Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

'Instant' Modes


Buddz

Anbefalte innlegg

jeg fikk ett ark fra en av min tidligere gitar lærer, så prøvde jeg å få det inn på dataen ved å mekke det sammen i paint, så lurte jeg på om jeg har gjort det rett... :S

(det står på engelsk)

Major - da skal du begynne med lillefinger

Minor - da skal du begynne med pekefinger

hvis dere oppdager en eller flere feil, kan dere gi et svar da? hadde vert litt kult å få det lagret i bakhodet, riktig ;) hvis dere skjønner... vet aldri når en får bruk for det!

post-2671-1161983273_thumb.jpg

Endret av Buddz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle posisjonene er feil. Sjekk denne siden: http://www.cyberfret.com/scales/major-caged/

der står det endel om CAGED systemet, og de 5 forskjellige posisjonene. Endel gitarister bruker også 3 noter per streng skalaer, og får da 7 posisjoner. Jeg synes det er mye mer oversiktlig med CAGED. Lær deg begge deler, om du vil. Prøv å se sammenhengen mellom posisjonene, så du etterhvert ikke behøver å holde deg i en posisjon om gangen. Hvis du øver på dette kommer du helt sikkert til å merke fremgang, det er verdt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle posisjonene er feil. Sjekk denne siden: http://www.cyberfret.com/scales/major-caged/

der står det endel om CAGED systemet, og de 5 forskjellige posisjonene. Endel gitarister bruker også 3 noter per streng skalaer, og får da 7 posisjoner. Jeg synes det er mye mer oversiktlig med CAGED. Lær deg begge deler, om du vil. Prøv å se sammenhengen mellom posisjonene, så du etterhvert ikke behøver å holde deg i en posisjon om gangen. Hvis du øver på dette kommer du helt sikkert til å merke fremgang, det er verdt å gjøre.

forsto ikke så mye av det... er GANSKE dårlig når det kommer til teori :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som H sier det er feil. Det vanligste er å kjøre 3 noter per streng hele veien. På skjemaene har du bare det på de to øverste strengene og så pentatonisk på de fire andre. Så uten å sjekke så altfor nøye så tror jeg de to øverste er riktig og resten feil. Hvis du fortsetter med 3 noter per streng nedover fra de to øverste strengene så blir det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som H sier det er feil. Det vanligste er å kjøre 3 noter per streng hele veien. På skjemaene har du bare det på de to øverste strengene og så pentatonisk på de fire andre. Så uten å sjekke så altfor nøye så tror jeg de to øverste er riktig og resten feil. Hvis du fortsetter med 3 noter per streng nedover fra de to øverste strengene så blir det bedre.

okay skal sjekke om jeg får det til :) gidder du å se innom her igjen å se om jeg har gjort rett? tror jeg skal få det inn før kvelden nermer seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har bytta om på minor/moll og major/dur. Alt er omvendt av hva som står på oversikten din.

Du har rette toner, men skalaene har feil navn. :) Der du får to toner på en streng kan du "stjele" en tone fra neste streng. ;) Slik kan du holde på til alle strengene har tre toner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har bytta om på minor/moll og major/dur. Alt er omvendt av hva som står på oversikten din.

Du har rette toner, men skalaene har feil navn. :) Der du får to toner på en streng kan du "stjele" en tone fra neste streng. ;) Slik kan du holde på til alle strengene har tre toner. :)

så det du mener er at, der det står minor skal det stå major og omvendt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt.

Men skalaene er ikke riktig navngitt ellers heller.

Kan være greit å sjekke skalaene opp mot kjennetegnene for hver enkelt skala. Oppskriften på dette finnes garantert andre steder på dette forumet. :)

du hadde ikke gidda å sendt meg en mail der du manipulerer bildet og skriver evt. hva de heter og vise det med å låne fra de andre strengene... jeg har ikke det jeg trenger her for å gjøre om bildene akkuratt nå, for nå er jeg en an plass (i en uke)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt.

Men skalaene er ikke riktig navngitt ellers heller.

Kan være greit å sjekke skalaene opp mot kjennetegnene for hver enkelt skala. Oppskriften på dette finnes garantert andre steder på dette forumet. :)

Jeg skjønner ikke helt at det er feil navn på de for han som jeg fikk arket av er en ganske dyktig gitarist (Alexander Knutsen, du finner han på myspace.com) og jeg skjønner ikke hvordan han klarer å skrive feil på det... :S (eller så er det bare meg som har lest feil eller noe lignende...? :S)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn... men ett problem, på hver av de endte jeg opp med en streng med to noter... skal det vere sånn eller har jeg gjort feil?? :S

jepp som sagt så flytter du bare den øverste tonen fra strengen over den med 2 toner opp slik at du få tre toner på hver streng.

l - l - l x l - l x l x l

l - l - l x l x l - l x l

l - l x l x l - l x l - l

l x l - l x l - l x l - l

l x l - l x l - l x l - l

l x l - l x l - l x l - l

osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er heller ikke fullstendig nødvendig med tre noter pr. streng.

Den måten å sette opp skalaene på minner veldig om "Small box" systemet jeg lærte for mange år siden, og spiller fremdeles skalaene mine med to noter på flere strenger... krever selvsagt en del mer terping på alternate plektringa for å få det til å flyte men hehe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er heller ikke fullstendig nødvendig med tre noter pr. streng.

Den måten å sette opp skalaene på minner veldig om "Small box" systemet jeg lærte for mange år siden, og spiller fremdeles skalaene mine med to noter på flere strenger... krever selvsagt en del mer terping på alternate plektringa for å få det til å flyte men hehe....

Ingenting er et must, og alle versjoner har sine fordeler og ulemper. Jeg hadde lært meg tre noter per streng før jeg gikk på GIT, men der bruker de også noe andre greier. Jeg syntes det er lettere å både spille og huske tre noter per streng. Og så kan jeg spille PO på de tre første og så tre med plekter overalt på halsen og det låter jo så jævlig kult, he he............... di dy du ta ta ta - di dy du ta ta ta.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.