Web Analytics
Jump to content

'Instant' Modes


Buddz
 Share

Recommended Posts

jeg fikk ett ark fra en av min tidligere gitar lærer, så prøvde jeg å få det inn på dataen ved å mekke det sammen i paint, så lurte jeg på om jeg har gjort det rett... :S

(det står på engelsk)

Major - da skal du begynne med lillefinger

Minor - da skal du begynne med pekefinger

hvis dere oppdager en eller flere feil, kan dere gi et svar da? hadde vert litt kult å få det lagret i bakhodet, riktig ;) hvis dere skjønner... vet aldri når en får bruk for det!

post-2671-1161983273_thumb.jpg

Edited by Buddz
Link to comment
Share on other sites

alle posisjonene er feil. Sjekk denne siden: http://www.cyberfret.com/scales/major-caged/

der står det endel om CAGED systemet, og de 5 forskjellige posisjonene. Endel gitarister bruker også 3 noter per streng skalaer, og får da 7 posisjoner. Jeg synes det er mye mer oversiktlig med CAGED. Lær deg begge deler, om du vil. Prøv å se sammenhengen mellom posisjonene, så du etterhvert ikke behøver å holde deg i en posisjon om gangen. Hvis du øver på dette kommer du helt sikkert til å merke fremgang, det er verdt å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

alle posisjonene er feil. Sjekk denne siden: http://www.cyberfret.com/scales/major-caged/

der står det endel om CAGED systemet, og de 5 forskjellige posisjonene. Endel gitarister bruker også 3 noter per streng skalaer, og får da 7 posisjoner. Jeg synes det er mye mer oversiktlig med CAGED. Lær deg begge deler, om du vil. Prøv å se sammenhengen mellom posisjonene, så du etterhvert ikke behøver å holde deg i en posisjon om gangen. Hvis du øver på dette kommer du helt sikkert til å merke fremgang, det er verdt å gjøre.

forsto ikke så mye av det... er GANSKE dårlig når det kommer til teori :(

Link to comment
Share on other sites

Som H sier det er feil. Det vanligste er å kjøre 3 noter per streng hele veien. På skjemaene har du bare det på de to øverste strengene og så pentatonisk på de fire andre. Så uten å sjekke så altfor nøye så tror jeg de to øverste er riktig og resten feil. Hvis du fortsetter med 3 noter per streng nedover fra de to øverste strengene så blir det bedre.

Link to comment
Share on other sites

Som H sier det er feil. Det vanligste er å kjøre 3 noter per streng hele veien. På skjemaene har du bare det på de to øverste strengene og så pentatonisk på de fire andre. Så uten å sjekke så altfor nøye så tror jeg de to øverste er riktig og resten feil. Hvis du fortsetter med 3 noter per streng nedover fra de to øverste strengene så blir det bedre.

okay skal sjekke om jeg får det til :) gidder du å se innom her igjen å se om jeg har gjort rett? tror jeg skal få det inn før kvelden nermer seg ;)

Link to comment
Share on other sites

Du har bytta om på minor/moll og major/dur. Alt er omvendt av hva som står på oversikten din.

Du har rette toner, men skalaene har feil navn. :) Der du får to toner på en streng kan du "stjele" en tone fra neste streng. ;) Slik kan du holde på til alle strengene har tre toner. :)

Link to comment
Share on other sites

Du har bytta om på minor/moll og major/dur. Alt er omvendt av hva som står på oversikten din.

Du har rette toner, men skalaene har feil navn. :) Der du får to toner på en streng kan du "stjele" en tone fra neste streng. ;) Slik kan du holde på til alle strengene har tre toner. :)

så det du mener er at, der det står minor skal det stå major og omvendt???

Link to comment
Share on other sites

Korrekt.

Men skalaene er ikke riktig navngitt ellers heller.

Kan være greit å sjekke skalaene opp mot kjennetegnene for hver enkelt skala. Oppskriften på dette finnes garantert andre steder på dette forumet. :)

du hadde ikke gidda å sendt meg en mail der du manipulerer bildet og skriver evt. hva de heter og vise det med å låne fra de andre strengene... jeg har ikke det jeg trenger her for å gjøre om bildene akkuratt nå, for nå er jeg en an plass (i en uke)...

Link to comment
Share on other sites

Korrekt.

Men skalaene er ikke riktig navngitt ellers heller.

Kan være greit å sjekke skalaene opp mot kjennetegnene for hver enkelt skala. Oppskriften på dette finnes garantert andre steder på dette forumet. :)

Jeg skjønner ikke helt at det er feil navn på de for han som jeg fikk arket av er en ganske dyktig gitarist (Alexander Knutsen, du finner han på myspace.com) og jeg skjønner ikke hvordan han klarer å skrive feil på det... :S (eller så er det bare meg som har lest feil eller noe lignende...? :S)

Link to comment
Share on other sites

Sånn... men ett problem, på hver av de endte jeg opp med en streng med to noter... skal det vere sånn eller har jeg gjort feil?? :S

jepp som sagt så flytter du bare den øverste tonen fra strengen over den med 2 toner opp slik at du få tre toner på hver streng.

l - l - l x l - l x l x l

l - l - l x l x l - l x l

l - l x l x l - l x l - l

l x l - l x l - l x l - l

l x l - l x l - l x l - l

l x l - l x l - l x l - l

osv.

Link to comment
Share on other sites

Men det er heller ikke fullstendig nødvendig med tre noter pr. streng.

Den måten å sette opp skalaene på minner veldig om "Small box" systemet jeg lærte for mange år siden, og spiller fremdeles skalaene mine med to noter på flere strenger... krever selvsagt en del mer terping på alternate plektringa for å få det til å flyte men hehe....

Link to comment
Share on other sites

Men det er heller ikke fullstendig nødvendig med tre noter pr. streng.

Den måten å sette opp skalaene på minner veldig om "Small box" systemet jeg lærte for mange år siden, og spiller fremdeles skalaene mine med to noter på flere strenger... krever selvsagt en del mer terping på alternate plektringa for å få det til å flyte men hehe....

Ingenting er et must, og alle versjoner har sine fordeler og ulemper. Jeg hadde lært meg tre noter per streng før jeg gikk på GIT, men der bruker de også noe andre greier. Jeg syntes det er lettere å både spille og huske tre noter per streng. Og så kan jeg spille PO på de tre første og så tre med plekter overalt på halsen og det låter jo så jævlig kult, he he............... di dy du ta ta ta - di dy du ta ta ta.............

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Har ikke oppgradert elektronikken, her er alt originalt. Husker det er fullsize pots inni der, men ikke så rent lite rotete satt sammen. Mer som et kråkereir i forhold til Gibson`en du deler bilde av. Kan ta et bilde senere og poste, så har du fasiten. Burde sikkert gjort noe, for det er et eller annet funky med måten volum/tonekontroller fungerer sammen. Bare ikke kommet så langt, de siste par dagene har den gamle DBZ`en fått tafsefingrene på seg. Kjøpt i i 2010 hos Powerguitar i Kristiansund. Kinaversjon, men mye å like. Grover tunere, ekte rosewood, en anstendig lønnetopp, perfekt kuttet oversaden (men sikkert plast?), jumbobånd, fullsize pots, coilsplit osv. Pickuper som er til å leve med. Tyngre enn den nevnte HB`en som har masse weight relief. Lav action uten buzzing, noe som er utrolig siden jeg finner fler bånd som er uenige med de andre....blir vel å tape den ned og planslipe i morgen Ville ikke vært redd for å kjøpe HB som et eksperiment, for halsene er som regel veldig bra men trenger ofte båndjobb for å bli skikkelig gode. Geniale moddeplattformer, men for min del er det mest for å få litt "feel" med ulike gitartyper uten å bruke 10-20K for hver en. Og ikke minst øve meg på diverse ting som involverer verktøy.  Har siktet meg inn på 1-2 litt mer "premium" gitarer som skal i samlingen etterhvert  
    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
    • Må innrømme at det har blitt noen flere Harley Benton siden åpningsinnlegget i denne tråden. Geniale gitarer å lære seg båndsliping og oppsett på, ikke så veldig stor risiko om noe skulle gå galt. Og man kan faktisk ha flaks å ende opp med et knallbra instrument etter litt jobb -  de fleste er ikke klare for bruk ut av esken. Paradoksalt nok er de dyreste jeg har kjøpt også de som kom mest uferdige. En Fusion II var ikke mulig å justere opp pga flere veldig ujevne bånd. Fikk tilbake en femhundrelapp og la ned litt arbeid på hals/bånd, og nå har den  veldig lav action uten noen problemer. Holder på med en SC550 II nå og her var første stopp å ta ut oversadelen, renske opp og montere den skikkelig. Noen fryktelig høye bånd, og har prøvd å justere halsen rett for å planslipe båndene men den er rett og slett litt s-formet når den rettes ut. Får bare slipe i vei og se hvor det bærer, kan vel kompensere mye med høyden på båndene tenker jeg. Målet er lav action og bittelitt relief, og jeg tror S-formen forsvinner da. Den låter ihvertfall overraskende bra, disse Tesla-pickup`ene er ikke til å kimse av. Med 5 HB-gitarer og en bass i samlingen tenker jeg det holder med det merket. Nå tør jeg ta for meg dyrere instrumenter om det skulle bli nødvendig   Sikler  på Solar, spesielt  A1.6FRC. Har ikke noe med floyd og aktiv elektronikk i samlingen, så det må bli neste. Kommer til å prøve å unngå å kjøpe gitarer uten rustfri bånd i fremtiden og Solar kommer med det. Alternativt må jeg lære meg å skifte bånd. Har jo noen HB med nikkelbånd jeg kan øve meg på  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.