Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp!


Takstein

Anbefalte innlegg

Som de fleste vet har jeg en Mesa/Boogie F-30, som er en kjempe amp. Men nå har det dukket opp et problem som jeg ikke liker:

Etter at jeg har spilt en stund, da er det snakk om en halv time - time, så synker volumet! På cirka 10 sekunder er det nesten ingenting lyd! Men lyden er der, helt svakt. En slags stygg vespelyd.

Etter at det skjer pleier jeg skru av rørene og forsterkeren helt, når jeg da skrur den på igjen etter en stund er volumet helt normalt igjen....

Hva i alle verden er dette? :blink: Det er iallefall ikke ledningen eller gitaren, da jeg har prøvd å bytte. Ampen er temmelig ny, vi snakker en tre-fire måneder... Så det burde ikke være slik vell?

Hjelp! Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ziggy Stardust

Hvor ny?

Jeg merka det samma på min amp, lyden forsvant ca helt og kom tilbake igjen.

Såvidt jeg veit er dette symptomene på at rørene er gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru av rørene?

Har du prøvd å bytte de?

Ja, altså jeg har en standby bryter hvor jeg skrur av rørene.... Bør jeg skifte rørene nå mener du? Ampen er jo temmelig ny som sagt. De kan vell ikke være utslitte allerede nå?

Kommer an på hvor lenge forsterkeren evt. har stått i butikken. Det er nok en del røff bruk av forsterkere som står fremme (slå av og på forsterker noen ganger i løpet av dagen kanskje? Ikke særlig sunt, dét)... Mulig det er en ordning, det være seg med produsent eller butikk, som gjør at de bytter inn nye rør, og selv betaler for på rørene og rørskift? Har ingen erfaring med det selv, men fint om flere kunne kommentert på hva jeg tror her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ampen er toppen et halvt år gammel, jeg spiller på den omtrentlig annen hver dag. Passe volum, har spilt ganske høyt på et par jamer og et par konserter, men ikke noe mere. Så dere mener at det er rørene som rett og slett er utslitte?

Edit; Har behandlet ampen med silkehansker helt siden jeg kjøpte den, bare så det er sagt. Det vil si at jeg har tatt godt vare på den, ikke noe herping eller mye av-på skruing.

Endret av Takstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru av rørene?

Har du prøvd å bytte de?

Ja, altså jeg har en standby bryter hvor jeg skrur av rørene.... Bør jeg skifte rørene nå mener du? Ampen er jo temmelig ny som sagt. De kan vell ikke være utslitte allerede nå?

Kommer an på hvor lenge forsterkeren evt. har stått i butikken. Det er nok en del røff bruk av forsterkere som står fremme (slå av og på forsterker noen ganger i løpet av dagen kanskje? Ikke særlig sunt, dét)... Mulig det er en ordning, det være seg med produsent eller butikk, som gjør at de bytter inn nye rør, og selv betaler for på rørene og rørskift? Har ingen erfaring med det selv, men fint om flere kunne kommentert på hva jeg tror her...

Noen som vet hva som er vanlig policy blant forhandlere vedr. forsterkere hvis rør ofte blir utsatt for røff bruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må jo selvfølgelig se hvilke rør som er i ampen fra før!

2xEL84 og 4x12AX7 står i.

Bør jeg skifte EL84 rørene?

Er desverre ikke helt sikker, men tror ikke det er rørene til preampen! er ikke sikker på hvordan av de rørene det er :( prat med en forhandler i nærheten av deg! eller så kan du gå på det tekniske skjemaet til ampen å sjekke der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Rørene burde defnitli vare lenger enn 1/2år. Men det høres ut som det er rørene det er noe galt med. Gjør som Tstone sa og ta den til butikken slik at de kan bytte rør der og da og se om det er det som er problemet.

Mest sannsynlig er det EL84 røra, men det kan og være et av preamp røra og.

Forøvrig burde amper tåle å bli brukt og ikke bare med silkehansker! Selv om du har en haug med riper på ampen din så burde den funke helt ok. Kaster du den gulvet derimot....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.