekkes litt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite spørsmål ang blyantbruken.

Er det meningen at man kun skal streke litt med blyant i strengesporene på nuten oppe ved halsen og dette skal gjøre at strengene skal gli bedre? Gjelder kun for nut i tre?

Hvis du går i en litt større musikkforretning har de bøker med masse tips om alt fra bygging av gitar til det enkleste vedlikehold... hadde en selv, men den ble stjelt! masse småtips man aldri hadde tenkt på selv, dritfett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke med blyant i oversadelen hvis oversadelen er for trang. Sjekk om ikke den trenger litt filing også...

Var det ikke nuten, altså oppe ved hodet som kunne trenge blyant? Altså ikke sadelen nede på kroppen?

Eller er oversadelen=nut kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.