Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

time signature?


kelvin

Anbefalte innlegg

Joda, om du skal være vanskelig så... :)

Men strengtalt så kan det gå under begrepet "polyrytmikk" også. Skulle jo bare vise et forståelig eksempel for de som ikke har vært i denne verden alt for lenge (musikkteoretikere, progfreaker og afrikanske dansere). Men alt går jo under hva en definerer som hva og hvor godt en kan argumentere for det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For min egen del gjør jeg det enkelt å definerer det som polyrytmikk fordi det er et enkelt begrep å forstå. Flere (poly) rytmer som går med forskjellig puls. Liker løse definisjoner.

Skal en være finere så kan en vel si at polyrytmikk er uavhengige rytmer(strengt talt ikke uavhengig, menmen...) i en takt, mens polymetikk går over en vamp. Holder meg ennå til nokså løse definisjoner, men denne vil jo ødelegge for mitt første innlegg.

En kan da si at hver av de taktene er forskjellig polyrytmisk siden en får forskjellig puls i hver av taktene igjennom vampen. Altså |1-3| eller |2-4| på trommene, mens riffet vil forandre trykket i hver takt: |1-4|3|2|:|.

Har sett at noen snevrer polyrytmikk inn til f.eks åttendelstrioler over åttendeler o.l. Synes dette blir noget snevert igjen.

Til slutt så må jeg bare nevne at jeg ikke er en kløpper på teoretiske uttrykk, så lenge jeg gjør meg forstått og forstår, så gir jeg egentlig beng. Er jo egentlig selvlært med litt etterutdanning.

Aiaiai, må slutte å bli kverulant på morgenkvisten. På tide med noe søvn snart... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha... kan godt hende det er litt vagt. Mulig et halvpoeng trekk på en eksamen (om ikke et helt), men er noen år siden jeg har lest musikkteori (religionsteori eller hist-teori er noe annet).

Var litt kverualnt i morgentimene. På tide å lese historie. Republikkens fall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aldri hørt noen omtrale polymetrikk som polyrytmikk, syns det ble litt vagt, men alltids mulig jeg tar feil

Hm, hva er forskjellen på de to begrepene? Er polyrytmikk å spille et annet antall toner over samme tidsperiode, mens polymetrikk er å spille med samme underdeling, men et annet antall toner enn taktarten (sånn grovt forenklet)? Var vanskelig å finne noe raskt og godt svar på dette via nettet, «polymetrikk» gir knappe to dusin treff på Google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jeg forsto deg rett, ja.

polyrytmikk er når du spiller f-eks 3/4 og 4/4 på samme tidsrom, mens polymetrikk er som forklart her over, sånn at begge rytmene ligger på samme underdeling så 4/4 beaten bare går 3 ganger på samme tidsrom som 3/4 går 4 runder

Signerer den forklaringen. En ganske vanlig form for polyrytmikk skjer i 6/8, når en stemme betoner annenhver åttendel mens den andre stemmen betoner hver tredje, hvilket gir 3/4 mot 2/4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste i verden er Dream Theater-taktarter.

Rettelse: det sparker rumpe!

Jeg tenker ikke så mye over rytmen når jeg finner på¨ting.....mange ganger jeg hører ting i hodet mitt som er annet enn 4\4, men jeg har ingen regler for eller mot å bruke det mye....syns jeg en ting er kul, så har tidssignatur ingenting å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer den forklaringen. En ganske vanlig form for polyrytmikk skjer i 6/8, når en stemme betoner annenhver åttendel mens den andre stemmen betoner hver tredje, hvilket gir 3/4 mot 2/4.

Øh, blir ikke det polymetrikk det da, eller har jeg bare forklart meg feil?

Gitt 4/4, og kompet betoner 1 og 3 (osv), hvorpå jeg spiller en 3-toners rytmefigur som dermed betoner 1, 4, 7, osv, så vi møtes etter hhv 3 og 4 runder, så har jeg forstått det slik at det er polymetrikk.

Men gitt 4/4, og jeg spiller 5 toner som spenner en hel takt, så blir det polyrytmikk.

Eller?

I og med at jeg tydeligvis har brukt samme begrep om begge deler, og er en språkpedant heller enn pragmatiker, er det naturlig for meg å få oppklart dette, og derfor jeg er litt pirkete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer bra det. cluet er at polyrytmikk på et vis er polymetrikk innen én takt. om du deler opp din 4/4 i 20 slag (kvintoler) så vil du markere på hver fjærde mens den generelle beaten ligger på hvert femte, og dere møtes etter henholdsvis 4 og 5 runder, som til sammen blir ei takt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har skjønt det, jeg tror bare du misforstod innlegget mitt. Det jeg beskrev var rett og slett et hemiolforhold mellom to stemmer. Med 3/4 mot 2/4 mener jeg da i realiteten 3/4 mot 2/4* (punkterte fjerdedeler) innenfor samme takt.

Ja, jeg oppdaget misforståelsen da jeg så du hadde svart. Nå har jeg også googlet meg fram til hva en hemiol er. Ikke at jeg tror jeg får mye bruk for den, men det er sikkert kjekt å kunne. Takker igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo alltid kjøre litt polyrytmikk. F.eks en 4/4 i bunn med et riff i 3/4 over. Etter tre takter så er man på eneren igjen... En kan jo selvsagt gjøre ting mer komlpisert. :)

Jeg og en kompis har begynnt å lage noe prog rock stuff. Og på det ene riffet kjører vi polyrytmikk. Veldig kult ;) Men også vanskelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.